Gå til innhold

Alvorlig rart problem med trådløs hjemmenettverk..

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den interne ipadressen har ingenting med den eksterne internettadressen å gjøre.

Poenget med en router er å dele ut masse lokale adresser til maskiner på ditt LAN.

Disse adressene har du selv full kontroll over uten at den eksterne adressen påvirker de.

Så selv om du har en dynamisk ipadresse eksternt så kan du ha statisk ipadresser på ditt LAN.

Det eneste unntaket er hvis ekstern adresse krasjer med intern. Hvis intern og ekstern adresse er lik vil ikke routeren fungere lengre. Dette kan f.eks skje om du har to routere etter hverandre.

Din eksterne ipadresse. Den lokale på ditt eget LAN er vanligvis 192.168.y.xxx eller 10.0.0.xxx.

Lenke til kommentar

Ah.. Nå har jeg ihvertfall gjort slik som det stod i hjemmesiden din. Med static ip ellernoe.. Da ble porten åpen på den stasjonære maskinen. Må jeg gjøre tilsvarende på de andre maskinene på nettverket for å få de samme portene åpnet?

Lenke til kommentar

Ah.. Så hvis jeg har forstått deg rett, må jeg gjøre slik som nederst på siden din på alle maskinene? Trenger jeg gå inn på modemet for å endre noe der, eller kan det stå slik det står nå? Tenker da på portene osv.

Så jeg kan ikke ha tre like porter på tre forskjellige maskiner? Må ha f.eks 1000,1001,1002?

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått åpnet en port på den stasjonære maskinen, men får ikke til på de som er trådløs.

Slik jeg har det koblet nå, er router (linksys) - Speedtouch modem - stasjonær maskin.

Da funker nettverket best fant jeg ut. Har rimelig grei hastighet nå iforhold til når router og modemet bytter plass.

Men hvordan får jeg åpnet porter på de maskinene som er trådløs? Har åpnet noen porter inne i speedtouch, men dem er ikke åpne når jeg går på en trådløs maskin å tester.

Lenke til kommentar

Det skjønte jeg ikke helt.. Kan du forklare litt nærmere hva jeg må gjøre?

Når jeg søker etter maskiner i en av de trådløse maskinene, finner jeg kun de som er koblet til via trådløs, men ikke den stasjonære. Den fant jeg derimot før, når speedtouchen var først.

Lenke til kommentar

OK, mulig jeg misforstod litt. Du har alså den stasjonære tilkoblet Speedtouch og de trådløse tilkoblet Linksys?

Det du bør gjøre da er å sette Linksys opp som aksesspunkt slik at alle maskinene kommer under samme subnett.

Du logger deg først inn på Linksys med en av de bærbare. Gå inn på innstillingene for LAN og slå av DHCP.

Koble så kabelen fra Speedtouch til en av lanportene på Linksys (fjern tilkoblingen til internettport/WAN).

Forny ipadresse på de bærbare (kan gjøres enkelt ved å restarte PC).

Har du statisk IP på de må du legge inn ny adresse slik du gjorde på den stasjonære.

Nå kan du forwarde porter på Speedtouch for å få åpnet de. Du behøver ikke forwarde i Linksys fordi du ikke bruker routing der.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Jeg har fått slått av DHCP i linksysen nå. Men det med ledningene skjønte jeg ikke helt.

Har knipset noen bilder av hvordan det er oppkoblet idag.

Her ser du hvordan dem er koblet sammen. Den blå ledninga er forbindelsen mellom linksys og speedtouch. Den hvite går til den stasjonære maskinen. De andre ledningene er strøm og telefonlinja.

DSC00243.jpg

Her er et bilde av bak speedtouchen:

DSC00244.jpg

Her er et bilde av bak Linksysen:

DSC00245.jpg

Lenke til kommentar

Da har jeg gjort slik som du sa. (bytte om den blå kabelen og deaktivert DHCP i linksys.

Har fremdeles ikke fått åpnet port 49292 f.eks på denne datamaskinen. (trådløs).

Når jeg søker etter andre maskiner på nettverket, finner jeg også bare de som er trådløs + speedtouch. Finner ikke den stasjonære. Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar

Ah.. Har Windows vista på de 2 maskinene som er trådløs. Windows XP på den stasjonære maskinen. Men jeg fant jo alle 3 maskinene på nettverket før?

Får forresten ikke til å åpne noen porter annet enn på den stasjonære maskinen heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...