Gå til innhold

Vurderer å bytte fra Netcom til Telenor pga dekning

Anbefalte innlegg

Har Tele2 som brukte Telenor sin dekning, nå har de skiftet til Netcom. Da vurderer jeg å bytte til Telenor pga dekning. Men hvor mye bedre er egentlig Telenor sin dekning?

Hvor finner man kart over dette?

Kan jo være litt vanskelig å vurdere selv med et utrent øye ut fra bare kart. Finnes det noen gode artikler om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

For å illustrere hvor vanskelig dette temaet faktisk er, kan jeg bare henvise til forbrukermyndighetene som nektet Telenormobil å annonsere med at de hadde best dekning. De kunne rett og slett ikke dokumentere at de var bedre enn NetCom. Til det kommer at det er store lokale forskjeller, et sted er Telenor best, men rundt neste sving kan Netcom være best.

Lenke til kommentar

Jeg mener telenor er best på dekning. Chess f.eks. har ikke sjangs på hytta, telenor går på rundt 20% styrke MINST, overalt. Har ennå ikke opplevd at jeg ikke får dekning. Men det skyldes vel at det er 3G, EDGE og vanlig gprs/gsm også på den?

Lenke til kommentar

Jeg kan forstå at man nekter Telenor å markedsføre seg med best dekning, og at de ikke kan dokumentere det. Men det må være rent teknisk? Selvfølgelig forstår jeg at dersom man står rett ved en Netcom-mast så kan man ikke si at Telenor har best dekning over absolutt alt. Og ja, jeg forstår at i ekstreme tilfeller vil Netcom for noen forbrukere være best hvis de bor nærmest en Netcom-mast og på hytta står det en Netcom-mast. Men det må vel være sjeldent?

Men alt i alt, summa summarum, er det virkelig noe å lure på i det hele tatt om Telenor generelt har bedre dekning enn Netcom? Det kan da ikke engang være sammenlignbart??

Lenke til kommentar

Ser ut som om du har kjørt deg litt fast, FranzJosef. Rene fakta er at Telenor dekker ca. 99,6% av alle boliger i Norge, NetCom har vel en dekningsgrad på ca. 99,2% etter det jeg har lært.

Det at du skriver at det ikke er sammenlignbart er rett og slett dårlig gjennomtenkt. Det sier seg selv at det er umulig å bestemme dekningsgrad med et tall når det kommer til ubebodde strøk, veier, skogsområder og ødemark. Her er man nødt til å bruke sin logiske sans og følge det Wabby skriver, noen steder kan en operatør være bedre enn en annen og det sier seg selv.

Anbefaler deg å sjekke dekning på dekningskartene til Telenor og NetCom; hhv http://www.telenor.no/privat/mobil/dekning/dekningskart/ og https://netcom.no/kundeservice/dekningogutland/kart.html for å se hvordan dekningen er på ditt aktuelle sted.

Lenke til kommentar
Ser ut som om du har kjørt deg litt fast, FranzJosef. Rene fakta er at Telenor dekker ca. 99,6% av alle boliger i Norge, NetCom har vel en dekningsgrad på ca. 99,2% etter det jeg har lært.

Det at du skriver at det ikke er sammenlignbart er rett og slett dårlig gjennomtenkt. Det sier seg selv at det er umulig å bestemme dekningsgrad med et tall når det kommer til ubebodde strøk, veier, skogsområder og ødemark. Her er man nødt til å bruke sin logiske sans og følge det Wabby skriver, noen steder kan en operatør være bedre enn en annen og det sier seg selv.

Anbefaler deg å sjekke dekning på dekningskartene til Telenor og NetCom; hhv http://www.telenor.no/privat/mobil/dekning/dekningskart/ og https://netcom.no/kundeservice/dekningogutland/kart.html for å se hvordan dekningen er på ditt aktuelle sted.

Telenor Mobil har ca. 1000 celler, 4- 500 flere basestasjoner enn NC på GSM - men som det sies så har NC best dekning noen steder og TnM andre, men TnM har dekning over ett større areal totalt sett enn NC. Når det gjelder 3G/UMTS så er Telenor SUVEREN over NetCom - da spessielt i landet nord for Trondheim, men da har også telenor konsesjonskrav om å dekke alle tettsteder i landet (deffinert av SSP som tettsted, d.v.s. minst 200 inb. i et hvist avgrenset område) noe NC ikke har krav om.

Så svaret på spørsmålet er at det kommer ann på hvor du skal bruke tlf. hvem som har best dekning, men Telenor jevnt over har bedre areal og innendørsdekning enn hva NC har - selv om forskjellen altså er "minimal".

Mateo

Lenke til kommentar

Erfaringen jeg har er at Telenor har bedre dekningsgrad (signalstyrke om du vil) enn NetCom etter at jeg byttet. Jeg har stort sett lik dekning, men med Telenor har jeg flere streker. Det er og noen steder jeg har dekning med Telenor, men ikke hadde med NetCom.

Lenke til kommentar
Har Tele2 som brukte Telenor sin dekning, nå har de skiftet til Netcom. Da vurderer jeg å bytte til Telenor pga dekning. Men hvor mye bedre er egentlig Telenor sin dekning?

Kan jo være litt vanskelig å vurdere selv med et utrent øye ut fra bare kart. Finnes det noen gode artikler om dette?

Hei.. IKKE BYTT!!! Jeg jobber veldig tett med på Tele2 og netcom. Tele2 og netcom skal bygge ut nettet sitt med 800 mill løpet av dette året, det vil si opptil flere basestasjoner hver uke!! Dem vil bygge ut dette i ALLE områder hvor dekningen er for liten.. Se dekningskart og utbyggningsplan på netcom.no..

Lenke til kommentar

Hei.. IKKE BYTT!!! Jeg jobber veldig tett med på Tele2 og netcom. Tele2 og netcom skal bygge ut nettet sitt med 800 mill løpet av dette året, det vil si opptil flere basestasjoner hver uke!! Dem vil bygge ut dette i ALLE områder hvor dekningen er for liten.. Se dekningskart og utbyggningsplan på netcom.no..

Ja, jeg må si jeg er UTROLIG imponert over den agressive utbygningen til NetCom - blir nesten paff. Er det 800 mill. bare i år? Det er jo over 1000 basestasjoner! Og med Telenor som nå skal spare inn penger - vil de nok ta mye igjen på Telenor. Blir spennende å se hvem som når 99,9% befolkningsdekning først; NC, TnM eller ICE - jeg holder tommelen på Telenor, da jeg tror med "stoltheten" deres at de ikke vil la NetCom få ett "bedre" nett enn hva de har... Just my 2 cents....

Lenke til kommentar

Ja, jeg må si jeg er UTROLIG imponert over den agressive utbygningen til NetCom - blir nesten paff. Er det 800 mill. bare i år? Det er jo over 1000 basestasjoner! Og med Telenor som nå skal spare inn penger - vil de nok ta mye igjen på Telenor. Blir spennende å se hvem som når 99,9% befolkningsdekning først; NC, TnM eller ICE - jeg holder tommelen på Telenor, da jeg tror med "stoltheten" deres at de ikke vil la NetCom få ett "bedre" nett enn hva de har... Just my 2 cents....

Er snakk om å få inn 800 stasjoner løpet av dette året! Ble en "0" for mye . heheh...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...