Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Kulturo: Dream Theater - Greatest Hit (...and 21 Other Pretty Cool Songs)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dream Theater er tidvis bra, men jeg må si at jeg ble litt paff når jeg for første gang hørte "Rush - 2112" for å oppdage at Dream Theater egentlig bare er copycats. Progskiver, og absolutt mange av Dream Theaters, bør høres som hele album, men til sporadisk lytting ser dette ut som et greit utvalg av forskjellige låter.

En av favorittene mine fra DT - Peruvian Skies - er i alle fall med, mens det jeg anser som deres beste enkeltlåt - Octavarium - forståelig nok ikke er med. Hva mener de med "2007 remix", er det bare remastering eller er det litt mer eksperimentelt?

Lenke til kommentar

Copycats kan man jo kalle alle band som inspireres av andre tidligere band i en genre. Da er Elvis copycat av svart bluesrock-musikk, for ikke å snakke om alle metalbands i hele verden er "copycats" av Black Sabbath.

Rush er Rush, DT er DT. Begge tåler å dele samme plattform, og 90% av DT-fans digger Rush like mye.

Skal ikke så mye til for å skjønne at gutta er Rush-fans heller. På en av de nyere DVD'ene, når de kjører forbi et spesiellt konserthus sier Portnoy noe sånt som "This is incredible, this is the venue where Rush recorded their Show of Hands album" (en liveplate fra 80-tallet).

Som Portnoy sier, det er ikke en samling ment for diehard DT-fans, de kan høre på platene i sin helhet. Det er ment som en intro til nye lyttere.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Dream Theater er tidvis bra, men jeg må si at jeg ble litt paff når jeg for første gang hørte "Rush - 2112" for å oppdage at Dream Theater egentlig bare er copycats. Progskiver, og absolutt mange av Dream Theaters, bør høres som hele album, men til sporadisk lytting ser dette ut som et greit utvalg av forskjellige låter.

En av favorittene mine fra DT - Peruvian Skies - er i alle fall med, mens det jeg anser som deres beste enkeltlåt - Octavarium - forståelig nok ikke er med. Hva mener de med "2007 remix", er det bare remastering eller er det litt mer eksperimentelt?

Personlig synes jeg Octavarium er den mest oppskrytte DT-låta noensinne. Det er jo bare et tragisk forsøk på å skap en ny Six Degrees of inner Turbulence. :p
Lenke til kommentar

For å spikke litt på flisa, DTs musikere har da studert på Berklee College of Music, ikke spanske Berkley, heller ikke Berkeley i California ;)

Til side for det, er jeg helt enig i at progrocken fra DT hører hjemme i en setting på den originale skiva. Men for å selge mer plater, nå ut til nye mennesker og for å gi oss fansen en fin plate å ha i bilen var det på sin plass med en "greatest hits".

Lenke til kommentar

Og kanskje et påskudd for en Greatest Hits-turne? Sier ikke nei takk, jeg, bare de dropper innom Oslo :)

Har sett DT live 3 ganger, både i konsept-setting (Scenes from a memory-turneen) og mere random låter. Begge deler er fett å se og høre på og ikke minst synge med på.

Det er faktisk artigst om man ikke vet setlista på forhånd, og bare bli overrasket når den og den låten du håper skulle dukke opp, kommer.

Rudess har studert på elite-musikkskolen Juilliard. Det er så hardcore nåløye for å slippe inn der at det er latterlig. Har sett små klipp av han der han spiller flygelkonserter som 10-åring.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Foretrekker absolutt å høre albumene i sin helhet, med sangene i riktig rekkefølge. Mister mye av helheten og stemningen med en slik best of-samling, selv om den består av mange perler.

Helt enig, ødelegger litt av "sjela" å høre slike samlealbum.

Men for all del, dette er en fantastisk samling, og perfekt om du ikke allerede har sjekket ut DT! Savner dog noen låter fra SC, men det får gå.

Coveret er veldig morsomt også.

i_452029-564x376.jpg

(Merk: SHIT - typisk Portnoy :D)

Forresten, Dream Theater er det beste bandet som noen sinne har vandret på denne jord :)Basta!

Endret av loathsome
Lenke til kommentar

DT er eit av bandene der musikken står best i stil til resten av plata. Dei er alle så individuelle, kanskje Images and Words er eit unntak, men Six Degrees og Scenes er absolutt best i sin heilhet. Dei har klart å samle mykje bra her, Pull Me Under, Peruvian Skies og Through Her Eyes er av mine favorittar. Skulle gjerne sett The Dance Of Eternity, fabelaktig låt.

Lenke til kommentar

Har nå hørt igjennom dette samlealbumet, og er ikke så stor fan av at en del av sangene er redigerte "radio"-versjoner. Da blir de kortere, og en hel del av stemningen forsvinner. For eksempel så er den, mildt sagt, fantastiske introen i «The Root of All Evil» vekk, og den går rett på det kanonfete riffet.

Lenke til kommentar
Foretrekker absolutt å høre albumene i sin helhet, med sangene i riktig rekkefølge. Mister mye av helheten og stemningen med en slik best of-samling, selv om den består av mange perler.

Helt enig, ødelegger litt av "sjela" å høre slike samlealbum.

Men for all del, dette er en fantastisk samling, og perfekt om du ikke allerede har sjekket ut DT! Savner dog noen låter fra SC, men det får gå.

Coveret er veldig morsomt også.

i_452029-564x376.jpg

(Merk: SHIT - typisk Portnoy :D)

Forresten, Dream Theater er det beste bandet som noen sinne har vandret på denne jord :)Basta!

Jeg har aldri fatta coverne til Dream Theater, og i de aller fleste tilfellene, dette inkludert, syns jeg coverne er dritdårlige. Men, det aner meg at det er noe jeg ikke har forstått her. Så om noen kan forklare litt for meg, hva som er poenget i coverne (ser at det er en del likheter i stil osv særlig på de siste coverne), hadde det vært kult!

Lenke til kommentar

Aner ikke, men her har de uthevet S og HIT og bildet trekker oppmerksomheten på måkedritten. De har mye sær intern humor i bandet. Grunnen til at det ikke er HITS men HIT er hvertfall fordi Pull me Under er den eneste låten som har fått mye rotasjon på MTV i USA og listeplasseringer.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Bestilte dette albumet samme minuttet som eg lesten denne anmeldelsen. Liker selvfølgelig å høre albumene som helhet, men som die-hard fan så må eg jo nesten ha alle albumene (og DVDene for den saks skyld). Håper ikke sangene er alt for ødelagt hvis de er redigert for å bli mer radiovennlig.

Gleder meg uansett til den kommer i posten. :D

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...