Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Harddisk forsvunnet fra maskin?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et problem jeg ikke helt forstår meg på. Her i romjulen bygget jeg en PC på oppfordring av en bekjent. Den består av:

* 1 Asus GeForce 8600GTS 256MB GDDR3 Silent, PCI-Express, Tv-Out/2xDVI-I/HDTV/HDCP

* 1 EVGA nForce 680i SLI,Vers-A1, DDR2, ATX, Socket-775, 2xGbLAN, 1333FSB, 2xPCI-Ex16

* 1 Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte

* 2 Kingston DDR2 HyperX PC9600 2048MB CL5, Kit w/two matched HyperX 1GB DDR2

* 1 Noctua NH-U12F, 4 Dual-Heat-Pipes, 120mm vifte,17dB(A),socket 775/754/939/940/AM2

* 1 Seasonic S12 Energy+ 550W, 120mm Vifte, 6xSATA, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin

* 1 Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM

* 1 Cooler Master Centurion 534, Sort, Aluminium Front (Uten Strømforsyning)

* 1 Samsung DVD-brenner SH-S202J IDE Black OEM

* 1 Microsoft Windows Vista Ultimate Norsk OEM DVD,64

* 1 Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2 32MB 7200RPM

* 1 1TB Maxtor HDD SATA2 7200RPM

1:Nå til problemene mitt. Maskinen finner bare to av diskene i BIOS. (Den som er "borte" er 750Gb disken). Det jeg gjør i BIOS er å gjenopprette standard innstillinger og deretter disable A: så den ikke henger ved boot og F1 blir nødvendig.

2:Så ut av BIOs og starte maskinen vanlig. første feil er oppstarten. den henger ved "searching for IDE devices". den står der i ca 3 min før OS starter loading. nye 3 minutter går ved wista loading screen. etter 6 minutter er jeg da altså inne i windows. Ved første oppstart var maskinen inne på under 50 sekund.

3: Vel inne i windows virker maskinen sprek slik den var da jeg satte den sammen. Første jeg gjør er å åpne vistas "pålitelighetsovervåkning". Der liggeer indeksen på utrolige 1.16! Den startet på 7 komma noe, og har sunket til 1.16 og ligget der siden februar. Feilen som går igjen mest er OS'et har sluttet å virke etterfulgt av en lang feilmelding som vedlegges senere (sitter på en annen data nå). Stort sett alle programmer som er på maskinen har sluttet å virke et minumum av 40 ganger etter en rask opptelling (maskinen ble startet første gang i romjulen)

Hva kan dette skyldes? Har temperaturer på under 30 grader på hver kjerne (uklokket PC)og ingenting ser farlig varmt ut. har kjent med fingrene og er behagelig varme på fingertuppene.

4: Flytte filer fram og tilbake på samme harddisken forårsaker total systemheng og jeg må drepe maskinen med powerbrudd for å gå ut av det. Tilogmed powerknappen i 4 sek virker ikke lenger. boot tar fortsatt like lang tid.

En ting jeg også ser som kan være problematisk er:

ikonet "trygg fjerning av maskinvare" står på oppgavelinjen konstant. ved enkelt klikk på denne så ser jeg at begge harddiskene plutselig står oppført der? Kan en harddisk "forsvinne" fra datamaskinen ved å "løse ut" en harddisk ved å trykke der? Hvis ja, hvordan "henter jeg den inn" igjen senere? Og sist men ikke minst, hvordan kan jeg ta bort denne funksjonen for ettertiden så det ikke kan skje på nytt?

Trenger noen av dere smarte sjeler noe mer info før dere kan hjelpe meg med feilsøking? Jeg har generellt godt grunnlag med data, jobbet med det i flere år, både med hardware og software og har IT utdanning bak meg. Bygget mange maskiner før men aldri noengang hatt en ting som har gått galt slik som nå. og nå har jeg for mye som er galt til å vite i hvilken ende jeg skal begynne.

Hvilke programmer trenger jeg til operasjon av maskinen?

Hvilken rekkefølge skal jeg gjøre ting i?

Hva trenger dere av informasjon som jeg ikke har lagt ved allerede?

Nå har jeg holdt på i snart 20 timer denne helgen uten å komme noen vei, er trøtt og må få lagt meg pga jobb i morra. Håper det fins en modig sjel der ute som har en teori om hva som feiler denne maskinen.

