Gå til innhold

Canon FTb - nye batterier og service

Anbefalte innlegg

Jeg har nå fått låne en Canon Ftb som ser ut til å fungere helt OK. I den sammenhengen har jeg to enkle spørsmål.

1. Den bruker kvikksølvbatterier (XP625) som nå er forbudt i de fleste land. Finnes det noen som selger 1.35V alternativer i Norge?

2. Ser at noen kameraer kan bruke 1.5V miljøvennlige alternativer, men da må man justere opp kamera. Hvor kan jeg få det gjort i Norge (dvs. Oslo området) ?

3. Eller kan jeg bruke 1.5V batterier og kompensere med å velge en annen ISO verdi ?

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Canon FTb er et filmbasert kamera lansert i 1971. Ifølge wikipedia: "The meter was designed to be powered by a single 1.35 volt 625 Mercury cell, which is no longer available. Popular options for replacement are to use a higher voltage silver battery either through a voltage dropping adapter or recalibrating the meter, or using zinc air batteries, which have the same voltage but a relatively short life."

Det nytter ikke å kompensere med endret ISO. ISO er mål for filmens lysfølsomhet. og står bl.a. oppført utenpå filmesken.

Denne siden har erstatningsbatterier for en rekek kameramodeller:

http://www.photobattery.com/PX625.html

EDIT: Ellers kan dette hjelpe deg: "For replace the outlawed PX 625 battery, use one Weincell MRB625 zync air or the MR9 battery adapter (my preferred solution). The MR9 adapter have a built in micro electronical circuit that reduce the 1,5 voltage of the silver oxyde battery to the 1,35 voltage of the old PX625 mercury oxide battery."

Endret av PerB
Lenke til kommentar

Jaja synd Pentax var det eneste merke som var framsynte nok til ikke å basere kameraene sine på kvikksølvsbatterier... Min Nikkormat har fortsatt kvikksølvsbatterier som fungerer i kameraet, og eksponerer perfekt selv på slides, men en dag går det tom og da har jeg et problem.

Men for å være helt ærlig, skyter du negativ film, så tror jeg sølvoksid og et kompensasjon med ISOen skal gå helt fint. 2.5 trinns undereksponering er selvsagt katastrofalt, men kompanserer man med to trinn har man sansynligvis normal eksponering i dagslys, et halvt trinn undereksponering i solen (her bruker man bare sunny f16 likevel), og 1.5 trinns overeksponering i mørkt innelys (i disse situasjonene vil man jo gjerne få tynnet ut bilder i mørket, så de færeste av oss vil nok glemme at man har litt å gå på i mørket...)

Lenke til kommentar

Modin og PMnormal, dere har jo et poeng, men jeg er ikke helt klar for Sunny 16 enda. Men det finnes "zink-air" batterier som har riktig spenning; og selv om de ikke hoder mer enn en til to måneder av gangen, så holder det til mitt bruk.

Men hvem kan gi FTb-en liten service (i Oslo-området), hivs jeg finner på å kjøpe kameraet fra min husvert (kommer ikke til å koste noe mer enn en flaske fin cognac).

Tom

Lenke til kommentar
Modin og PMnormal, dere har jo et poeng, men jeg er ikke helt klar for Sunny 16 enda. Men det finnes "zink-air" batterier som har riktig spenning; og selv om de ikke hoder mer enn en til to måneder av gangen, så holder det til mitt bruk.

Men hvem kan gi FTb-en liten service (i Oslo-området), hivs jeg finner på å kjøpe kameraet fra min husvert (kommer ikke til å koste noe mer enn en flaske fin cognac).

Vel hvis det bare er snakk om å lystettning så kan du jo prøve å gjøre det selv, med "interslice" sitt forseglingskit fra ebay, han har oppskrifter liggende på hjemmesiden sin på hvordan man forsegler de fleste klassiske kameraer, og prisene på kitet hans er latterlig billig.

http://cgi.ebay.com/The-Finest-Complete-Ca...1QQcmdZViewItem

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...