enden Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Jeg har en kunde som har satt opp et par mail enablede brukere på en 2003 SBS med Exchange 2003. Disse skal brukes til å distribuere e-post til en gruppe eksterne personer. Meningen er at disse brukerne har en adresse på kundes domene som mottar e-post. Via en Echange-regel skal så innkommende e-post videresendes til de bakenforliggende personene som skal motta denne e-posten. Det er ikke noe problem å sette opp regelen. Det tillates å sette opp både interne og eksterne adresser her. Derimot ser ikke regelen ut til å bry seg om de eksterne adressene. Innkommende e-post videresendes fint til interne adresser, mens eksterne ikke mottar noe. Det ser ikke ut til at e-posten havner i noe spam-filter hos mottaker eksternt. Feilen ser ut til å inntreffe uavhengig av mottakeradresse så lenge den ikke betjenes av Exchange-serveren selv. Er det noen som har vært borti tilsvarende scenario? Lenke til kommentar
enden Skrevet 7. april 2008 Forfatter Del Skrevet 7. april 2008 Ah, fant det ut etter å ha tweaket googlingen min en god del ganger for å filtrere ut all brukerhjelp til å sette opp regler fra Outlook... Automatisk videresending til eksterne adresser er skrudd av som default. Det kan skrus på via ESM -> global settings -> Internet messanges format -> default policy properties -> advanced -> allow forwarding Lenke til kommentar
Software_Scenario Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Bra at du fant det ut! Exchange server er litt som ISA. Det meste er OFF som default. Det første man burde sjekke når ting ikke fungerer er om man har slått det på. Lenke til kommentar
enden Skrevet 9. april 2008 Forfatter Del Skrevet 9. april 2008 Bra at du fant det ut!Exchange server er litt som ISA. Det meste er OFF som default. Det første man burde sjekke når ting ikke fungerer er om man har slått det på. Joa, men problemet var å finne den ¤#%&¤/&= checkboksen. Av og til er det lett å gå seg vill i ESM Lenke til kommentar
Gadmin Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Poenget er jo ved å ha den reglen skrudd på at man f.eks IKKE svar autosvare på en SPAM melding og faktisk bekrefte at epost adressen er ekte... Vips ble epost adressen satt på verifisert listen og 3 ganger så mye verdt. Hos oss er det ikke tillatt med ekstern fraværsmelding av den grunn, om det har bidratt til at vi "bare" har ca 80.000 spam meldinger pr døgn eller ikke er vanskelig å måle. Lenke til kommentar
enden Skrevet 6. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2008 Nå er det vel ikke snakk om å svare på noen melding, men å sette opp et filter som videresender innkommende meldinger til predefinerte adresser. Jeg regner med at de som administrerer filteret ikke setter det til å svare tilbake til avsender - det er i alle fall mot hensikten slik det ble skissert for meg. Lenke til kommentar
Gadmin Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Nå er det vel ikke snakk om å svare på noen melding, men å sette opp et filter som videresender innkommende meldinger til predefinerte adresser. Jeg regner med at de som administrerer filteret ikke setter det til å svare tilbake til avsender - det er i alle fall mot hensikten slik det ble skissert for meg. Hei, du har nok rett der. Tydeligvis jeg som ikke kan lese godt nok. Slik at svaret blir diffus i forhold til spørsmålet. Men svaret er forsåvidt greit, for hvis du skal åpne for sending til eksterne så åpner du også for fraværssvar i samme slengen om jeg ikke husker feil. Lenke til kommentar
enden Skrevet 7. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2008 Nå er det vel ikke snakk om å svare på noen melding, men å sette opp et filter som videresender innkommende meldinger til predefinerte adresser. Jeg regner med at de som administrerer filteret ikke setter det til å svare tilbake til avsender - det er i alle fall mot hensikten slik det ble skissert for meg. Hei, du har nok rett der. Tydeligvis jeg som ikke kan lese godt nok. Slik at svaret blir diffus i forhold til spørsmålet. Men svaret er forsåvidt greit, for hvis du skal åpne for sending til eksterne så åpner du også for fraværssvar i samme slengen om jeg ikke husker feil. Nja, den skal det vel være en egen regel til. Jeg mener bestemt at jeg har satt opp ekstern fraværsmelding uten å ha aktivert denne tidligere. Men nå spikker vi fliser. Jeg er helt enig i vurderingen din, selv om interne regler sjelden er så gjennomtenkte hos mine kunder - uavhengig av hva jeg prøver å påpeke. <det er alltid vanskelig å få tatt bort en funksjon brukerne vet om som de ser en aldri så liten nytteverdi i. De fleste av mine kunder kjører også spamvask eksternt (som faktisk fungerer), så problemet er egentlig ikke-eksisterende i så måte. Diskusjonen om hvor vidt man bør sette ut slike tjenester er en helt annen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå