Gå til innhold

[løst] Støy fra minijackutgang!


Anbefalte innlegg

Som emnetittelen tilsier sliter jeg med støy når jeg kobler hodetelefonene mine til latopen via minijackutgangen. Hvis jeg skulle beskrive støyen måtte det vært at lyden av støyet er av metallisk / raspende karakter, ikke helt ulikt det man hører fra en radio når den ikke finner stasjoner. Støyet kommer og går i urelegelmessige intervaller med en variet på ca 0.1 - 1 sek, og en hyppighet på ca 1.5 sek. Lydnivået på støyet er så lavt at jeg må dempe volumet på musikken helt ned, evt skru av all lyd for å høre støyet skikkelig, men dette er likevel nok til å irritere vettet av meg, audiofil som jeg er. Støynivået blir ikke påvirket av om volumet på laptopen er på 1% eller 100%.

 

Laptopen er av typen Acer Aspire 4520. Lydriverne er av typen Acer HD Audio Manager, nyeste versjon.

 

 

 

Finnes det noen løsninger på dette? Jeg er villig til å prøve alt! Hvis ingen løsning finnes ser jeg meg nødt til å sette av litt av neste stipend til eksternt lydkort...

 

På forhånd takk for alle bidrag! La hjernestormingen begynne :ph34r:

Endret av 8ruk3rn4vn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjer dette når du bruker maskinen på kun batteri også?

Noen pc power er elendige når det kommer til støy, derfor bruker jeg kun optisk overføring fra min maskin, mange laptopper har vel også en optisk utgang i samme minijack utgang, dog ment for stereoanlegg, da jeg ikke har sett headset med optisk inngang.

Endret av jvc1986
Lenke til kommentar

Laptoper har en tendens til å støye en del på lydutgangen, særlig den analoge. Den digitale er som regel mye bedre, men siden du sier at du bruker hodetelefoner, så kommer du ingen vei med den digitale. Utenom det så har jeg dessverre ikke noe godt råd å gi deg. Har det selv slik på min laptop, men har klart å venne meg til det problemet.

Lenke til kommentar

Støyet er det samme når den får strøm fra batteriet ja... dessverre.

 

Digital utgang vet jeg ikke om jeg har, men følgende står under produktbeskrivelsen:

 

1 x Headphones/høyttaler/line-out jack med S/PDIF støtte

 

Men nei jeg får ikke dratt nytte av digital utgang uansett. Hmmm...

Lenke til kommentar

Eit veldig vanleg problem, digitale utganger har så vidt meg bekjent ikkje dette problemet, så det kan jo være eit idé å kjøpe lite og billig lydkort og nytte den digitale utgangen. Trur ikkje det er noko å gjere med støyen i det integrerte lydkortet.

 

Det er vel ikkje digitalt som går ut gjennom USB-porten til eksterne lydkort?

Lenke til kommentar

Sjekk ut denne røveren her :)

 

http://www.trendsaudio.com/EN/Product/USB_Audio_desc.htm

 

Tror nok den støyen du har på den analoge utgangen din er kommet for å bli, så eneste løsningen er vel å se seg om etter eksterne løsninger. Den USB-dac'en der er vel noe av det fetere i denne sjangeren. Sikler på den selv, men fant et Onkyo Wavio lydkort i Japan til en slikk og ingenting, så det blir nok ikke med det aller første...

 

Hvilke hodetelefoner er det snakk om?

Lenke til kommentar

Den var nais! Har egentlig siklet på noe sånt en stund, men fant bare produkter i prisklassen rundt 2000 kr, og det blir for meget i denne omgang. Hva koster den der og hvor selges den?

 

Det er snakk om et par Audio Technica A700. De er relativt skjeldne her til lands, så jeg måtte bestille fra USA. Holdt på å lese meg ihjel på reviews i forkant. Fikk de idag faktisk :)ATH-A700 @ produsentens hjemmeside

Endret av 8ruk3rn4vn
Lenke til kommentar

Haha ja egentlig er det jo det! :!:

 

Det endelige valget stod mellom disse og Beyerdynamic DT 770, men da disse var lettere å drive (og den beskrevne lydsignaturen passet mine preferanser bedre) overbeviste jeg meg selv om at det ville duge. Men støy utgår, så her må det endringer til :)

Endret av 8ruk3rn4vn
Lenke til kommentar

Det er jo relativt lav impedans på de klokkene dine, så du trenger nok ikke all verdens kraft for å klare å drive dem skikkelig, men en dedikert hodetelefonforsterker gir deg nok en god del bedre kontroll på elementene. Det som er fint med en USB-dac med integrert forsterker er jo at signalet er digitalt helt til det er utenfor kabinettet (du bruker jo bærbar, men du skjønner poenget :) så med kvalitetskomponenter ligger alt til rette for en finfin lytteopplevelse. Den saken der skal visstnok gi deg mye for pengene. Mener på veiledende var rundt $180, men den som søker får den billigere. Ulempen er selvsagt at du ikke får kjøpt den på "sjappa på hjørnet". Skulle gjerne slengt meg på et kjøp av en slik.. ekstremt digg sak for oss med hodetelefoner. Selv har jeg gamletypen av Sennheiser HD595 med 120 ohm, og trenger sårt en dedikert forsterker.

 

Du får si fra om du går for den der :) Spent på hvordan den er i bruk.. lest en del gode ting om Trends :)

Lenke til kommentar

Fikk Zero'en i dag. Han fyren jeg kjøpte fra skrev $15 i value, og "speakers" på eska, så det gikk gjennom tollen. Betalte 800 for hele shiten levert, og det må jeg si er sykt mye for pengene. Grom hodetelefonforsterker som driver hva som helst av klokker, og en fullstendig brukbar DAC med pre-out.

 

Førsteinntrykket er veldig bra, men skal spille den litt inn og høre på den senere :)

Lenke til kommentar

Hæhæh :p Tilfeldigvis AKKURAT den tråden jeg linket til da jeg først nenvte ampen...

 

Jeg kjøpte den av en viss "snøball" ellerno på ebay. Han hadde bare 96.5% positiv, men jeg er fornøyd jeg :) Ikke halvgærnt å vente ti dager på noe billig og bra kinagods. Den er helt konge hittil. Sammenlignet med Onkyo Wavio'en jeg har i PC-en, men hører ikke et fnugg forskjell på det anlegget her, så jeg vet ikke hvilken DAC som er best. Fordelen med Zero'en er at jeg kan bytte ut opampene om jeg blir kresen :) Men det får bli en annen gang, etter jeg har kjøpt HD650 om ikke annet. Prioritering er jeg dårlig på.

 

Hvordan ble din løsning?

Lenke til kommentar

Ikke dumt!

 

Løsningen min ble ikke så værst faktisk! Eneste hørbare forskjellen i lydsignaturen etter at Xonaren kom i hus er økt kontroll ved høyt volum, spesielt i bassen og dypbassen. Jeg frykta at lyden kom til å bli farget. Den gang ei. Og så ble jeg kvitt den knitringa da. Konge.

 

Mulig jeg også kommer til å fortsette med hodetelefoner og slikt i fremtiden. Det er noe annet enn stereoannlegg. Jeg er usikker på hva jeg liker best.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...