PS: Har en annen maskin jeg kan bruke til feilsøking, men trenger hjelp til rekkefølgen.

Takk på forhånd

Mvh: Øivind

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-rOwOH6vg

Når du endelig er inne i windows, kan du prøve å gå inn i enhetsbehandling (under System i kontrollpanelet)

Her finner du forhåpentligvis harddisken du har problemer med.

Gå inn på egenskapene til disken. Under "Policyer" kan du endre hvordan ytelsen til disken skal optimaliseres.

Se hva som står valgt her. Den bør stå som "Optimalisert for ytelse" og markert under "aktiver skrivebufring på disken"

Du kan eventuelt avinstallere hovedkort drivere og installere nye.

Kan også prøve å oppdatere BIOS. (Hvis noe av dette lar seg gjøres på maskinen)

Hvorfor windows tar så lang tid under oppstart er merkelig.

*EDIT*

Ved nærmere ettertanke kan det tenkes at det kan være problemer med RAM som gjør maskinen så treg. Prøv å feilsøke dette ved å ta ut alle RAM brikkene og start opp maskinen med KUN 1 brikke. (Hvis ikke dette hjelper, prøv en annen brikke til du har prøvd alle)

Du kan også eventuelt starte feilsøking av RAM gjennom Vista installasjonen

Endret av Slettet-rOwOH6vg
Lenke til kommentar
Når du endelig er inne i windows, kan du prøve å gå inn i enhetsbehandling (under System i kontrollpanelet)

Her finner du forhåpentligvis harddisken du har problemer med.

Gå inn på egenskapene til disken. Under "Policyer" kan du endre hvordan ytelsen til disken skal optimaliseres.

Se hva som står valgt her. Den bør stå som "Optimalisert for ytelse" og markert under "aktiver skrivebufring på disken"

Du kan eventuelt avinstallere hovedkort drivere og installere nye.

Kan også prøve å oppdatere BIOS. (Hvis noe av dette lar seg gjøres på maskinen)

Hvorfor windows tar så lang tid under oppstart er merkelig.

*EDIT*

Ved nærmere ettertanke kan det tenkes at det kan være problemer med RAM som gjør maskinen så treg. Prøv å feilsøke dette ved å ta ut alle RAM brikkene og start opp maskinen med KUN 1 brikke. (Hvis ikke dette hjelper, prøv en annen brikke til du har prøvd alle)

Du kan også eventuelt starte feilsøking av RAM gjennom Vista installasjonen

Jeg finner kun to av harddiskene i enhetsbehandling. Den tredje er forsvunnet som dugg for solen. Alle diskene står automatisk til "optimalisert for ytelse" som standard, og ved dobbeltsjekk står de to gjenværende diskene også som det. Buffer er også aktivert.

Jeg skal prøve å avinstallere hovedkort-drivere og legge disse inn på nytt i kveld og se om det har noen endring i maskinens oppførsel. BIOS-oppdatering har jeg aldri gjort på EVGA hovedkort tidligere. kun ASUS. Til dette vil jeg normalt sett kun ha behov for en USB-stick?

Det med RAM'n virker litt rart, da den scorer høyt som pokker både i superpi, sandra og everest vel inne i windows. Hvordan kan RAM'n være ustabil "KUN" ved oppstart og virke perfekt resten av tiden? Er ikke det ganske umulig? Men jeg skal såklart prøve det også i kveld.

Problemet ligger vel med HDD generellt sett. Den står jo og henger ved boot og leter etter IDE devices. det eneste IDE-grensesnittet jeg har i den maskinen er det optiske drevet. Dette burde ikke skape problemer?

Koble av alt unødvendig og så koble på én og ~en komponent til man får problemer er veien å gå føler jeg?

noen andre ideér?

-Takk igjen-

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rOwOH6vg

Joda du har helt rett der. Bare jeg som misforstod når det gjelder hvordan RAMen oppfører seg i Windows. Jeg stussa litt på hvorfor den lette etter IDE enheter når du kjører SATA på alle diskene. Fungerer pc`en som normalt når du fjernet den 750GB harddisken?

Det kan hende det er en IDE kontroller på hovedkortet som er satt opp feil i BIOS? Bare lufter tankene litt.

Lykke til videre!

Lenke til kommentar

Da har 750GB harddisken tatt seg en liten ferie utenfor kabinettet. Oppstarten er nå fikset. Nå starter den på behagelige 45~50 sekunder og virker sprek som bare rakkern. Skal prøve harddisken i min egen maskin hvert øyeblunk og se om den blir å finne der. Finner jeg den der prøver jeg den siste ledige SATA-porten på hovedkortet.

Men nå lurer jeg på om noen er flinke til å lese hijackthis logger her inne? Maskinen har fryktelig mange systemfeil som trenger en god rens. Jeg åpnet alt jeg klarte samtidig bare for å se kneletendensene fra tidligere. de var forsvunnet som dugg for solen, så jippi tenker jeg.. for tidlig..

I det jeg lukker programmene en etter en, så får jeg feilmelding på hver eneste program utenom windows media player classic. Programmene jeg hadde åpnet var alt av office 07 professional, windows media player, internet explorer, nero 8, og noen andre. Alle feilet ved lukking av programmet, så da lurer jeg på om det ligger noe alvorlig feil, enten i innstillinger på maskinen eller veldig veldig veldig stygg programvarefeil ett eller annet sted. Muligens også noe grums bakerst i halsen på systemet? Jeg vet rett å slett ikke :(

Skal teste alle komponentene i maskinen nå i natt. Starte med orthos, så kjøre memtest, og avslutte med 3Dmark 06, bare for å få bekreftet at de komponentene dette berører er nogenlunde der jeg forventer ytelsen å ligge. Kan legge fram resultater fra dette her ved behov.

-Takk nok en gang-

edit: Hvor finner jeg evt. en IDE kontroller i BIOs på det hovedkortet? Jeg leter og leter men tror nesa gror fast i tastaturet mitt før jeg finner det :( Har det et navn som ikke inneholder IDE kanskje?

edit2: En annen ting jeg ser i BIOS som jeg ikke liker helt er temperaturer.

CPU: 32 grader celsius

MBO: 34 grader celsius

MCP: 94 grader celsius

MCP temperaturen er høy. altfor høy egentlig. Kan jeg fjerne heatpipen og legge på AS istedet for den goopen som ligger der? Vil det hjelpe merkbart? Jeg kjører IKKE med MCP vifta på pga den går på 14000 RPM og avgir rundt 45db :( Må jeg leve med den lyden allikevel?

Endret av branick
Lenke til kommentar

Hei fikk spørsmålet om jeg kan se på en hjt-logg den er grei.

Nå kan jeg en del om 680i da,skrevet en del guider.

Må settes opp riktig for og bli stablit,tatt opp mange ganger.

Kun en disk til alt er 100% stabilt.

Sette dette i bios.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

......TEMPLATE.......

AI Tuning: Manual

Nvidia GPU Ex: Disabled

Sli ready: Disabled

FSB - Memory Clock Mode: Unlinked

x FSB - Memory Raio: 9

FSB (QDR), Mhz: 1066(er 266FSB)2.4ghz

Actual FSB (QDR)1066 mzh

MEM (DDR), Mhz: 1066

Actual MEM (DDR), Mhz: 533

Vcore Voltage:set 1.35v ---ca 1.25v til cpu

Memory Voltage: 2,075v--ca2.1v til minne.

1.2v HT Voltage: 1.35v---nForce SPP <-> MCP

NB Core Voltage: 1.4v---SPP

SB Core Voltage: 1,5v---mcP

CPU VTT Voltage: 1.4---fsb

DDRII Controller Ref Voltage: AUTO

DDRII Channel A Ref Voltage: AUTO

DDRII Channel B Ref Voltage: AUTO

tCL (CAS Latency 5)få det stabilt på 1066mzh kan gå ned til cas4.

tRCD 5

tRP 5

tRAS 15

Command Per Clock (CMD): 2 clock (2T)

Advance Memory Settings

tRRD: AUTO

tRC: AUTO

tWR: AUTO

tWTR: AUTO

tREF: AUTO

Async Latency: AUTO

CPU Spread Spectrum: Disabled

PCIE Spread Spectrum: Disabled

MCP PCIE Spread Spectrum: Disabled

SATA Spread Spectrum: Disabled

LDT Spread Spectrum: Disabled

CPU Internal Thermal Control: Disabled

Limit CPUID MaxVal: Disabled

Enhanced C1 (C1E): Disabled

Execute Disable Bit: Disabled

Virtualization Technology: Disabled

Enhanced Intel Speedstep Tech: Disabled

LDT Frequency: 5x

PCIEX16_1 Frequency (Mhz): 100

PCIEX16_2 Frequency (Mhz): 100

PCIEX16_3 Frequency (Mhz): 100

SPP<->MCP Ref Clock, Mhz: 200

Når dette er satt skal memtest86+ 2.01 kjøres.

Kjør en 3-4 pass ikke feil gå videre.

http://www.memtest.org/

http://www.softpedia.com/get/Others/Home-E...n/Prime95.shtml

Blend tester mye minne litt cpu

Small ftt`s tester cpu max

Last ned.

http://www.lavalys.com/products/download.p...=UE&lang=en

Maskinnavn->sensor

Dette viser korrekt spenning til cpu og temp på 680i

Du får se om dette er stabilt.

---CPU VARME----

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=635742

Kaster alltid denne i søppla.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Da har jeg koblet fra alle disker utenom OS-disk.

konfigurert BIOS slik du beskriver. Virker logisk oppsettet.

Kjørt memtest 4 runder, det gikk fint. ingen feilmeldinger.

Kjørt prime95 et par timer nå. hvor lenge skal den kjøre? Hadde orthos gående hele natt uten problemer.

spenningene avviker fra normalt > minimmalt.

"plata" er kastet for lenge siden :)

HijackThis loggen kommer i morgen kveld når jeg har lært hvordan jeg skjuler teksten så ikke posten blir 17 meter lang :):blush:

PS: Vet noen hvordan jeg kan få bort ikonet "trygg fjerning av maskinvare" eller fjerne HDD fra den listen? Føler at risikoen er der fortsatt.

EDIT: Siden maskinen virket stabil som få prøvde jeg å montere de andre harddiskene igjen. Harddisk med 1TB går ok å bruke. Harddisk med 750GB skaper store problemer. Da er jeg tilbake til 6 minutters oppstart. Vil tro HDD er problemet her. Skal teste den i min egen maskin nå for å se om den fortsatt finner den der.

Endret av branick
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Litt sen oppdatering pga jeg har vært ellers opptatt..

Har prøvd meg fram litt mer med maskinen i det siste, men nå har jeg truffet skiltet der det står "velkommen til helvete".

Status på maskinen nå er at den ikke finner NOEN av harddiskene lenger. Etter forrige sjekk fant jeg ut at ene harddisken ikke ville vises. Tok den ut og ting virket normalt.

I dag tok jeg så fatt på installasjonen av kundens ADOBE pakker (cs3, lightroom, elements 5.0) Her kommer de gamle backup'ene hans inn og sier at alt er i skjønneste orden, men siden det er lagt til nye elementer burde backupen oppdateres. (dette gjelder elements nå) Ok trykker jeg på, den beregner plassen på bildene til vanvittige 110GB (+- noen MB). Regner med at dette kommer til å ta sin tid og trykker ok igjen. Da låser maskinen seg totalt etter rundt 1 minutt, klarer å få åpnet ressursovervåkning den neste TIMEN! og ser der at harddisken jobber med 133-135 MB i sekundet. Bruker enda en time på å få logget av brukeren. Dette var vanskelig da alt hang, tilogmed musepekeren hang igjen flere minutter etter musens bevegelser.

Endte med å slå av maskinen manuellt med å bruke av-knappen. Ved første oppstart sier den til meg at HDD nr. 2 (1TB disken) ikke er der lenger. Booter tilbake til BIOS og konstaterer at den er borte.

slår av maskinen, bytter SATA-kabelens plassering på hovedkortet og slår maskinen på igjen. Da vises disken som normalt igjen, og maskinen booter fint inn i OS'et. Disken fremstår som normalt frisk ved første sjekk, ingen feilmeldinger i wd's eget diagnosteringsprogram.

Prøver kopiering av en mappe med rundt 60GB bilder. Maskinen fryser igjen etter drøye minuttet. Ser at problemet er det samme som for noen timer siden og akter ikke bruke flere timer på å IKKE klare å få slått maskinen av på korrekt måte, så tar av-knappen i bruk nok en gang.

Booter opp igjen og får beskjeden "INSERT SYSTEM DISK"

Restarter og løper tilbake til BIOS, og nå finner jeg INGEN? av harddiskene lenger? Har prøvd å sette SATA-kabler tilbake i opprinnelig posisjon der de satt ved første montering, prøvd omvendt rekkefølge, prøvd de 3 ledige portene, men ingen disker vil vises i BIOS.

Sist men ikke minst, Harddiskene vises ikke i min egen datamaskin ved tilkobling. Den finner ikke harddiskene der heller.

Oppsummert:

- Prøvd Harddisker i andre maskiner, finner ikke disk.

- Prøvd kun OS harddisk i problemmaskinen, finner ikke disk.

- Prøvd begge de to andre diskene alene, finner ikke disk.

- Tatt ut halvparten av minnet for å teste med det. ingen virkning.

- Prøvd med kun en brikke. ingen virkning. prøvd flere minnespor.

- Kjent på komponenter, alt er håndterlig for fingertupper.

- Bedt en liten bønn, venter fortsatt på svar

Kan jeg rett og slett sitte på et ustabilt hovedkort som har gitt meg 3 defekte harddisker som et resultat av dette? Eller har dere noen andre ideér på hva som kan være galt med maskinen?

Hvis noen av dere bor i Moss eller omegn, PM meg om dere vil prøve å løse problemet her foran selve maskinen, det kan kanskje være lettere å se det foran seg?

Lenke til kommentar

Dette er ikke et ukjent problem med NIVIDA 680i kortene. Har nettopp reklamert på et. Her er det jeg skrev:

"Har gjentatte ganger siden kortet var nytt hatt problemer med korrupte oppstartsfiler, og SATA disker, som ikke gjenkjennes under booting. Dette gjelder uansett konfigurering av BIOS. Disse problemene er også et kjente fra, bla EVGA sitt eget brukerforum. Det har hele tiden vært benyttet kvalitets strømforsyninger fra Mist og Corsair, på over 600W, uten at dette har hatt verken positiv eller negativ innvirkning på stabiliteten. Har til nå satt min lit til at EVGA / NVIDIA kunne fikse dette gjennom BIOS oppdateringer, noe som har vist seg ikke å være tilfelle. Etter at nevnte problemer inntraff igjen for noen dager siden gir jeg opp dette produktet. Jeg ønsker herved å returnere kortet under garantien. Det har slett ikke levd opp til forventningene og har skapt mange dager med nedetid".

Lenke til kommentar
MCP: 94 grader celsius

MCP temperaturen er høy. altfor høy egentlig. K

Ja, den er altfor høy.

SATA portene vil "svi" pga. dette, prøv å sette tilbake vifta før du tester mer!

Glemte å nevne dette når jeg skrev i går, men har satt tilbake MCP-vifta før jeg bootet opp i går! Den skal kjøle tilstrekkelig nå. Men hvorfor merket jeg ingenting før jeg kopierte filer da evt, om varmen her er problemet? Er det først ved stor trafikk at det blir varmeutvikling her?

-Øivind-

Dette er ikke et ukjent problem med NIVIDA 680i kortene. Har nettopp reklamert på et. Her er det jeg skrev:

"Har gjentatte ganger siden kortet var nytt hatt problemer med korrupte oppstartsfiler, og SATA disker, som ikke gjenkjennes under booting. Dette gjelder uansett konfigurering av BIOS. Disse problemene er også et kjente fra, bla EVGA sitt eget brukerforum. Det har hele tiden vært benyttet kvalitets strømforsyninger fra Mist og Corsair, på over 600W, uten at dette har hatt verken positiv eller negativ innvirkning på stabiliteten. Har til nå satt min lit til at EVGA / NVIDIA kunne fikse dette gjennom BIOS oppdateringer, noe som har vist seg ikke å være tilfelle. Etter at nevnte problemer inntraff igjen for noen dager siden gir jeg opp dette produktet. Jeg ønsker herved å returnere kortet under garantien. Det har slett ikke levd opp til forventningene og har skapt mange dager med nedetid".

Dette må jeg lese meg opp på føler jeg, skal se på det når jeg har tid i natt en gang. Hvis du har en link til en konkret del av forumet setter jeg pris på det, ellers leter jeg meg nok fram til slutt :)

Takk så langt

-Øivind-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...