enden Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Jeg har satt opp en 5505 som ruter og brannmur hos en kunde. Første oppsett ble satt bak eksisterende Zywall levert i tospann med modem fra Telenor. Dette fungerte ypperlig, men jeg vil helst kvitte meg med Zywall-en, da den bare er i veien så snart Cisco-en er fullt operativ. Så vidt jeg kan se er det mulig å sette opp en PPPoE-klient på det eksterne interfacet (kjører default med vlan 2 outside på interface 0). Jeg forsøkte dette, og foret den med kundes PPPoE-informasjon. Hva må jeg så gjøre? Jeg så ingen valg for å håndtere oppkobling, så jeg antar at Cisco-en gjør dette automatisk ved behov, eller evt. kobler opp og beholder oppkoblingen aktiv alltid. Telenor på sin side så ingen tegn til at det ble forsøkt å gjøre noen tilkoblinger i perioden Zywall-en var nede. Har jeg gjort en Config-feil på Cisco-en, støtter den ikke Telenor sin avart av PPPoE, eller er det en en mismatch mellom det sannsynligvis steingamle modemet og Ciscoen? Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 (endret) Her er ett fullverdig eksempel så lenge du kjører et IOS som er utgitt senere enn Cisco IOS software Release 12.2(13)T Oppkoblingen skal være oppe 24/7 ja. Sjekk status med show pppoe session Ellers kan du se status med debug pppoe authentication og debug pppoe events. Skriv undebug all for å slå av debug. Endret 7. april 2008 av Knopfix Lenke til kommentar
enden Skrevet 9. april 2008 Forfatter Del Skrevet 9. april 2008 Har eeeegentlig ikke konsolltilgang til den. Er det mye pes å gjøre via ASDM? Versjonen av IOS skal jeg få sjekket. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 (endret) Jeg har ikke brukt ASDM til denne konfigen før men det er godt mulig det fungerer. Du kan enable Telnet eller SSH med ASDM og logge inn med en av IP addressene på boksen så vil grensesnittet bli helt likt som ved konsoll. Og så disable Telnet ihvertfall på utside interfacet til slutt. Hvis du ikke er kjent med kommandolinje. Først Telnet skriv inn passord: Skriv:enable for å komme i privilege modus(blir spurt om passord hvis du har det) Her kan du bruke show og debug kommandoer Skriv:config terminal for å komme i konfigurasjons modus skriv:interface ethernet 0 eller interface fastethernet 0/0 eller interface dialer 0 for å konfiguere et interface etter å ha skrevet enable\configure terminal Skriv:exit for å komme ut av en konfigurasjns modus skriv:wr for å lagre config (ASA#wr) Hold shift samtidig med spørsmålstegn for å få opp mulige kommandoer.Skriver du s og holder inn shift/? så får du alle kommandoer som begynner på s. Har du en kommando først feks show med mellomrom før shift/? får du opp alle kommandoer du kan bruke etter show. Dette gjør at du hele tiden kan se alle muligheter med kommandoer. Dette er sikkert forvirrende hvis du ikke har gjort det før men du kan finne ut utrolig mye ved å holde inn shift og ? med og uten mellomrom. Endret 9. april 2008 av Knopfix Lenke til kommentar
enden Skrevet 9. april 2008 Forfatter Del Skrevet 9. april 2008 Jeg er kjent med telnet mot IOS selv om jeg ikke skal påberope meg å klare mye uten google (skolelærdom). Problemet er at grunnconfig-en er satt via ASDM av noen andre, så jeg må forholde meg til en del ut over standard. Men jeg skal nok få testet det med Telnet, så får vi se hvor langt jeg kommer før jeg ødelegger noe. Den gamle ruter/modem-configen tok kvelden i dag, så jeg får et nytt bridgemodem i morgen. Det blir altså dårlig med internett før jeg får opp Ciscoen på PPPoE eller evt tar med en laptop og kobler til og fra for hvert forsøk Men takk for introen Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 (endret) Jeg håper det er i orden at jeg sniker inn et innlegg her. Må friske opp cisco-kunskapene og da er det greit å ha den i mine innlegg så jeg kan følge med hehe. Endret 10. april 2008 av L4r5 Lenke til kommentar
enden Skrevet 24. april 2008 Forfatter Del Skrevet 24. april 2008 Æh, har glemt å følge opp denne. Det var jalla-modemet fra Telenor som var problemet. Fikk byttet dette i en bridget Speedtouch (og det tok bare to uker å få tilsendt...) og vips fungerte ting mye bedre Nå gjenstår bare PPTP inn til serveren så blir jeg happy. Tror jeg skal sette av litt tid til Cisco-kursing. Føler meg litt mer lost enn jeg liker... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå