Gå til innhold

Hva skal jeg kjøpe for å få en billigst mulig stue-pc?

Anbefalte innlegg

Jeg vil ha noe som er så billig som over hodet mulig.

-Jeg har kabinett

-ATX eller mATX format

-Skal kjøre linux(muligens XP)

-Trenger ikke mer enn ca. 80GB HDD. Større er såklart bedre

-Må kunne kjøre HD-video(x264)

Noen forslag? Pris er som sagt VELDIG viktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HK: Får P35 brikkesett billige nå, så et gigabyte ds3 (ca 500,-) eller ds4 (ca 700,-) er et godt valg med tanke på pris.

CPU: E4500 (ca 800,-) 2,2 GHz, kan lett klokkes opp endel. Anbefaler likevel E8200/8400. Koster 4-500 mer men disse er mye kjappere og har også lavere strømforbruk.

Harddisk: Samsung Spinpoint T166 får jo mye skryt både på ytelse og støynivå. 320 GB får du for ca 500,- og 500 GB for ca 600,-. Dersom du ønsker den helt stille får du kjøpt drevrammer som visstnok skal redusere støynivå med 99% (ca 200,-).

Minne: Billig for tida. Om du kjøper PC6400 ram (800 MHz) er du godt sikret. Merke er ikke av betydning da du sikkert ikke skal overklokke noe spesielt. 2 GB = ca 300,-. 4 GB = ca 500,-

GPU: Radeon 3450 har hd-aksellerasjon og koster ca 250,- vifteløst.

Vifter: Noctua NF S12-800 dersom du ønsker total stillhet :)

Dersom du skal ha hdmi med støtte for de nye lydformatene må du vente litt.(lydkort fra auzentech og asus kommer i 2. kvartal)

Lenke til kommentar
HK: Får P35 brikkesett billige nå, så et gigabyte ds3 (ca 500,-) eller ds4 (ca 700,-) er et godt valg med tanke på pris.

CPU: E4500 (ca 800,-) 2,2 GHz, kan lett klokkes opp endel. Anbefaler likevel E8200/8400. Koster 4-500 mer men disse er mye kjappere og har også lavere strømforbruk.

Harddisk: Samsung Spinpoint T166 får jo mye skryt både på ytelse og støynivå. 320 GB får du for ca 500,- og 500 GB for ca 600,-. Dersom du ønsker den helt stille får du kjøpt drevrammer som visstnok skal redusere støynivå med 99% (ca 200,-).

Minne: Billig for tida. Om du kjøper PC6400 ram (800 MHz) er du godt sikret. Merke er ikke av betydning da du sikkert ikke skal overklokke noe spesielt. 2 GB = ca 300,-. 4 GB = ca 500,-

GPU: Radeon 3450 har hd-aksellerasjon og koster ca 250,- vifteløst.

Vifter: Noctua NF S12-800 dersom du ønsker total stillhet :)

Dersom du skal ha hdmi med støtte for de nye lydformatene må du vente litt.(lydkort fra auzentech og asus kommer i 2. kvartal)

Så omtrent 2500+psu og dvdrom. Det er egentlig ganske mye det=P har nettopp kjøpt en Dell XPS720 som jeg spiller på til 20 000, så er ganske så blakk. Tenkte meg noe i området 1000 kroner jeg? Er det for mye å håpe på?

Jeg trenger som sagt en komplett pc, utenom kabinett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...