Gå til innhold

Digitalt bakkenett eller parabol?

Anbefalte innlegg

Mine foreldre bor på et sted hvor det ikke finnes kabel-tv. De har til nå hatt fire kanaler (NRK1, NRK2, TV2, TVN) på analog bakkeantenne, men dette vil jo ikke vare evig. Jeg har fått oppdraget om å finne ut hva som er beste løsning. Valget står da mellom digitalt bakkenett (RiksTV) eller parabol (CD eller Viasat).

Noen krav/ønsker:

* Mulighet for mottaker/kort nr. 2 til en god pris, da de er avhengig av to separate tv'er.

* Alle kanalene de har i dag, kanaler utover dette er kjekt, men ingen nødvendighet.

* Mottakerboks som kan gi full kvalitet også med en ny TV. (les: HD-mulighet)

* Lavest mulig pris som tilfredsstiller disse ønskene.

Har tenkt litt, men finner fordeler og ulemper med begge deler. Fordelen med RiksTV er at man slipper å trekke kabel på kryss og tvers fra en eventuell parabol, kan bruke dagens opplegg (uteantenne distribuert til hvert apparat) og at det kaaanskje kan gå an å få inn noen svenske kanaler med en god antenne. Ulempen er at jeg av prinsipp er litt mot slike monopoltilbud.. ;)

Hvordan er det med parabol og to mottakere, må man da betale ekstra for et hode med to separate uttak og i tillegg legge to kabler helt frem til parabolen? Såvidt jeg husker må man vel det p.g.a. polarisasjonen.. Det er i så fall en ulempe.

Synspunkter mottas med takk! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fordelen med RiksTV er at man slipper å trekke kabel på kryss og tvers fra en eventuell parabol, kan bruke dagens opplegg (uteantenne distribuert til hvert apparat) og at det kaaanskje kan gå an å få inn noen svenske kanaler med en god antenne. Ulempen er at jeg av prinsipp er litt mot slike monopoltilbud.. ;)

Strengt tatt er vel det digitale bakkenettet mindre monopolistisk enn det parabol-leverandørene er: Bakkenettet har flere innholdsleverandører, NRK, RiksTV for kommersielle kanaler, lokal-TV (der det finnes) og etterhvert "åpen kanal". Man trenger ikke være kunde av RiksTV dersom man kun ønsker å se NRK, lokal-TV og "åpen kanal". Jeg hørte også i radio i dag at en annen aktør (med samme eiere som til Viasat?) ønsker konsesjon for å distribuere TV-kanaler i det digitale bakkenettet når det blir ledig kapasitet etter at det analoge bakkenettet stenger, og at dette kunne gi flere gratiskanaler. Det blir spennende å se om de får konsesjon.

Jeg er i samme situasjon som dine foreldre, og velger bakkenett med kun gratiskanaler. Tipper jeg ikke kommer til å savne TVNorge (Lost kan jeg kjøpe på iTunes) og kan sannsynligvis være uten TV2 etter 2009. Jeg gidder ikke betale "skatt"(*) verken til Viasat, CanalDigital eller RiksTV.

Men slik det er i dag, om man ønsker å beholde TV2 (etter 2009) og TVNorge, og ikke en selv eller naboene har mye mot at man monterer parabol på veggen, er de billigeste pakkene til satelitt-TV-firmaene gode tilbud, og billgere enn RiksTVs basispakke dersom man ikke vil ha alle kanalene den inneholder. Og man kan lett si opp avtalen og bytte leverandør om et år eller så, uansett hva man velger.

(*) "Skatt" bruker jeg her for enhver fast utgift som gir meg mindre penger å rutte med uansett om jeg forbruker det jeg bateler for eller ikke.

Lenke til kommentar
Jeg hørte også i radio i dag at en annen aktør (med samme eiere som til Viasat?) ønsker konsesjon for å distribuere TV-kanaler i det digitale bakkenettet når det blir ledig kapasitet etter at det analoge bakkenettet stenger, og at dette kunne gi flere gratiskanaler. Det blir spennende å se om de får konsesjon.

