Gå til innhold

Kjøpe ny sykkel, sykle på landevei


Hansforum

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å kjøpe meg ny sykkel. Jeg har ikke spesielt mye peiling, men dette er det jeg vil ha:

1. Ikke klossebremser, men slike som sitter inne på julet (skivebremser?)

2. Hjul som er gode på landeveg, lite friksjon.

3. Sykkelen har fartspotensiale, men tåler likevel en del.

4. Vet ikke om jeg trenger dempere.

5. Pris helst under 10 000.

Noe jeg mangler da?

Ønsker tips om merker og hva som er bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for det. Jeg skal bruke den til fritid og til og fra jobb.

Så jeg trenger nok ikke noen dempegaffel.

Fant noen tester på internett.

Ja jeg skal oppsøke en sykkelspesialist eller to, men tenkte det var greit å få et tips eller to fra en som hadde peiling der ute først.

Lenke til kommentar

Selv ville jeg ikke hatt skivebrems på en slik type sykkel du etterspør, men sier litt om fordeler/ulemper kontra vanlig felgbrems.

 

+ bedre bremsefølelse og toppeffekt

+ sjeldnere vedlikehold (lavere slitasje på klosser og ingen vaiere)

 

- dyrere

- vanskeligere vedlikehold

- kan fort bråke

 

Snakker her selvfølgelig om hydrauliske skivebremser, mekaniske skivebremser er ikke verdt pengene.

 

Dersom du har funnet ut at en sykkel uten dempegaffel er noe for deg ville jeg gått for en lett hybrid med karbongaffel og 28-32mm dekker. Oppunder 10k merket finnes det mye lekkert her. Hvis du har tenkt til å bruke såpass så bør du satse på sykkel med ytmontert kranklager (Hollowtech). Uttover bør du heller legge hpengene i hjul enn i det råeste girustyret (min mening) ;)

Lenke til kommentar

Takk for tips. Jeg har hatt klossebrems før (på min Kilimanjaro 21), og syntes ikke det var noe, så jeg tenkte at skivebrems var et must nå om dagen, men hvis ikke så kan jeg godt ha klossebrems.

Dempere har jeg hørt at stjeler litt fart, og gjør at sykkelen blir mer kostbar.

 

Hva vil det si å ha "ytmontert kranklager (Hollowtech)"?

 

Hvor store bør dekkene være? Er det standard størrelser? Du sier at 28-32mm, det er vel bredden. Jeg tror nok at jeg trenger slicks dekk som gir god fart på asfalt.

Lenke til kommentar

Kilimanjaroen din har ikke samme type brems som dagens sykler. Den hadde Shimano S/M system, dagens sykler bruker V-brems. Betydelig forskjell. Vil anbefale deg å teste en ny sykkel med felgbrems før du bestemmer deg.

 

Har du ikke behov for dempgaffel, ikke kjøp det. Blir dyrere og tyngre, flere bevegelige deler (som må vedlikeholdes og kan gå istykker), blir aldri helt stivt (selv med lockout).

 

Slik ser Hollowtech systemet ut:

http://www.bikemagic.com/news/article.asp?UAN=3914&v=4

Det er kort sagt overlegent tradisjonelle systemer, hva gjelder vekt, stivhet og vedlikehold. Du finner det på LX, XT, XTR, Hone, Saint samt Deore08 kranker, og kjennetegnes lettes ved at det er et hulrom i senter på drevsiden.

 

Jeg vil som sagt anbefale en hybridsykkel, som er det mest egnede til allsidig sykling på asfalt og grusvei. Disse har 28"/700C/622mm dekk, men kommer i forskjellige bredder. 28-32 er en mellomting her, relativt sporty. Racere har smalere (18-25) og by/tursykler har bredere (35-38).

Lenke til kommentar

Nå har jeg kjøpt Hard Rocx C4 SL 20" ramme.

Den har hydraulske skivebrems, og den føles veldig god for en freshman som meg. Kjøpte også full bekledning og sko. Kjøpte på sykkelsenteret.

 

Jeg har ikke kjøpt skjermer og lys, det må jeg nesten ha.

Lykt:

- Noen ide om hva som er bra. Jeg ønsker en god lykt fremme gjerne avtagbar og oppladbar. Bak, samme hva bare jeg blir sett.

 

Sykkelkomputer:

-Må i hvert fall vise distanse og fart.

Lenke til kommentar

Naar det gjelder lykt, jeg ville kjoept en med Led lampe, de varer veldig lenge, de er lettere enn halgenlykter. De fleste Led lyktene jeg har sett paa bruker du vanlig AA batterier, det er positive og negative sider med det. Det positive er at med oppladbare halogenlykter saa boer du ikke lade opp batteriet foer det er rundt 10% igjen, og saa vidt jeg har sett har ingen av de indikatorere til aa vise deg det. Du kan ha med deg en pakke med AA batterier som ikke veier mye, og bare bytte naar de slutter og virke. Det negative er selvfoelgelig at du maa kjoepe batterier i ny og ne, en mulighet er selvfoelgelig aa kjoepe oppladsbare AA batterier.

 

Baklykt trenger du ikke aa legge veldig mye penger i, bare skaff deg en som er roed og blinker. Er frontlykten du boer bruke penger paa.

 

Naar det gjelder sykkelkomputer, vil jeg anbefale deg aa skaffe en som maaler cadence(rpm). Det er veldig lurt aa holde rundt 80 RPM naar du sykler. Det vil virke litt rart i begynnelsen vis du ikke er vant til det, men du bruker mye mindre krefter enn aa bruke ett hoeyt gir, og lav RPM.

Selv har jeg en Sigma 1606 som nettop har byttet ut med en Polar S725X paa grunn av treneren, men jeg var veldig fornoeyd med Sigmaen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...