esbandos Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Hei. Har tre datamaskiner på nettverket. 2 bærbare og en stasjonær. Har koblet opp speedtouch 546t2-modemet fra telenor, samt den trådløse routeren, linksys wrt54GL. Slik jeg har koblet det nå, Telefonlinje - speedtouch - Router - Stasjonær PC. Problemet er som følger: 1) Jeg får ikke åpnet noen porter. Om jeg går inn i linksys og åpner dem der, er dem åpen i routeren, men når jeg tester dem, er dem stengt. Modemet som tuller her, tenkte jeg, så jeg gikk inn i modemet for å sette dette i brigde modus. Noe som funka dårlig da jeg mistet nettverket da. Så nå har jeg det slik det var, uten noen åpne porter. 2) Har bestilt meg den raskeste linja til Telenor. Men det går SINNSYKT tregt her. Om jeg skal laste ned en sang f.eks, ligger farta på rundt 1-3KB/S. Lurer også på om den koblinga jeg har gjort, er rett? Hvordan får jeg dette nettverket til å funke slik det skal, og med porter åpne? Mvh Frustrert Internettbruker.. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Når du setter opp modemet i bridge må du sette opp Linksysen med PPPoE som tilkoblingstype og du må huske @online.no etter brukernavnet. Lenke til kommentar
esbandos Skrevet 7. april 2008 Forfatter Del Skrevet 7. april 2008 Hadde det slik. Modemet i bridge og routeren som PPPoE i tilkoblingstypen. Er forsåvidt slik routeren har stått hele tiden. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Hadde det slik. Modemet i bridge og routeren som PPPoE i tilkoblingstypen. Er forsåvidt slik routeren har stått hele tiden. Hvis routermodemet står i bridge og du logger på med PPPoE i router så kan det hende at abuseavdeling hos Telenor har sperret porter for deg. Får du til å sende/motta mail på online.no kontoen? Lenke til kommentar
esbandos Skrevet 7. april 2008 Forfatter Del Skrevet 7. april 2008 Hvis jeg har det slik jeg har det nå, som jeg beskrev i første post, funker nettet ca fint.. Er tregt, og når jeg laster ned på bittorent, ligger farta på rundt 0.3-3kb/s. Om jeg setter modemet i bridge og åpner f.eks port 49321 i både router og modem, sier nettsiden at den porten ikke er åpen. Men jeg får jo ikke kjørt den stasjonære maskinen på nett når jeg har modemet i bridge modus. Da funker kun de trådløse. Telenor hadde åpnet mine porter sa dem. Får til å sende/motta mail ja. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Du må koble den stajonære til routeren ikke til speedtouchmodemet. Får du normal hastighet når du laster ned en fil fra nettet med nettleser? Selv om du ikke har åpnet porter i bittorrent så skal du kunne få brukbar hastighet på enkelte torrents. Du kan teste om porten er åpen ved å bruke can you see me, bare pass på at torrentprogrammet er i gang. Mulige hindringer nå er softwarebrannmur på PC (prøv å slå den av) og at du har forwardet feil port eller til feil ipadresse i routeren. Jeg forutsetter at du har speedtouch i bridge. Lenke til kommentar
esbandos Skrevet 7. april 2008 Forfatter Del Skrevet 7. april 2008 Er ingen torrenter som har brukbar hastighet. Den stasjonære har vært koblet til router hele tiden. Har nå nettopp koblet den til modemet istedet. Ble ca 100kb/s forskjell i farta da. Både opp og ned. (Testen tok jeg på IT-avisen.no). Det er forsåvidt bare den stasjonære maskinen som bruker bittorent. Når den maskinen og programmet er aktivt å stortsett alle nedlastningene har litt fart, er nettet sinnsykt tregt på de to andre maskinene på nettverket.. Skal vel ikke være sånn vel? Har jo tross alt den raskeste linja til telenor.. 16000/8000 ellernoe. På de trådløse maskinene får jeg grei hastighet når jeg laster ned ei fil fra en webadresse ja. Men med bittorent/limewire, går det sakte. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Grunnen til at det går tregt når du bruker bittorrent på den ene maskinen er nok at du har for mange fobindelser mot nettet. Dette kan du rette ved å begrense antall forbindelser globalt i torrentprogrammet. Begrens antallet (totalt/globalt) til 50 stk. Begrens upload til 500kbs (=62kBs). Slå av og på begge routerne og se om det fungerer nå. Når det gjelder åpning av porter så må du forwarde i begge routerne om du ikke har satt den første i bridge. Du SKAL se portåpning i canyouseeme.org før det fungerer. Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke fikk kablet nettverk til å fungere mens trådløst fungerte. Høres ut som om at du har satt feil ipadresse på PC eller noe annet merkelig. Lenke til kommentar
esbandos Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 Har prøvd å begrense forbindelsene til bittorent, uten hell. Samme med uploaden. Den står på 1kb/s og download på 500kb/s. Har forwardet i linksys-routeren uten hell. (speedtouch-modemet stod i bridge). Skjønner ikke hva som kan være galt jeg.. :| Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Du bør nok puffe på litt mer enn 1kbs opp. Crap in = crap out på offentlige trackere. Lenke til kommentar
esbandos Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 Har prøvd mange forskjellige tall.. Samme som skjer uansett.. Men det jeg syns er så rart, er at jeg ikke får åpna portene.. Dem står åpen i både router og modem, men ikke på canyouseeme.com.. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Pass på at torrentprogrammet er i gang når du tester. Forward porten i speedtouch til ipadressen som er på Linksys-WAN (10.0.0.xxx). Forward porten i Linksys til ipadressen til din PC. Lenke til kommentar
esbandos Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 Torrentprogrammet har kjørt under hver test jeg har tatt. Kan du forklare litt nærmere hvordan jeg skal gjøre det? Hvor skal jeg gå i speedtouchen for å gjøre slik du sa? Fant bare en lang liste med programmer jeg kunne forwarde til. Valgte da bittorent, men uten hell. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 (endret) Har du Telenor så kan du gå inn på online.no og se på veiledningene der. Det er greit at du valgte bittorrent, men pass også på at du velger en spesifikk port og en IP å åpne mot. Endret 8. april 2008 av la7dfa.com Lenke til kommentar
esbandos Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 Har lest veiledningene på online.no alt for mange ganger. Men får fremdeles ikke til.. Gikk ikke an å velge en spesifikk port i speedtouch.. Kun i linksys-routeren. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 http://portforward.com/english/routers/por...v6/BitComet.htm Lenke til kommentar
esbandos Skrevet 9. april 2008 Forfatter Del Skrevet 9. april 2008 Har lest den der også, men når jeg kom til static ip, ble det stopp. Om jeg gjorde slik det står her: http://portforward.com/networking/static-xp.htm Kom meg ikke på nettet igjen å alt ble bare tull.. Mulig det er derfor det ikke funker nå? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Helt sikkert. Sett følgende verdier på statisk IP når du er koblet til Linksys. 192.168.1.2 255.255.255.0 192.168.1.1 (Gateway) 192.168.1.1 (DNS1) 195.159.0.100 (DNS2) Lenke til kommentar
esbandos Skrevet 9. april 2008 Forfatter Del Skrevet 9. april 2008 Det skal jeg altså skrive inn i linksys? Under hvilken kategori? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Nei i egen PC. Klikk på linken min og scroll helt nederst for et eksempel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå