SverreOslo Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Na skal dere hore¡K Kjopte for en liten stund siden et evga 790i hovedkort med et par corsair ddr3 1x2gig 1800mhz c7 minne. Systemet var stabilt, men jeg hadde en mystisk lag i spill (cod4, tf2, stalker osv) Jeg mistenkte det for a vere en minne feil. Da memtest og prime ressulterte i null feil antok jeg at de ikke var kompatible med hovedkortet. Bios var oppdatert til siste versjon og alle drivere sjekket og dobbeltsjekket. Jeg testet med xp 32 bit og fikk samme lag i spill. La meg gjore det klart at dette ikke var en typisk fps drop, men heller en type stopp i bildet for 1-2 sekunder for sa a fortsette flytende i 10 sekunder for laggen kom tilbake. Corsair support ville at jeg skulle sende inn brikkene til sjekk, men komplett sa at de testet brikkene i memtest og derfor mest sansynlig ikke ville finne feil pa de. EVGA support glimtet med sitt fravaer, men mange hjelpsomme sjeler pa formumet ga meg tips og triks som ikke fungerte... Corsair brikkene kjorte jeg pa en 450fsb synkront og systemet var stabilt. Varme var under kontroll. De ble ogsa testet pa 400 fsb (1600mhz) og default. Da dette ikke fungerte bestilte jeg et par Kingston hyper x 1600mhz 1x2gig brikker for a teste og saa sende de tilbake til komplett. Disse var pa listen til nvidia over godkjente brikker til hovedkortet. Alle timings og volts ble testet uten aa forandre situasjonen drastisk. Laggen ble noe redusert, men var fortsatt tilstede. Fikk lane et skjermkort som utelukket gpu feil. Harddisk sjekket for feil, cpu sjekket feil og ny pasta lagt pa pga muligheten for at varme var problemet. Kabler sjekket x10. Siste losning ble a sette inn kinston brikkene sammen med corsair brikkene. Disse klokket jeg ned til 1066 mzh og kjorte resten pa default. Disse, med forskjellig hastighet, timings, produsent og ikke minst navnƒº er vel en god oppskrift pa et ustabilt system.. men det som skjedde var at laggen ble borte...!!! Dette er bare for dumt.. Jeg vet cod4 ikke trenger 4 gig for a kjore stabilt. Jeg tok kontakt med komplett og horte om jeg kunne bytte hovedkortet. Igjen siden jeg ikke jeg feil pa systemet, annet enn laggen nar jeg kjorer 1x2 gig, vil mest sansynlig ikke komplett heller finne feil pa kortet (om jeg ikke sender inn hele pcn for test=550,- og 5 uker venting). Dette har jeg dessverre ikke mulighet eller tolmodighet til siden jeg for tiden skriver hovedoppgave. Derfor er jeg dessverre pent nott til aa beholde dette hovedkortet. Stromtilforsel til minneslottene er vel utelukket, for da ville vel 4 gig tatt knekken pa stabiliteten... og har en mist 1000w sa strom generelt burde ikke vare et problem.. Eneste jeg kan tenke meg er at hovedkortet ikke liker a kjore med tomme minneslotter...?? Dette oppsettet med 1x4 gig mikset minne er ikke bare uokonomisk, men ogsa svaert stygtƒº. Losningen ser na ut til a kjope 4 gig ¡¨billig¡¨ ddr3 minne for saa a prove a glemme at hovedkortet kan vaere defekt... ai ai ai.. Neste gang jeg har et pc problem skal jeg vurdere sterkt a sveise fast brodristeren til cpu for saa aa kjore vann gjennom hele %$^$ som kjoling... like logisk... Om noen irriterer seg over skrivefeil, er det fordi jeg bruker en donn stabil asus eee. Enkelheten selv... Fint om noen som forstar seg pa dette tar seg tid til a forklare det for meg...dette problemet har tatt alt for mye av min tid de siste 3 ukene... Paa forhand takk! Lenke til kommentar
Dyver`n Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Sinsykt irriterende.... Har selv hatt minne problem på X48 nå, muligens samme laggingen... (kommer og går hele tiden) Reduserte laggingen med å sitte inn 4gb isteden får 2gb, men den var forsatt der... Måtte også sette ned hastigheten til 900mhz får at det skule hjelpe litt mere... Reinnstalerte vista i dag, da ble laggingen borte får GODT etter en uke testing.... Lenke til kommentar
SverreOslo Skrevet 7. april 2008 Forfatter Del Skrevet 7. april 2008 jøss... ufattelig digg å høre fler har samme problem Kondolerer til tross opelpower.. hehe Ja, mistenkte vista for å være problemet, men xp var ikke løsningen gitt.. Videre kan jeg fortsatt ikke utelukke sata driverne til nvidia, men det forklarer ikke forbedringen fra 2 til 4 gig.. kjører du 2x2 gig eller 1x4? Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Nå kjenner jeg rimelig bra til opelpowers problem, og jeg nevnte vel såvidt at jeg trodde det var softwarebasert ikke sant (ehmmmmmm...) Du må huske at 790i er et blodferskt chipset, og selv om det helt klart har voldsomt potesiale kan du regne med mange bugs i starten, særlig med tanke på Nvidias noe brokete chipset historie - men ting vil bedre seg med biosoppdateringer. Lenke til kommentar
Dyver`n Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 (endret) Kjører 4x1gb, men har bestilt 2x2gb nå med ekstra kjøle ribber fra Thermalright Sant det PerUlv2, alt fiksa seg ved ny OS instalasjon En ting jeg lurer på som er langt fra topic, vises bildet mitt? Endret 7. april 2008 av OpelPower Lenke til kommentar
SverreOslo Skrevet 7. april 2008 Forfatter Del Skrevet 7. april 2008 tja... etter 4x os installasjon er jeg ikke så sikker... men mulig mulig... Fler enn meg som lengter etter en bios oppdatering på 790i kortet.. Kan ihvertfall key koden til vista og xp i hodet nå da.. det sparer litt tid... Har faktisk de thermalright kjølerne selv... ganske så effektive..og nei.. ser ikke bildet ditt... hai hai hvithai Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=183119 Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Hmmm.. Trodde endelig Nvidia hadde klart å lage et solid chipset jeg nå... Men men... Lenke til kommentar
SverreOslo Skrevet 7. april 2008 Forfatter Del Skrevet 7. april 2008 joa joa... http://news.softpedia.com/news/Fix-Include...lls-82609.shtml Skjønner at support til den enkelte kan være vanskelig, men det å ikke gi informasjon overhodet kan bli rimelig irriterende.. "we will be happy to replace your memory" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå