Gå til innhold

Hvordan ta flotte bilder av biler

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg kunne tenke meg å ta noen fine bilder av biler. Både i bevegelse, "still-bilder" og fra utstillinger.

Ser at endel bilder i bilblader er tydelig redigert med tanke på lys og farge.

Finnes det noen gode guider, bøker, nett-steder som kan hjelpe meg?

Takk for (forhåpentligvis) alle svar :-)

PS:

Har et Nikon D40 m/ 18-200 mm, polarisasjonsfilter, og en Sigma EF500 blitz.

Har tilgang til en ekstra Soligor-blitz og stativ.

Fjernutløser til kameraet er bestilt.

Endret av tambur4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk ut bildene til Easton Chang, og se om du får hentet litt inspirasjon derfra. Han er, etter min mening, en av verdens desidert beste bilfotografer.

De fleste, om ikke alle, bildene han tar av biler i fart er tatt med sugekopprigg. Den fester man på bilen, for så å trille bilen og bruke fjernutløser. På den måten kan man bruke lang lukkertid uten å få uskarpe bilder på grunn av motorvibrasjoner o.l.

www.eastonchang.com

Lenke til kommentar
Sjekk ut bildene til Easton Chang, og se om du får hentet litt inspirasjon derfra. Han er, etter min mening, en av verdens desidert beste bilfotografer.

De fleste, om ikke alle, bildene han tar av biler i fart er tatt med sugekopprigg. Den fester man på bilen, for så å trille bilen og bruke fjernutløser. På den måten kan man bruke lang lukkertid uten å få uskarpe bilder på grunn av motorvibrasjoner o.l.

www.eastonchang.com

Har sett litt på de riggene med sugekopper, virker bra og bør vær fullt mulig å lage selv. Noen som har prøvd å lage dette, evt. kjøpt? Har ikke funnet noen som selger kraftige sugekopper enda...

Lenke til kommentar

www.eastonchang.com

Har sett litt på de riggene med sugekopper, virker bra og bør vær fullt mulig å lage selv. Noen som har prøvd å lage dette, evt. kjøpt? Har ikke funnet noen som selger kraftige sugekopper enda...

Kjøp deg et Manfrotto 241V, ca tusenlappen så har du det du trenger. Så kan man heller kjøpe mer ekstrautstyr senere, f.eks. flere sugekopper så man kan feste et stort stativ eller en såkalt magic arm så kommer kamera lenger unna bilen.

EDIT: Eller kjøp Manfrotto 241 og en magic arm, mye bedre! Får mye mer fleksibilitet, samt kamera kommer litt lenger unna bilen!

post-99509-1209105325_thumb.jpg

Her er resultatet etter første gang jeg prøvde mitt uten selvutløser/fjernutløser så det ble litt halveis, men du får en idè hvertfall!

post-99509-1209105231_thumb.jpg

post-99509-1209105237_thumb.jpg

Endret av fredstian
Lenke til kommentar

www.eastonchang.com

Kjøp deg et Manfrotto 241V, ca tusenlappen så har du det du trenger. Så kan man heller kjøpe mer ekstrautstyr senere, f.eks. flere sugekopper så man kan feste et stort stativ eller en såkalt magic arm så kommer kamera lenger unna bilen.

EDIT: Eller kjøp Manfrotto 241 og en magic arm, mye bedre! Får mye mer fleksibilitet, samt kamera kommer litt lenger unna bilen!

post-99509-1209105325_thumb.jpg

Her er resultatet etter første gang jeg prøvde mitt uten selvutløser/fjernutløser så det ble litt halveis, men du får en idè hvertfall!

post-99509-1209105231_thumb.jpg

post-99509-1209105237_thumb.jpg

Ser for meg noe lenger, tenker på å lage selv da, ikke fullt så lang som den på bildet kanskje, men i allefall slik at jeg får med hele bilen med en grei vidvinkel...

DSC00745.JPG

Er en svenske som har laget dette og tatt en del bra bilder, sliter med å finne sugekopper enda, ingen som vet om noe?

_MG_4201.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...