Raposter Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Heisan. Er student til høsten og har vært i tvil i et par måneder om jeg skal velge dataingeniør ved HiO (3 årig), og bygge videre på master ved NTNU eller i utlandet. Eller om jeg skal velge modellering og programmeringretningen ved UiO (5 årig master). Dataingeniør er mer basert på realfagene og gir et bredt perspektiv av muligheter, mens master er mer snevret mot programmering etter hva jeg har skjønt. Jeg ønsker å jobbe med programmering og er ikke spesielt begeistret for matte og fysikk(4 og 4/5 i 3mx og 2fy), men tar det gjerne om jeg må. Så jeg lurer på om noen har noen erfaringer å dele, tips e.l. Som arbeidsgiver hva er mest verdsatt av utdanningene? Lenke til kommentar
ashore Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 (endret) Enkelte av foreleserne på UiO fremstiller forskjellen på høyskole og universitet omtrent slik: På en høyskole lærer man å raskt og enkelt og lage noe som virker. På universiteter lærer man teorien, slik at med å bruke nok tid kan lage noe som virker. Og d vet man at det virker og hvorfor det virker. Forskjellene mellom høyskoler og universiteter i Norge er i ferdig med å viskes ut. Men en høyskoleutdanning ligner gjerne litt mer på videregående, ved at det er mer klassefølelse og gjerne mer obligatorisk undervisning? Går selv på UiO, noe jeg snart har gjort i 4 år. Valgmuligheter når det kommer til fagvalg og innen fordypningsområder er ganske bra. Men man blir ikke "holdt i handa". Du kan velge vanskelig matte (og fysikk) på UiO om du skulle ønske det (ved å velge MAT1100 åpner det seg flere valgmuligheter senere). Du kan jo vurdere linjen Simulering og visualisering om du vil ha mye matte og fysikk. Kan absolutt anbefale UiO og IFI. Det å være 5 år på samme sted gjør at man blir godt kjent i miljøet. En utdanning fra UiO vil jeg tro er mer verdsatt enn fra HiO. Men fagvalg, karakterer, persontype og mye spiller inn når du søker jobb... Bygger du på HiO grad med en master fra NTNU, så tviler jeg på at en arbeidsgiver vil se på det som et bemerkelsesverdig bedre/dårlige studie enn 5 år på UiO. Fagvalg, karakterer etc. spiller som sagt inn. PS! Vi får forresten snart nytt skolebygg (http://www.ifi.uio.no/ifi2)! Endret 10. april 2008 av ashore Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå