Gå til innhold

Mobiltelefon m/intern radio-antenne

Anbefalte innlegg

forundrer meg litt at dagens mobiler ikke har radio-antennen bygget inn i telefonen slik at man kan velge mellom å bruke headsettet eller ikke. Vil dette komme i fremtidige modeller eller ikke... Forstår ikke at det kan være så vanskelig siden vi nå får mobiler med gps, tv, wifi osv. osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, har du sett så mange vanlige standalone radioer med intern antenne da?

Det er en grunn til at de ikke finnes (jeg har i hvert fall aldri sett en). Ganske enkelt fordi det ikke lar seg gjøre med akseptabel kvalitet. Radio-signalene er veldig svake. En intern antenne vil da være veldig liten. Derfor har man en stor metalpinne stikkende ut av radioen. På telefoner bruker man selvsakt ledningen istedet.

Du kan jo prøve å fjerne antennen fra en vanlig radio. Du får KANSKJE inne P1 dersom du bor i by. Ikke akkurat bra.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt om såkaltet FM-amplifiers som gjør at antennen tar i mot en større mengde signaler, men vet ikke hvor bra det fungerer eller om det finnes i noe ferdig produkt. Tror nok heller at det er FM teknologien som er flaskehalsen her.

Synd at DAB ikke er noe bedre på dette punktet...

Lenke til kommentar

Den optimale antennelengden for FM er ca. 3 meter. Langre/kortere gir redusert mottak. De færreste FM-mottakere bruker en antenne på 3 meter pga. det er lite hensiktsmessig. Istedet er mellom en halv meter og èn meter brukt selv om det gir redusert mottak. Antennen som står i mobiltelefonen er ikke mer enn kanskje 2 cm, noe som er totalt ubrukelig for FM, men fungerer på GSM fordi frekvensen er mye høyere.

Problemet med antenneforsterkere er at det hjelper ikke, fordi de forsterker støyen like mye som signalet, og dermed har det ikke noe hensikt. Den eneste nytten en antenneforsterker gjør er å tilpasse signalnivået for en bestemt type enhet.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...