MightyMax Skrevet 1. mars 2003 Del Skrevet 1. mars 2003 Hei til alle som gidder å lese dette! Jeg har lyst til å skaffe meg et nytt lydkort. Jeg er lei av mitt gamle SoundBlaster Live! Value (med digitalutgang!), og drivertrøbbelet jeg har hatt med det. Jeg har sett på Audigy2 som er på ukens tilbud på Komplett.no, og har lurt på å kjøpe dette. Dette skal jo være et supert kort, ihvertfall utifra alt skrytet jeg har lest om det. Men jeg er litt skeptisk når det gjelder driverne til Creative. Jeg har som sagt hatt trøbbel med Creative sine drivere før, og jeg liker dem heller ikke noe særlig (de er altfor "jålete" og upraktiske etter min smak). Lydkortet jeg har nå stammer riktignok fra min gamle Dell Dimension 4100, så det kan være derfor jeg har hatt problemer med å finne noen drivere som fungerer feilfritt. SÅ, jeg vet ikke helt... Kanskje jeg heller skal gå for et lydkort fra Hercules eller TerraTec? Lydkortet skal brukes til spill og musikk (jeg bruker min standalone DVD-spiller til DVD-filmer). Kan noen gi meg noen anbefalinger på hva jeg burde kjøpe/ikke kjøpe? Edit: Jeg glemte å si at prisen på eventuelle forslag må ligge rundt 1000 lappen. Gjerne under, men ikke noe særlig over. OK? Jeg bruker Windows XP og høyttalerne jeg bruker til PCen min heter Altec Lansing ADA885 (THX godkjente med Dolby ProLogic og Dolby Digital hardware dekoding), og de er kjøpt fra DELL. 8) Tusen takk til de som tar seg tid til å svare på denne posten. Lenke til kommentar
Cappo Skrevet 1. mars 2003 Del Skrevet 1. mars 2003 Jasså, så du liker ikke Creative? Da får du vel ta en titt på Hercules Game Theater XP 7.1 eller Terratec Aureon 7.1 Space da. Men det finnes sikkert rimeligere alternativ av bortimot samme korta, men jeg valgte ut noen som ligger i nesten samme prisklasse som Audigy 2. Lenke til kommentar
Hedeon Skrevet 1. mars 2003 Del Skrevet 1. mars 2003 Hadde et Live! 1024 kort før, og til å begynne med var det litt problemer med det, men det var og med en gang det kom. Når for tiden er det aldri det som er problemet. Skiftet til Audigy 2 på hovedmaskina for ikke lenge siden, og har ikke hatt noen problemer med det. Flott lyd! Programvaren er nok kanskje litt "jålete", men ikke verre enn original oppsettet til Win XP f.eks synest nå jeg. Viktigste er at det fungerer Lenke til kommentar
skyline Skrevet 1. mars 2003 Del Skrevet 1. mars 2003 Du kjøper ikke extra lydkort når du har soundstorm!!! Ikke faen! Soundstorm er bedre enn audigy 2 på dobly digital for eks, har skikkelig hardware dolby digital decoder, audigy2 bruker en hybrid (etter hva jeg har forstått), tester har vist at Soundstorm er mye bedre enn audigy1 og er bedre enn audigy 2 i dolby digital! Jeg har selv A7N8X deluxe, og bruker dolby digital ut til min HARMAN/KARDON AVR80THX reciver (har extern 5.1 Decoder self!), og er kjempe fornøyd!! Lenke til kommentar
MightyMax Skrevet 1. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2003 Har jeg SoundStorm? Det er den nedstrippa standardutgaven av ASUS A7N8X jeg har. Jeg var vel dum som ikke kjøpte Deluxe utgaven. Jeg trodde jeg ikke trengte alt det extra stashet på Deluxe utgaven, men jaja, gjort er gjort. :oops: Deluxe utgaven var forresten utsolgt da jeg handlet. Jeg må nok kjøpe meg et nytt lydkort. Onboard lydkortet har ikke digital utgang, noe jeg trenger! Lenke til kommentar
skyline Skrevet 1. mars 2003 Del Skrevet 1. mars 2003 Oops! Du har driti på draget der ja! Jeg var trodde du hadde Deluxe jeg. Deluxe har digital utgang, og sinnsyk bra onboard sound. (jeg trodde det fantes noe som hete sinnsykt bra onboard sound, med det var før jeg traff A7N8X deluxe). Jeg vil anbefale deg å selle A7N8X kortet ditt, og kjøpe ett DELUXE kort! UTEN TVIL!!! Det koster deg mindre enn å kjøpe ett nytt lydkort, + at du får masse tøft stash! 2x 10/100 lan fx, og 6xusb2, 2x firewire++++. Konge kort!!! Ett A7N8X Deluxe koster 1350 kr, du får sikkert 900 kr for det gammel kortet ditt på bruktmarkedet her på hardware.no . Det anbfaler jeg deg på det sterkeste, du får bedre lyd enn du kan drømme om med ett annet lyd kort. Lenke til kommentar
MightyMax Skrevet 1. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2003 Hvordan er dette kortet f.eks, i forhold til Audigy2? Lenke til kommentar
skyline Skrevet 1. mars 2003 Del Skrevet 1. mars 2003 Tja, si det. Vil nok tro det er opp imot Audigy2, men sjekk prisen da. Du burde selle A7N8X kortet ditt og kjøpe A7N8X deluxe, du sparer penger, og får bedre lyd. Så lenge du skal bruke Dolby Digital så kan du ikke få noe bedre enn Soundstorm. Kanskje du burde sjekke om det finnes dolby digital out bracket til A7N8X uten deluxe? Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 1. mars 2003 Del Skrevet 1. mars 2003 http://www.hardware.no/anbefalinger/lydkort/index.html Lenke til kommentar
MightyMax Skrevet 1. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2003 Det er kanskje mulig at jeg kan få solgt hovedkortet mitt til fatter'n. Han tenkte på å oppgradere Athlon 800Mhz'n sin allikevel så... MEN, støtter SoundStorm-chipen EAX da? (EAX 1 og 2? Advanced HD er det vel bare Audigy 1 & 2 som støtter) Lenke til kommentar
MightyMax Skrevet 1. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2003 Er det ingen audiofile her som har noen kommentarer? Jeg trenger forresten hjelp til å velge meg noen hodetelefoner også. Hvilken skal jeg velge? Lenke til kommentar
skyline Skrevet 1. mars 2003 Del Skrevet 1. mars 2003 Ett lite øyeblikk, skal sjekke http://www.nforcershq.com/forum ,om det står noe der. Lenke til kommentar
skyline Skrevet 1. mars 2003 Del Skrevet 1. mars 2003 Her er det noen tester : http://firingsquad.gamers.com/hardware/aud...ce2/default.asp http://www.3dss.com/reviews/nForce/nForce.html Så lenge du skal bruke dolby digital, gå for Soudstorm med digital ut. AUDIGY 2 har ikke hardware support for dolby digital, men Audigy 2 er nok et lite hakk bedre enn Soundstorm på analog avspilling. Lykke til! Lenke til kommentar
skyline Skrevet 1. mars 2003 Del Skrevet 1. mars 2003 "Soundstorm supports EAX 2 and I3DL2 support including reverb, occlusion and obstruction", ja det støtter EAX og EAX2, men ikke EAX HD (hakke peil på hva EAX HD er) Lenke til kommentar
MightyMax Skrevet 1. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2003 OK. Takk for svar! :smile: Jeg får se hva det blir til... :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå