Gå til innhold

Hvor bør/kan jeg fremkalle positiv film?

Anbefalte innlegg

Fremkalte 6 sort hvitt filmer igår som jeg eksponerte i sommer før jeg fikk meg digitalt SLR.

Nå har jeg fått litt inspirasjon til å bruke film igjen, og har i den annledning lyst til å ta litt lysbilder. Jeg har to filmer med Velvia 50 og en Provia 100 og skal bruke dem en dag det er spennende lys.

Når jeg har brukt dem, hvor anbefaler dere å få dem fremkalt og rammet inn, evt fremkalt og ramme inn selv?

Det koster vel mindre å fremkalle positiv film enn å få en negativ film fremkalt og laget papirkopier?

Francis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fremkalte 6 sort hvitt filmer igår som jeg eksponerte i sommer før jeg fikk meg digitalt SLR.

Nå har jeg fått litt inspirasjon til å bruke film igjen, og har i den annledning lyst til å ta litt lysbilder. Jeg har to filmer med Velvia 50 og en Provia 100 og skal bruke dem en dag det er spennende lys.

Når jeg har brukt dem, hvor anbefaler dere å få dem fremkalt og rammet inn, evt fremkalt og ramme inn selv?

Det koster vel mindre å fremkalle positiv film enn å få en negativ film fremkalt og laget papirkopier?

Vel levere i fotobutikk, regner med at de har priser med og uten innramming, hos Antonio Stasi i Bergen tar de 55 kronerfor å fremkalle E6 oppskjært i remser. Det letteste du kan gjøre er vel å gå innom de 2-3? fotobutikkene som finnes i Kongsberg å spørre om hvilke priser de tar, for fremkalling av eventuelt innramming av E6 og deretter velge den billigste.

Lenke til kommentar
Nå har jeg fått litt inspirasjon til å bruke film igjen, og har i den annledning lyst til å ta litt lysbilder. ... Når jeg har brukt dem, hvor anbefaler dere å få dem fremkalt og rammet inn, evt fremkalt og ramme inn selv?

Hvis du med "ramme inn" mener å sette filmen inn i lysbilderammer for visning i et lysbildefremviser er det greit å gjøre det selv. Positiv fil (dias/lysbilde) er ikke primært laget for papirkopier, All eksponering må være eksakt - ingen etterbehandlings om kan redde bildene. Hvor? Det er fortsatt steder som kan fremkalle film. Sjekk om dine diasfilmer benytter den prosessen som det fotolaborstoriet du velger har tilgang til. E6 er en prosess (et kjemikaliesett med sin fremkallingstid/fikseringstid). Det finnes også andre.

Noe du vil oppdage er at en bestemt filmtype ikke gir samme resultat med all optikk. Noe optikk er kald (svakt blåskjer i bildet) mens andre gir en varmere tone. Derfor passer enkelte filmtyper til noe optikk og andre til annen optikk.

Endret av PerB
Lenke til kommentar
Sjekk om dine diasfilmer benytter den prosessen som det fotolaborstoriet du velger har tilgang til. E6 er en prosess (et kjemikaliesett med sin fremkallingstid/fikseringstid). Det finnes også andre.

Det er E6 så lenge det ikke er KODACHROME, det er den eneste andre prosessen som er aktuell på DIAS i dag, og den fremkaller jo bare Dwaynes i Texas, så lenge det er snakk om Fujifilmer slik som her trenger man altså ikke å være tvil. Det finnes bare en film med annen prosess enn E6 på dagens marked og det er Kodachrome 64, hverken Velvia eller Provia altså. Kodacrhome som jeg regner med du tenkte på hvis du er en av de litt oppe årene, gikk av moten på begynnelsen av 90-tallet når Fuji klarte å lage E6 filmer som var skarpere enn Kodachrome, bla Provia og Velvia. Men har jo selv en far som så på Ektachrome som mindreverdig når han var ung, men i dag har altså E6 filmen slått Kodachrome, som dermed bare er interesant hvis man vil ha en spesiell effekt.

Lenke til kommentar
Jeg kommer ikke til å bruke Kodachrome. Jeg er glad i mettede farger, og tror derfor at jeg kommer til å trives med Velvia.

Francis

Kodachrome har nok egentlig ikke umetede farger den heller, bare mer realistiske, med tanke på at Steve McCurry Afghan girl ble tatt med Kodacrhome vil jeg neppe si at fargen er umettet men det har en ganske forskjellig fargeprofil. Velvia er feks. ubrukelig til å ta bilder av hvite mennesker, men til natur derimot er den utmerket. Men med tanke på at Steve McCurry som har bygd hele sin kariere på fargesterke bilder brukte Kodachrome, kan man vel ikke akkurat snakke om fargesvake bilder.

Lenke til kommentar

Kodachrome er tradisjonelt også den filmen som har bevart fargene best i ettertid. Jeg jobber mye med dias på daglig basis, blant annet med å scanne de inn med en profesjonell scanner og over på CD, og de bildene som har best farger av aldrende filmer, er uten tvil Kodachrome.

Men skal du ha fremkalt Kodachrome nå i dag, må du smøre deg med tålmodighet. Tror de først sendes til Sveits, som samler opp en grei mengde før de sender det videre til USA. Så bare frakt og ventetid i Sveits kan føre til grå hår i hodet ditt før du får de tilbake.

Lenke til kommentar
Kodachrome er tradisjonelt også den filmen som har bevart fargene best i ettertid. Jeg jobber mye med dias på daglig basis, blant annet med å scanne de inn med en profesjonell scanner og over på CD, og de bildene som har best farger av aldrende filmer, er uten tvil Kodachrome.

Men skal du ha fremkalt Kodachrome nå i dag, må du smøre deg med tålmodighet. Tror de først sendes til Sveits, som samler opp en grei mengde før de sender det videre til USA. Så bare frakt og ventetid i Sveits kan føre til grå hår i hodet ditt før du får de tilbake.

En annen film som holder seg godt er en Agfa lysbildefilm (husker ikke helt navnet - CT100?) som jeg brukte i 1977-78. De bildene har fortsatt bra med farge i seg.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...