Gå til innhold

Nitrogenoksidnes påvirkning av blodtrykket

B_G

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg prøve meg under leksehjelp, men fikk intet svar. Prøver igjen her.

Jeg går på vg2 og skriver en oppgave om høytblodtrykk. Jeg har lest en bra artikkel på forskning.no

– I blodet fungerer nitritt som en lagringsplass for nitrogenoksider som binder seg til hemoglobinet. Det er når disse nitrogenoksidene kommer i kontakt med våre blodkar at disse utvider seg, noe som kontrollerer blodtrykket, forteller professor Abhik Ghosh.

(http://www.forskning.no/Artikler/2007/desember/1198153312.73)

Spørsmålet mitt er egentlig hva som skjer når nitrogenoksidne kommer i kontakt med blodkarene/hva som får blodårene til å utvide seg. Trenger svar på molekylært nivå.

Tusen takk for hjelp.

Endret av B_G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Jeg prøve meg under leksehjelp, men fikk intet svar. Prøver igjen her.

Jeg går på vg2 og skriver en oppgave om høytblodtrykk. Jeg har lest en bra artikkel på forskning.no

– I blodet fungerer nitritt som en lagringsplass for nitrogenoksider som binder seg til hemoglobinet. Det er når disse nitrogenoksidene kommer i kontakt med våre blodkar at disse utvider seg, noe som kontrollerer blodtrykket, forteller professor Abhik Ghosh.

(http://www.forskning.no/Artikler/2007/desember/1198153312.73)

Spørsmålet mitt er egentlig hva som skjer når nitrogenoksidne kommer i kontakt med blodkarene/hva som får blodårene til å utvide seg. Trenger svar på molekylært nivå.

Tusen takk for hjelp.

NO dannes i endotelialceller og går over cellemembranen i glattmuskelceller som omringer blodårene(kort halveringstid, så har kun lokal effekt). Der stimulerer den guanylate cyclase til å omdanne mer GTP til cGMP (syklisk guanosine mono fosfat). Disse fører til lavere Ca2+ nivå (mindre sammentrekning) og dermed til økt vasodilasjon.

Lenke til kommentar

Tusen hjertelig takk. Nå virker det kanskje som om jeg maser, men finnes det en type kjemisk reaksjonslikning for prosessen der NO stimulerer guanylate cyclase? Og en siste ting, hvordan fører Ca2+ til mindre sammentrekning?

Lenke til kommentar
Tusen hjertelig takk. Nå virker det kanskje som om jeg maser, men finnes det en type kjemisk reaksjonslikning for prosessen der NO stimulerer guanylate cyclase? Og en siste ting, hvordan fører Ca2+ til mindre sammentrekning?

Ca2+ er ekstremt viktig i muskelsammentrekning. Det er den som står bak alt sammen, les i wikipedia eller noe om hvordan muskler virker. Vet ikke helt hvordan NO stimulerer GC, men siden NO har begrenset med virkningsformer, så tipper jeg det dreier seg om en oksydering av en aminosyre som gjør at proteinet endrer komformasjon til en mer effektiv form (ren tipping). Står ikke om akkurat det i hjerteboken jeg har foran meg.

Lenke til kommentar

Det er en artikkel til om dette emne på forskning.no (http://www.forskning.no/Artikler/2008/januar/1199666134.39)

Men hvordan kommer NO ut av de røde blodlegemene og til ytterveggene i blodårene uten å reagere underveis og bli til stabile nitrogenholdige komplekser?

Svaret lå i et overgangsmolekyl, N2O3, som Tromsø-forskerne identifiserte takket være utmerkede supercomputere.

NO går over i denne tilstanden og blir på denne måten fraktet ut av de røde blodlegemene og til veggene i blodårene, der det igjen omdannes til NO.

Er det noen som har noen reaksjonslininger på dette? Altså ved overgangen fra NO til N2O3.

Endret av B_G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...