Det er nok MTG du tenker på. MTG eier Viasat, TV3, Tele2,P4 osv. Konsesjonen er gitt til Norges Television så MTG vil ikke få noen konsesjon. Det saken dreier seg om er at Norges Televisjon skal tildele kapasitet til en tredje operatør i bakkenettet. Fra før finnes det to operatører , NRK og RiksTV. En tredje operatør vil sannsynligvis måtte kryptere kanalene på samme kort som RiksTV. Dersom MTG får operatørkapasistet i bakkenettet så tipper jeg at

P4,TV3,SportN og Viasat4 flytter fra RiksTV til MTGs pakke eller at kanalene blir tilgjengelig hos begge operatørerene. Samme kanal kan distribueres via to operatører uten å sende kanalen to ganger. I praksis så blir det trolig bare flere abbonementspakker å abbonere på dersom man skal se alle kanalene.

Fra konsesjonssøknaden til Norges Television:

Det vil bli innført ett, felles smartkort for alle tjenester på plattformen, herunder tjenester fra andre betalings-tv-operatører. Smartkortet inndeles i separate soner. Slik er forbruker sikret mulighet til fritt å velge tjenesteleverandør for betalings-tv-tjenester gjennom én digital-tv-boks og ett smartkort. CA-moduler vil bli gjort tilgjengelig for bruk i godkjente mottakere og fulldigitale tv-apparater. Det forutsettes at mottaksutstyret tilfredstiller alle krav i NTVs spesifikasjoner og at dette er validert gjennom tester.

http://www.norsk-dtvforum.com/DTT-konsesjo...onssoknaden.pdf ( side 29)

Endret av Bobben1
Lenke til kommentar
Mine foreldre bor på et sted hvor det ikke finnes kabel-tv. De har til nå hatt fire kanaler (NRK1, NRK2, TV2, TVN) på analog bakkeantenne, men dette vil jo ikke vare evig. Jeg har fått oppdraget om å finne ut hva som er beste løsning. Valget står da mellom digitalt bakkenett (RiksTV) eller parabol (CD eller Viasat).

Noen krav/ønsker:

* Mulighet for mottaker/kort nr. 2 til en god pris, da de er avhengig av to separate tv'er.

* Alle kanalene de har i dag, kanaler utover dette er kjekt, men ingen nødvendighet.

* Mottakerboks som kan gi full kvalitet også med en ny TV. (les: HD-mulighet)

* Lavest mulig pris som tilfredsstiller disse ønskene.

Jeg sto ovenfor samme problemstilling for en liten tid tilbake, da de slukket de analoge signalene i Rogland. Etter litt fram og tilbake endte jeg opp med parabol fra Canal Digital, der jeg har Norgespakken for 50/mnd. Da har jeg NRK-kanalene, TV2, TV3, TVNorge og noe annet rask ;)

Grunnen til at jeg valgte CD og ikke Viasat var at Viasat på det tidspunktet ikke hadde TV2 og TVNorge. Fortsatt er CD billigere på grunnpakken enn Viasat, og kanalutvalget er omtrent det samme (begge har i alle fall de kanalene jeg er ute etter).

For CD sin del (og sikkert Viasat også) får man en HD-dekoder for et lite tillegg i prisen. De har også mulighet for en HD-boks med PVR-mulighet for et litt større tillegg i pris.

CD har også en lav pris på boks nr. 2 (for TV nr. 2).

Grunnen til at jeg ikke valgte RiksTV var at de er veldig dyre. Dersom man skal ha litt mer enn bare NRK (og TV2 ut 2009) er det 189,- pr. mnd. Da får man riktignok litt flere kanaler enn Norgespakken (til 50,- pr. mnd), men for min del er det kanaler jeg aldri ser på uansett.

I tillegg blir jeg litt provosert av markedsføringen av RiksTV. Man sitter igjen med et inntrykk av at RiksTV er eneste løsningen, mens man jo selvfølgelig har parabol og for noen også kabel-TV som alternativer. Heldigvis er selgerne rundt omkring (på Elkjøp f.eks) flinke til å informere om at det finnes alternativer til RiksTV.

En annen ting kan være kjekt å vite: CD setter opp prisen på Norgespakken til 89,- fra 1. juli. Det kan derfor være smart å tegne et abonnement nå dersom de ønsker denne løsningen. Da er prisen fryst i bindingstiden (12 mnd) :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...