Unreal Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Heisann! En venninne av meg har fått problemer med latopen hennes. Siden jeg bare har snakket med hun på telefon og ikke sett problemet selv, så er jeg dessverre litt kort på detaljer. Men det hele dreier seg om en halvannen år gammel Acer-latop, med Windows XP. Hun har aldri tidligere hatt problemer med denne, men nå i helgen når hun brukte laptopen til surfing og MSN, så fryste plutselig hele maskinen seg. Det endte med at hun måtte slå av laptopen ved hjelp av power-knappen. Når hun prøvde å slå den på igjen med en gang så fikk hun opp de vanlige bildene i starten, men når Windows-loading skjermen kom, så ble det bare svart bilde etter noen sekunder. Og slik er det fortsatt. Noen tilfeldige ganger så hender det at den til slutt kommer inn i Windows om den bare står en stund, men som regel så får hun bare svart bilde. Når hun først greier å komme seg inn i Windows, så går det vanligvis ikke lange tiden før laptopen fryser igjen, slik som første gang hun fikk problemet. Hun har ikke installert eller gjort noe spesielt på maskinen i forkant av dette. Hva tror dere problemet her kan være? Kan det tyde på at harddisken begynner å takke for seg? Lenke til kommentar
cyberjojo Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Syns det høres ut som driver til skjermkortet.. Hun kan prøve å logge inn i windows i "safe mode" og legge inn skjermdriver på nytt, eller en oppdatert driver.. Evt sjekke enhetsbehandling og se om noen drivere konflikterer... Ville i alle fall sjekket dette før man invisterer i noe nytt utstyr.. Lenke til kommentar
Unreal Skrevet 9. april 2008 Forfatter Del Skrevet 9. april 2008 Prøvde nå å starte Windows i Safe Mode, men akkurat den samme skjedde. Etter hun hadde valgt modus, så tok det bare noen sekunder før PCen frøys og stoppet opp. Forskjellen denne gangen var at skjermbildet ikke ble svart, men vet ikke om det har noe å si. Noen forslag? Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Prøve du den utgaven av sikkermodus som bruker standard vga-driver`? Lenke til kommentar
Pinkey Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Samme skjedde med meg for et par år siden. Fungerte heller ikke å kjøre safe mode, så jeg antar det må ha oppstått en feil med operativsystemet. Det jeg gjorde var å reinstallere windows, og det fungerte utmerket. Lenke til kommentar
Unreal Skrevet 10. april 2008 Forfatter Del Skrevet 10. april 2008 (endret) Da har jeg vært å sett på problemet selv, og slik er status: - Svart skjerm fortsetter å dukke opp som vanlig under loading av Windows. - Ingen av F8 oppstartsmodusene fører noen vei, det blir fortsatt bare svart. Under Safe-Mode oppstart så låser maskinen seg på samme punkt hver gang (der hvor du ser den loader de forskjellige filene) - Satt i Windows XP CD for å se om jeg kunne formatere. Den bootet opp som normalt og loadet alle filene, men i det "Starting up Windows" melding kom, så fryste deg seg (prøvde det flere ganger, men det skjedde samme plass hver gang). - Etter vi prøvde å starte Windows normalt en gang og skjermen ble svart, så lot vi den bare stå. Ca. en time etterpå så kom den plutslig inn i Windows. Touchpaden funket ikke, men alt annent var oppe og gikk. Så funket det en liten stund før alt frøys, 20 minutt senere fungerte det igjen, før det 10 minutt etter det igjen frøys for godt. - Ved reboot av laptopen så fikk vi opp den chkdsk-meldingen, og der låste den seg hver gang når nedtellingen var på 9 sek. før den startet chkdsk-gjennomgangen. Er det noen som blir noe klok på dette? Har prøvd å resette default settings i BIOS, uten at det ga noen effekt. Det som er spesielt her er jo at maskinen fryser til eksakt samme tidspunkt hver gang, uansett hvilken prosess jeg kjører. Endret 10. april 2008 av Unreal Lenke til kommentar
kripet Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Vil ha prøvd å kjøre en disktest og en minnetest på den maskinen, minnefeil lager fort mye rare problemer UltimateBootCd har både disk og minnetester Lenke til kommentar
qpeg Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 (endret) heisann kan vel nesten si at du svarte på problemet ditt selv prøv å start opp pc-en og når den fryser, legg øret ditt inte der harddisken er plasser. hør etter om at harddisken står å stanger (nesten som når dvd rommen prøver å lese en hakkette plate)denne feilen med disker vil ikke gi error raport en sikker måte å teste det på. sett disken i en annen bærbar og kjør en hdd test (ikke boot opp i windows) fryser den seg da, er det bare å se etter en ny disk Endret 10. april 2008 av qpeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå