MoozeBlaster Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Hei Jeg skal nedover til Trondheim å hente hjem en valp jeg har bestilt. Det er en blanding mellom Labrador retriver og Golden retriver. Den er leveringsklar fra den 12. i denne måneden. Jeg tenkte å dra nedover på søndagen. Spørsmålet mitt er da: Hva er den beste måten å få valpen hjem på? Det er jo 50-60 mil fra Trondheim til Saltdal (der jeg bor). Jeg har ikke bil, så det får bli fly eller tog. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 (endret) Den beste måten? Fly er jo raskeste måte, og kanskje derfor også gjerne den aller beste. Jeg har hatt både valp og voksen hund ombord på fly uten problemer. EDIT: Men tog er jo slettes ikke så verst det heller når jeg får tenkt meg om. Valpen kan jo da sitte på fanget ditt og det vil kanskje føles tryggere enn om den må stå på gulvet i kabinen. . Dersom valpen er så "stor" at du ikke får ha den under flysetet i kabinen ville jeg valgt tog . Jeg tror det ville blitt en skummel opplevelse for valpen å etterlates alene i lasterommet. Endret 7. april 2008 av L_C Lenke til kommentar
LOOM Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Når den er valp har du mulighet til å f.eks. ha den i en bag ombord i flyet. Dvs. på fanget. Hvertfall kunne man det for 10 år siden når vi hentet vår valp. Vet ikke om terrorlovene har forandret på det siden den gang... Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Når den er valp har du mulighet til å f.eks. ha den i en bag ombord i flyet. Dvs. på fanget. Hvertfall kunne man det for 10 år siden når vi hentet vår valp. Vet ikke om terrorlovene har forandret på det siden den gang... Vert det ikkje eit spetakkel utan like dersom hunden byrjar å bjeffe? Er jo lite ein kan gjere med det når ein er oppe i flyet. Lenke til kommentar
MoozeBlaster Skrevet 7. april 2008 Forfatter Del Skrevet 7. april 2008 Valpen er jo bare 8 uker når den blir henta da. så den er vel ikke så stor. Men tog hadde kanskje vært noe. Men det er jo snakk om 8 timer eller noe sånt. blir kanskje litt lang tid. Valpen vil vel tisse og slikt også? Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Jeg satt selv på flyplassen i stockholm og på gardermoen med min valp i mange timer. Jeg tok meg en tur på toalettet jeg, og slapp ut valpen der slik at hun fikk strukket på bena (og tisset) Hentet henne klokken 10:00 og var ikke hjemme før 18:00 på kvelden.. Jeg kjenner ikke vekten/størrelsen på en labradorvalp, men vet at mitt transportbur såvidt fikk plass under setet på flyene jeg reiste med. Det er veldig liten plass under setet, så det handler ikke bare om vekten . Valpen skal jo ha god plass til å røre seg /sitte/stå/snu osv.. Lenke til kommentar
MoozeBlaster Skrevet 7. april 2008 Forfatter Del Skrevet 7. april 2008 Jeg satt selv på flyplassen i stockholm og på gardermoen med min valp i mange timer. Jeg tok meg en tur på toalettet jeg, og slapp ut valpen der slik at hun fikk strukket på bena (og tisset) Hentet henne klokken 10:00 og var ikke hjemme før 18:00 på kvelden.. Jeg kjenner ikke vekten/størrelsen på en labradorvalp, men vet at mitt transportbur såvidt fikk plass under setet på flyene jeg reiste med. Det er veldig liten plass under setet, så det handler ikke bare om vekten . Valpen skal jo ha god plass til å røre seg /sitte/stå/snu osv.. Okay. hehe takk for tips med å ta valpen med på toalettet. Kan funke. Jeg vet ikke. Tog høres jo kanskje mest behagelig ut for den stakkars valpen. Jeg vil ikke at den skal bli redd under reisen. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Anng. bag på fanget så er det tillatt når flyet har lettet og setebeltelyset slukker. Men det er ikke lov å åpne baggen. Noen ser mellom fingrene på dette, og jeg ble nesten oppfordret til å ta min valp ut av baggen på det ene flyet da vi var på vei hjem fra sverige . De syntes hun var så søt Men det gikk helt fint å ha henne under setet under takeoff og landing. Flyet er ikke akkurat stillegående det heller. En valp sover også ekstremt masse, så om du leker med den på flyplassen før ombordstigning er sjangsene store for at den kan sove seg gjennom hele flyturen. Lenke til kommentar
LOOM Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Når den er valp har du mulighet til å f.eks. ha den i en bag ombord i flyet. Dvs. på fanget. Hvertfall kunne man det for 10 år siden når vi hentet vår valp. Vet ikke om terrorlovene har forandret på det siden den gang... Vert det ikkje eit spetakkel utan like dersom hunden byrjar å bjeffe? Er jo lite ein kan gjere med det når ein er oppe i flyet. Hvorfor skal den det når man har den i fanget og holder rundt den? Vel, uansett, så er det jo bare å leke med den slik at den blir for sliten og bare sovner på reisen.. Gikk fint for vår del hvertfall.. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Vår kvalp var i alle fall heilt i 100. Men det varierer vel frå hund til hund. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Det er ikke lov å ha den på fanget og holde rundt den. Under takeoff og landing må buret stå under setet foran deg. Etterpå får du med nød lov til å ha BURET på fanget. Om det hjelper er noe helt annet. Valpen min sov seg igjennom begge flyturene , og det hele gikk problemfritt. Ta med ett lite tyggeben den kan trøye seg med. Lenke til kommentar
LOOM Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Slutt på den tiden da små søte valper kan sitte uskyldig i små handlebager altså.. jaja, sånn går det med verden.. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Handlebagger? Snakker vi vesker? WTF? Lenke til kommentar
LOOM Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Ja, syntes å huske det kunne stemme Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Handlebagger har vel aldri vært flygodkjent Lenke til kommentar
LOOM Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Hva legger du i flygodkjent da? Man får jo alt som håndbagasje, så lenge det er innenfor en viss størrelse. Eller er det transportboksen du tenker på? Ser forresten at reglene til SAS tilsier at man må ha en transbortboks nå. Tror ikke dette var tilfelle for ti år siden når dyret bare var en måned eller lignende. Hvertfall gikk det greit hos oss Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Du bør hvertfall ringe å snakke med flyselskapet. Ikke noe triks å bare dukke opp med en valp på fanget Har venninne som har måtte tatt et annet fly pga allergikere. Det beste er å ha den med som håndbagasje, har hørt mye negativt om dyr i lasterommet. Lenke til kommentar
LOOM Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Hm. Ser ikke ut som det er noe triks lenger nei: Det er ikke tillatt å ta med dyr i vanlige bager eller esker. Bag eller bur må være godkjent, vanntett, ha fast bunn og være beregnet for transport av dyr. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Mange som har gjort det, og de har måtte venta maange ekstra timer på flyplassen dumt at folk ikke undersøker først. Lenke til kommentar
LOOM Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Greit nok at det finnes regler på dette, selv om det hadde vært utrolig praktisk. Men med allergikere og passasjerer med hund/katteskrekk så er det ikke vanskelig å forstå hvorfor.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå