Gå til innhold

Er Gud virkelig allmektig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du finner noen som er i stand til å gjøre alt, så er jo ingenting umulig, så da er det også mulig å lage en stein så tung at man ikke kan løfte den og så løfte den etterpå. De som har laget dette "poenget" som liksom skal gjøre Gud usannsynlig har jo åpenbart ikke tenkt på at allmektighet innebærer muligheten til det umulige. Hvis noen er i stand til alt, så sier det jo seg selv at det ikke er noe man ikke er i stand til.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar

Bellicus, de som har kommet med dette poenget har nok ikke gjort det for å gjøre gud usansynlig, heller for å vise hvor absurd almektighet er. Personlig skjønner jeg ikke hvordan noen kan tro noe er i stand til å gjøre absolut alt, deres virkelighet må jo være at vi lever i et eventyr eller noe. Det jeg ikke skjønner er når det meste vi opplever igjennom de dagene vi lever er det mulig å gi en fornuftig forklaring og tilstander som vi ser i filmserien om Harry Potter ikke skjer i det virkelige liv, så tror de fremdeles at det er en mann oppe i skyene som kan vifte med sin tryllestav å gjøre all slags magi.

Lenke til kommentar

Vi har vel faktisk ikke begynt å skjønne hvor rart dette spørsmålet egentlig er. Vi trenger kanskje ikke utdype hva en stein er, men det å "løfte" gir jo strengt tatt ikke mening for et verdensbilde som vårt (dersom "løfting" betyr aksellerering, løftes steinen allerede konstant, mens dersom løfting kun betyr "å skape mellomrom mellom jord(en) og steinen," gir dette i beste fall lite mening når man snakker om en Gud som bor og virker "utenfor tid og rom".

Lenke til kommentar
Gud klarer jo ikke bygge huset (husene) sine, tviler sterk på at han kan lage en stein.

I alle fall ikke en sååååå stor stein

Du er tydeligvis informert om at Gud har hus. Utdyp dette, takk.

Kirka har jeg hørt snakk om er Gud's hus,værsågod.

Lenke til kommentar

:thumbup:

Hvor vidt Gud er utenomjordisk/utenfor tid og rom eller noe sånt, er vel en annen diskusjon... grunnen til at kristne her blir litt iltre, er at det er vanskelig å komme opp med et godt (og logisk) svar.

Lenke til kommentar

De kristne har jo ikke et godt svar på alt... det var derfor de fant opp "Gud" (ikke meningen å diskriminere kristne nå, men det er min mening) for at de kan belaste "Gud" med spørsmål de ikke har svar på... Derfor blir vel ikke de kristne iltre ved bli stilt et spørsmål de ikke kan svare på?

Kan Gud lage en så stor stein, at han selv ikke klarer å løfte den?

gudene vet...

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Hvis Gud skaper en så stor stein at Gud ikke kan løfte den, så har nok ikke Gud behov for å kunne løfte den. Gud har sikkert andre planer eller behov for å skape en så stor stein. Gud kan sikkert være mye rart, men jeg tviler på at Gud er dum (alt forutsatt at Gud eksisterer hvis du skulle lure).

Lenke til kommentar

To lett forvirrede menn satt på en benk en solfylt formiddag for X tusen år siden og spekulerte;

- hmm...hvordan ble verden egentlig skapt? og menneskene, plantene og dyrene?

- nei, si det du... auentiske ungen til naboen snakker om noen som heter Gud... hva om vi

sier han laget verden på en måned? eller skal vi si en uke?

- haha, folk kommer til å tro vi er sprø!

osv...

Lenke til kommentar
To lett forvirrede menn satt på en benk en solfylt formiddag for X tusen år siden og spekulerte;

- nei, si det du... auentiske ungen til naboen snakker om noen som heter Gud... hva om vi

osv...

Hva er målet ditt med denne diskusjonen ?

Få kristne/religiøse til å se dumme ut ? Hvis ja, så setter dette deg i dårlig lys, ikke de.

Få kristne/religiøse til å endre mening/synspunkt/tro ? Hvis ja, dette har en haug av personer prøvd før deg, og er nyttesløst. Religiøse må komme til sluttningen selv at religion er ikke noe de tror på. De må selv ta valget å legge fra seg religionen.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

osv...

Få kristne/religiøse til å se dumme ut ? Hvis ja, så setter dette deg i dårlig lys, ikke de.

Få kristne/religiøse til å endre mening/synspunkt/tro ? Hvis ja, dette har en haug av personer prøvd før deg, og er nyttesløst. Religiøse må komme til sluttningen selv at religion er ikke noe de tror på. De må selv ta valget å legge fra seg religionen.

ja stemmer! e'nei...

De klarer veldig fint selv å se dumme ut... jeg ville påpeke tvilen ved at gud er allmektig (iallfall i første post)

jeg har ingenting imot kristne mennesker generelt. er tankene jeg tviler på.

Endret av pwned
Lenke til kommentar

osv...

ja stemmer! e'nei...

De klarer veldig fint selv å se dumme ut... jeg ville påpeke tvilen ved at gud er allmektig (iallfall i første post)

jeg har ingenting imot kristne mennesker generelt. er tankene jeg tviler på.

Virker ikke som du er ute etter noen seriøs diskusjon når du bare overser det f.eks. kjetil02 sier i innlegg 9. Her blir det jo forklart på en veldig god måte at argumentet du startet diskusjonen med egentlig ikke er noe argument i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Den posten svarte jeg på, om du tar en liten titt til... er ikke ute etter særiøs diskusjon akkurat, siden det blir vanskelig når hovedtema er allmektighet.

Og i den grad du kaller det et argument, er det vel heller en slags felle, som forresten ikke kom opprinnelig fra meg (men som jeg synes er veldig bra, selv om det er av liten betydning her).

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...