Gå til innhold

Slette transaction log mssql server

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei. Transaksjonsloggen er helt livsnødvendig for SQL Server.

Dette er en ting som jeg ikke har kjennskap til selv.

Hva kan man egentlig bruke transaksjonsloggen til? Rent praktisk?

Transaksjonsloggen brukes kontinuerlig av SQL Server. Kort fortalt kan man (litt forenklet) beskrive livsløpet til en transaksjon (som committes) slik:

1. Transaksjon opprettes

2. Klient gjør endring - skrives til transaksjonslogg

3. Klient committer ending - skrives til transaksjonslogg

4. Klient får "ok"

5. Endring skrives til database

6. Checkpoint oppdateres med at transaksjon har blitt skrevet til databasen.

Mao, sålenge bruker har fått "ok" tilbake fra databaseserveren, så er dataene ivaretatt, selv om de rent fysisk ikke er skrevet til databasefilene enda.

Lenke til kommentar

Ja det er helt greit, men hva praktisk kan man bruke den til?

Jeg ser jo at det er en del dyre programmer man kan gå til innkjøp av for å håndtere endringer og rulle dem tilbake, men for å sette det på spissen, er det i det hele tatt noen hensikt å ha full recovery model, og / eller la transaksjonsloggen vokse over to megabyte?

Fikk forøvrig tilsendt en databasemodel fra India idag, hvor dem hadde satt at transaksjonsloggen kunne vokse til to terrabytes. :)

EDIT: Åh, se det. Det er du som drifter mssql.no? Fantastisk. Der har jeg vært innom og lest litt.

Er ikke nødvendigvis enig med alt du skriver da, men det er veldig flott å se at du er aktiv innom forum også.

Endret av zY8pKPhR8XLJ
Lenke til kommentar

Full Recovery gir deg mye bedre backup og restore muligheter. Hvis du bruker Simple så kan du kun ta full backup og dermed også kun restore til tidspunktet for en slik backup. Har du derimot Full Recovery så kan du også ta backup av transaksjonloggen og bruke denne i en restore operasjon slik at du kan komme mye nærmere tidspunktet ved f.eks. diskkrasj. Du kan også restore til et spesifikt tidspunkt slik at du kan hente tilbake data.

Lenke til kommentar
EDIT: Åh, se det. Det er du som drifter mssql.no? Fantastisk. Der har jeg vært innom og lest litt.

Er ikke nødvendigvis enig med alt du skriver da, men det er veldig flott å se at du er aktiv innom forum også.

Da er det bare å gi tilbakemelding da vettu, på det du ikke er enig i. Databaseverden er ganske så spennende, og det er veldig mye som ikke er enten bra eller dårlig. :)

Men ja, mssql.no er mitt lille prosjekt, når jeg har tid. har snart ganske mye tekst som skal ut der, men det tar litt tid dessverre.

Full Recovery gir deg mye bedre backup og restore muligheter. Hvis du bruker Simple så kan du kun ta full backup og dermed også kun restore til tidspunktet for en slik backup. Har du derimot Full Recovery så kan du også ta backup av transaksjonloggen og bruke denne i en restore operasjon slik at du kan komme mye nærmere tidspunktet ved f.eks. diskkrasj. Du kan også restore til et spesifikt tidspunkt slik at du kan hente tilbake data.

Sålenge loggfilene er intakte, så skal du vel faktisk være i stand til å restore frem til crashtidspunkt, uten datatap. Og vi har jo loggfiler og databasefiler på separate diskvolum, ikke sant?

Lenke til kommentar
Sålenge loggfilene er intakte, så skal du vel faktisk være i stand til å restore frem til crashtidspunkt, uten datatap.

Men for at transaksjonsloggen skal inneholde alt som har skjedd siden siste full backup så må du jo ha satt Full Recovery mode.

Og vi har jo loggfiler og databasefiler på separate diskvolum, ikke sant?

Lever fisker i vannet... :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...