Zafar Iqbal Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Noen som vet hvor mye skatt man må betale på leieintekter på utleid bolig. Hva prosent satsen er og hva man kan trekke fra? Fikk i dag faktura fra skatteoppkreveren. Hvor det står. [b]Forløpig beregning av skatter og avgifter 2007.[/b] Du får skatteoppgjør til høsten fordi skattekontoret vil trenge ekstra tid til likningsbehandlingen. Vi har opplysninger om at boligen er utleid. Nettoinntekt ved fremleie kan være skattepliktig. Informasjon om dette finner du i rettledningen og i brosyren "skatt ved utleie av bolig". Det står ingen ting om det i rettledningen da jeg har næringsoppgave og på www.skatteetateen.no er ikke informasjonen oppdatert. Har funnet følgende informasjon på nettet: Dinside økonomi: Dersom utleien er skattepliktig skal boligen regnskapslignes, og du må fylle ut skjema rf-1189. Der må du fylle ut leieintekter, egenleie av eventuelt boenhet, og trekke fra utgifter som f.eks. fellesutgifter, kommunale avgifter, forsikring osv. Håper noen kan hjelpe meg med og regne(regnestykket/prosent sattser og fradrag) ut hva jeg trenger og betale:) Lenke til kommentar
cyberjojo Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Grunn regelen er vel at det skal skattes 28% av netto overskudd etter at alle utgifter er trukket fra.. Lenke til kommentar
Zafar Iqbal Skrevet 7. april 2008 Forfatter Del Skrevet 7. april 2008 Grunn regelen er vel at det skal skattes 28% av netto overskudd etter at alle utgifter er trukket fra.. Det var det jeg regnet med. Men hva defineres som utgifter. Kan lån settes opp som utgift? Fant forøverig rf skjema fra skattetaten. http://www.skatteetaten.no/upload/skjemaer/2007/RF-1189B.pdf Men litt usikker på hva som menes med teksten netto inntekt? Skal jeg kunne sette opp avdrag på lån som en utgift? Lenke til kommentar
cyberjojo Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Litt usikker på om du kan trekke fra alle låneutgifter, men rentene er jo fradragsberettiget. Utgifter ellers er jo utlegg til oppussing etc.. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 I 2007 er leieinntekter kun skattepliktige om leien overstiger 6 mnd av et kalenderår. Om den gjør det skal du skatte 28% av brutto leieinntekt. Du får fradrag for kostnader som vedlikehold, renovasjon mm. Dine kostnader til lån er ikke fradragsberettiget. Lenke til kommentar
Zafar Iqbal Skrevet 7. april 2008 Forfatter Del Skrevet 7. april 2008 I 2007 er leieinntekter kun skattepliktige om leien overstiger 6 mnd av et kalenderår. Om den gjør det skal du skatte 28% av brutto leieinntekt. Du får fradrag for kostnader som vedlikehold, renovasjon mm. Dine kostnader til lån er ikke fradragsberettiget. ok takk for svar. Da har jeg bokstavelig talt driti meg ut. For min regnskapsfører har i 2004 informert meg om at jeg ikke trenger og oppføre som inntekt. dvs 28% av 288 000= 80 640,- Fellesutgiftene på leiligheten utgjør 3500 pr mnd. Det kan jeg trekke fra på 288 000 eller har jeg tolket rf skjema feil? Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Fellesutgiftene kan du føre opp som fradrag, bortsett fra den delen som er renter siden du allerede får fradrag for de. Lenke til kommentar
aprikos87 Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Fellesutgiftene kan du føre opp som fradrag, bortsett fra den delen som er renter siden du allerede får fradrag for de. Åh, jeg har også problemer med å forstå dette med skatt ved utleie av bolig! Genialt at jeg fant denne siden, kanskje noen kan hjelpe meg litt? Skal leie ut leiligheten min, fordi jeg skal begynne på skolen og har ikke råd til å bo der lenger. Jeg gir derre alle tallene, da kan dere kanskje forklare det for meg litt lettere? Er ikke helt oppdatert på denne fronten Ok, jeg betaler 6130 i husleie hver måned + nesten 6000 til banken (renter og avdrag). Leiligheten min har en egen hybel som jeg leiere ut for 4000. (Denne er skattefri,sant?) Så skal jeg leie ut hoveddelen for 8000. Det vil si at jeg får inn 12 000 til sammen, og må også ut med 12 000. Hvordan blir det med skatt da? Er det 28 % på alle inntektene,eller det jeg får til overs? Som er så og si ingenting. Takktakktakk for svar, er så stressa og bekymret for dette Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Åh, jeg har også problemer med å forstå dette med skatt ved utleie av bolig! Genialt at jeg fant denne siden, kanskje noen kan hjelpe meg litt?Skal leie ut leiligheten min, fordi jeg skal begynne på skolen og har ikke råd til å bo der lenger. Jeg gir derre alle tallene, da kan dere kanskje forklare det for meg litt lettere? Er ikke helt oppdatert på denne fronten Ok, jeg betaler 6130 i husleie hver måned + nesten 6000 til banken (renter og avdrag). Leiligheten min har en egen hybel som jeg leiere ut for 4000. (Denne er skattefri,sant?) Så skal jeg leie ut hoveddelen for 8000. Det vil si at jeg får inn 12 000 til sammen, og må også ut med 12 000. Hvordan blir det med skatt da? Er det 28 % på alle inntektene,eller det jeg får til overs? Som er så og si ingenting. Takktakktakk for svar, er så stressa og bekymret for dette Leieinntektene for utleien av hybeldelen blir ikke skattefrie så lenge du ikke skal bo i leiligheten selv. Jeg antar at en stor del av husleien på kr 6130 er renter, og de får du egen oppgave med fradrag for. Det du betaler på lånet har ingenting med dette å gjøre. Den delen av husleien som ikke utgjør renter kan du trekke fra i likhet med kommunale avgifter, vedlikehold etc Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå