jatta Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Hei Tenkte jeg skulle investere i et kamera nå snart. Det som er viktigst føler jeg er at det er greit med MP (trenger ikke være over 10), at det har en bra lcd skjerm og at kameraet er lite i størrelse. Sistnevnte er veldig viktig, gidder ikke drasse med meg et kamera hvis det er for stort. Helst en pris på mellom 1500 og 2500. Takk Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Kan man først spørre hva som er begrunnelsen for "greit med MP" ? Hvis du tilhører den store massen som har fått det for seg at mange MP betyr stadig bedre bildekvalitet har du bommet, dessverre. Og jeg skal love deg at du ikke trenger over 10 av disse MP'ene. Du trenger faktisk et godt stykke under 10, om du vil at bildene også skal være brukbare, siden vi snakker kompaktkamera. 5-6 er faktisk mer enn nok, men du burde sette 8 som absolutt maks. Allerede der lager svært mange av de kompakte store menger støy/korn ved innebilder /dårlig lys. Et lite sidestep: På jobben har jeg skrevet ut en god del foto på A4 glanset fotoark, med bilder tatt av mine kamera opp igjennom. Vi snakker da om fra 1.3 MP og opp til 8 MP. Når jeg spør kolleger om de kan sortere dem etter oppløsning på kamera har ingen ennå klart det, heller tvert i mot. Et lass MP er derfor stort sett opphauset motetøys for de allere fleste normale brukere. Med liten størrelse regner jeg med at du skal trykke det ned i en bukselomme (og dermed ødelegge skjermen ganske raskt), men det har jo ikke jeg noe med. Men da tror jeg Fujifilm F40fd er kameraet for deg. Det har i det siste falt fra over 2K til rundt 1.5K nå, inkludert original veske og minnekort. Det er noe av det aller beste innen lommekamera du får for tiden, iallfall hvis du kunne tenke deg at innebilder/dårlig lys-bilder (typisk festbilder også..) skal bli brukbare. Det har 8 MP, særdeles gode ISO-egenskaper, en svært kraftig hjelpelampe for autofokus (har blitt målt til å finne fokus opp til 12m unna i stummende mørke), er lettbetjent og greit i bruk. Har det selv, og er meget fornøyd. Testbilder og omtale fra meg finner du på min kameraside (link i signaturen) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå