V-by Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Hoy. Jeg er IKT-lærling. Systemansvarlig på skolen jeg jobber har sluttet, og den nye starter ikke før 1 Juni. Jeg driver da på alene frem til da, og er "systemansvarlig". I stillingsannonsen til systemansvarjobben ble det påpekt at man skulle ha minst høyskole utdanning. Ledelsen på skolen regnet med at jeg kunne alle oppgavene til systemansvarlig. Jeg har heller ikke blitt spurt, eller noe om jeg er villig til å jobbe alene fram til juni. Men oppgaven har bare blitt tredd over hodet på meg. Det er flere av oppgavene jeg har tatt over fra systemansvarlig som jeg ikke greier. f. eks Fronter. Jeg pratet med en gang med rektor, og la frem at jeg ikke kan fronter og et par andre ting nok til å kunne holde de i gang. Og foreslo å ansette en person som kunne ta seg av dette. Men fikk da som svar at jeg måtte finne noen som kunne dette, og lære meg det. Det er da vel ikke min oppgave? Skolen har også ansatt en sivilarbeider som har fagbrevet i IKT-driftsfag, så jeg har noe hjelp,men han har også andre oppgaver. Jeg sitter da med jobb for en systemansvarlig og en lærling i fanget. Kan jeg bare si til ledelsen at jeg ikke vil ha den og den oppgava, og jeg skal da slippe å få den? Det er så mye jeg ikke får tid til, siden jeg må sitte å træle med ting jeg ikke får til. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 oppll § 4-4. Rettane og pliktene til lærebedrifta m.m. Lærebedrifta pliktar å leggje til rette produksjonen og opplæringa slik at lærlingen og lærekandidaten kan nå måla i den fastsette læreplanen. Dersom lærekandidaten har krav på spesialundervisning etter kapittel 5, skal det utarbeidast individuell opplæringsplan, jf. § 5-5 første leddet. Lærebedrifta skal utvikle ein intern plan for opplæringa, for å sikre at lærlingen eller lærekandidaten får ei opplæring som tilfredsstiller krava i læreplanen, eventuelt den individuelle opplæringsplanen. Ifall delar av opplæringa skal givast av andre enn lærebedrifta, skal lærebedrifta leggje til rette for dette. (...) Dersom lærebedrifta stansar eller utviklar seg på ein slik måte at ho ikkje lenger finn det mogleg å gi lærlingen eller lærekandidaten tilfredsstillande opplæring, skal ho melde frå til fylkeskommunen. Du har altså rett på en opplæring, og bedriften skal ha en fagleder. Det du kan gjøre er å kontakte LO, og høre hva de har å si om saken. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 7. april 2008 Forfatter Del Skrevet 7. april 2008 Jeg er på det sisste halvåret av læretiden, og har skrevet ferdig opplæringsboka, det var noe som ble gjort med den gamle systemansvarlige, slik at det ble unnagjort. Jeg har også fått en faglig leder, men han er ikke systemansvarlig, og har andre oppgaver enn å jobbe med meg... Lenke til kommentar
Wlffrsether Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Nå vet jeg ikke hvor strenge reglene rundt lønnspolitikken er når det gjelder lærlinger så dette kan være helt feil, men i vanlige jobbsituasjoner så vil større ansvar forsvare en høyre lønn. Slik jeg tolker det; altså at ledelsen mener du kan alt som din forrige opplæringsansvarlige kunne, så burde du dermed ha tilsvarende lønn, siden du strengt tatt (i følge dem) er "ferdig" med din tid som lærling. Du kan jo allerede det du er der for å lære. Hvis ikke dette fører frem, så er det bare å ta kontakt fylkeskommunen. Stå på kravene, for hvis man ikke krever noe, får man sjelden noe. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 http://www.sph.dep.no/templates/Kapittel.aspx?id=1689 Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Er det ikke noe lærlingekontor/opplæringskontor eller lignende i ditt fylket som du kan snakke med? Den situasjonen du er i høres ikke helt heldig ut. Selv om du er i siste halvår av lærlingetiden og er ferdig med opplæringen så er det ikke bare bare å sitte med såpass stort ansvar. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 Pratet litt med min faglige leder i dag. Jeg har ikke ansvaret selv om jeg har det. dvs hvis jeg gjør noe arbeid som får konsekvenser for skolen, kan ikke jeg holdes ansvarlig for det jeg kan også kutte ut oppgaver jeg ikke greier, eller ikke "vil" gjøre, uten at jeg kan få noen konsekvenser. Høyere lønn hadde jeg visst ikke krav på, siden jeg fortsatt er lærling... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå