Gå til innhold

Banker uten bankid

ovehal

Anbefalte innlegg

Er dritt lei BankID:

- Utrooolig treig løsning

- Må huke av og godkjenne i hytt og pine for å gjøre noe som helst

- Den er personlig => Om en ansatt skal ha tilgang til en bedrifts kontoer så må de knyttes til den ansattes BankId! => Den ansatte har tilgang til egne og bedriftens kontorer i samme skjermbilde!

Så det jeg lurer på er om det er noen som har en bank og anbefale?

Dvs en bank som har satt litt fokus på brukervennlighet i nettbanken, og som aller helst ikke bruker bankid.

Har prøvd to nettbankløsninger som suger: Terra (sparebankene) og Nordea

Har hatt nettbank siden 97 og syns utviklingen har vært at alt blir tregere og mindre brukervennlig:-(

mvh

Ove B-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker postbanken og der det ikke bank id. Eneste forskjellen som har skjedd der er at man må taste inn "bank kalkulator koden" når du skal betale en regning. Før holdt det med og bare logge inn dvs man trengte bare og taste inn koden en gang.. Nå må man 2!

Lenke til kommentar

Det tar deg 10 sekunder å taste inn en ny kode for å gjøre alt sikrere. Er det virkelig for mye forlangt?

Edit: DnBNor har sin egen (?) nettbank. Det jeg liker best, er at du får opp navn og adresse på den som eier kontoen du overfører eller betaler penger til, hvis det er det du prøver på. Dermed er det nesten umulig å overføre feil.

Endret av Runar
Lenke til kommentar
Er dritt lei BankID:

Først må man skrive personnummeret sitt, som i mer eller mindre grad ikke er kjempeoffentlig.

Deretter må man skrive inn en sifferrekke, fra en passordkalkulator som er beskyttet av en personlig kode.

Hva er da vitsen med å skrive inn BankID når man skal inn på nettbanken.

Den dagen noen får vite, med eller uten min hensikt, koden på passordkalkulatoren så klarer de fint å anskaffe seg BankID'en også.

Lenke til kommentar

Som autentisering synes jeg ikke BankID er noe bedre eller verre enn hvordan jeg hadde det før. Eneste forskjell for min del er at jeg må taste et passord i tillegg til kode fra kalkulatoren.

Men noe av poenget er at jo at bankene etterhvert skal tilby flere tjenester knyttet til BankID, signering er jo noe man snakker mye om. Om man i tillegg kommer seg ut av bank-verdenen og tilbyr autentisering og signeringstjenester på et bredere plan så kan det jo bli riktig så kjekt.

Mer interresant er diskusjon om bank-lagret vs noe-annet av privat-nøkkelen IMHO. Men det er jo en annen tråd :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Er dritt lei BankID:

- Utrooolig treig løsning

- Må huke av og godkjenne i hytt og pine for å gjøre noe som helst

- Den er personlig => Om en ansatt skal ha tilgang til en bedrifts kontoer så må de knyttes til den ansattes BankId! => Den ansatte har tilgang til egne og bedriftens kontorer i samme skjermbilde!

Dvs en bank som har satt litt fokus på brukervennlighet i nettbanken, og som aller helst ikke bruker bankid.

Har hatt nettbank siden 97 og syns utviklingen har vært at alt blir tregere og mindre brukervennlig:-(

mvh

Ove B-)

Jeg beklager men jeg ser ikke helt problemet her. Tar ca 10 sek å legge inn koden som blir generert. Er jo en grunn til at Bank-ID er innført, pga sikkerhet. Så what om det tar bortimot 1 min å taste inn koden det er mye bedre enn å ta turen innom banken, stå i kø med masse gamle folk, komme til skranken, og da skal de ha gebyr hvis du betaler en regning osv.

Lenke til kommentar
og bytte bank er ingen løsning.

Alle banken i Norge komme i løpet at 2008 til og gå over til bankid.

http://www.bankid.no/index.db2?id=907

Alle banker i Norge vil etterhvert kunne tilby kundene sine BankID. Men takten varierer ut fra bankens motivasjon og økonomi.

Helt enig.

og jeg bruker gjerne 3 sec mer på pålogging kontra dårlig påloggingssikkerhet og at noen hacker seg inn på nettbanken min og tapper kontoen min.

Lenke til kommentar

BankID er jo en gavepakke til hackere. Før var antagelig Norge et uinteressant marked, fordi alle bankene hadde sitt eget system og pga relativt småe kundegrupper ble det mye stress. Når hele Norges befolkning plutselig bruker samme system, blir det mest sannsynlig mer attraktivt å hacke BankID, og helvette er jo løst om dette en gang blir hacket.

Og det blir antagelig gøy når BankID opplever tekniske problemer, og ingen i hele Norge får logget inn i nettbanken?

Og nevnte jeg at det er håpløst tungvindt med et system som krever at alle brukerne installerer Java? Det utelukker jo vanlig innlogging via mobile enheter etc.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Jeg bruker 2 nettbanker, ene er Sparebanken Vest sin løsning. Her kan man velge om man vil bruke Bank ID eller ha vanlig innlogging med brukernavn og passord. Om dette er en løsning som kommer til å forsvinne vet jeg da ikke, men jeg er en tilhenger av at folk faktisk får velge mellom løsninger.

Den andre er Fokus Bank sin nettbank, her er det koblet opp mot Bank ID men jeg synes at denne er mye lettere å bruke enn Sparebanken Vest sin løsning. Mye pga. irriterende system med "kodesak" der man må bruke Visa-kort for å logge seg på. Det greieste for meg er å ha denne kalkulatoren til Fokus ved siden av PC-en og ikke trenge og lete igjennom hele huset etter lommeboken hver gang jeg skal bruke nettbanken.

Og om Bank ID hos Fokus er nede noen timer så er det alltid mulighet for å logge seg på på andre måter så det er ikke noen krise dersom noe skjer med Bank ID, tror nok de fleste nettbanker har reserveløsning for slikt.

Men når det gjelder generell brukervennlighet på en nettbank vil jeg faktisk anbefale Sparebanken Vest sin løsning, den er opplagt veldig slik at alle og enhver kan bruke den uten så mye tekniske kunnskaper.

Lenke til kommentar
BankID er jo en gavepakke til hackere. Før var antagelig Norge et uinteressant marked, fordi alle bankene hadde sitt eget system og pga relativt småe kundegrupper ble det mye stress. Når hele Norges befolkning plutselig bruker samme system, blir det mest sannsynlig mer attraktivt å hacke BankID, og helvette er jo løst om dette en gang blir hacket.

Og det blir antagelig gøy når BankID opplever tekniske problemer, og ingen i hele Norge får logget inn i nettbanken?

Og nevnte jeg at det er håpløst tungvindt med et system som krever at alle brukerne installerer Java? Det utelukker jo vanlig innlogging via mobile enheter etc.

Ikke Wm telefoner, der har en jo java, og så vidt jeg ser på min w890i så har den java den og for så vidt. Men jeg mener vel at de fleste bankene har løsning for mobile enheter uansett, så dette blir jo storm i vannglass.

Lenke til kommentar

Han karen i vi menn knakk den bankid greia på 15min eller hva det var. Var ikke noe stress virka det som.

Hvis du noen gang får "siden er utilgjengelig" ellerno etter at du har tasta inn alle koder er du føkkt. Da har dem tatt kodene dine og du er bare inne på en kopiert midlertidlig nettside som hackerne har satt opp for og få kodene dine.

I værste fall...

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å se noen særlige fordeler med BankID.

-Det har gjort handling over nett på norske sider mer brysomt

-Det krever fungerende java, nå sitter jeg i Vista 64bit og er uten bankmulighet til jeg får JRE opp å gå

-"Kodegeneratoren" kan finne på å slutte å fungere, det er fint når man skal inn i banken å betale husleie..

-Man må ha med seg kodegeneratoren overalt

Og som nevnt ser ikke sikkerheten ut til å være det store heller.

BankID er nesten grunn nok for meg til å skifte bank, men om alle kommer over på det er jo jobben med det meningsløs..

Lenke til kommentar

At BankID benyttes til Verified by Visa skal du egentlig bar e være glad for, da slipper du unna med én kodekalkulator.

-Det krever fungerende java, nå sitter jeg i Vista 64bit og er uten bankmulighet til jeg får JRE opp å gå

Dette er leit, det skjønner jeg. Valget av Java-applet er et litt rart teknologisk valg synes jeg.

-"Kodegeneratoren" kan finne på å slutte å fungere, det er fint når man skal inn i banken å betale husleie..

Kodekalkulator har ingenting med BankID å gjøre. Mange (de flleste?) hadde kodekalkulator før de fikk BankID og bruker nå den samme kodekalkulatoren med BankID.

-Man må ha med seg kodegeneratoren overalt

Dette henger sammen med Verified by Visa, og ja, jeg er enig i at det er en uting. Terskelen for å gi fra seg koder senkes dessuten, noe som vil føre til at det blir enklere å drive phising og det er ikke bra. Men som sagt; VbV MÅ Ikke knyttes opp mot BankID, men man har valgt det i Norge i enkelte banker for å gjøre det lettere for kundene.

Jeg tror ikke du skal bekymre deg for hva pr-kåte professorer i Bergen sier.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du skal bekymre deg for hva pr-kåte professorer i Bergen sier.

Det er større troverdighet til uavhengige forskere ved et av landets fremste utdanningsinstutisjoner enn til en bank som skal selge inn løsningen til oss.

Lenke til kommentar
Jeg klarer ikke å se noen særlige fordeler med BankID.

BankID har ikke gjort det nei.

At BankID benyttes til Verified by Visa skal du egentlig bar e være glad for, da slipper du unna med én kodekalkulator.

...

Dette henger sammen med Verified by Visa, og ja, jeg er enig i at det er en uting. Terskelen for å gi fra seg koder senkes dessuten, noe som vil føre til at det blir enklere å drive phising og det er ikke bra. Men som sagt; VbV MÅ Ikke knyttes opp mot BankID, men man har valgt det i Norge i enkelte banker for å gjøre det lettere for kundene.

Det er ikke så mye vanskeligere å bruke den gamle nettbank-koden (kontofonkoden) sammen med den samme kodekalkulatoren. Jeg ville aldri brukt bankID noe annet sted enn på sidene til nettbanken min. Og ikke er det sikkert nok til å bli brukt som signering, den faktiske sikkerheten svekkes jo for hvert potensielle brukersted. Til signering har man jo dessuten en veldig grei løsning allerede, som heter smartkort. (Uten at jeg vet om den er noe sikrere.)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...