Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til å finne ut hva varsellysene betyr og til å finne kilden til vannlekasje. Opel Vectra A 1990


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Min Opel Vectra A 1990 sliter om dagen.

 

Batteriet lades ikke (helt sikkert dynamoen), motorlampen lyser og så lyser det et rødt utropstegn.

 

For å gjøre et forsøk på å fikse dette må jeg vite hva varsellampene betyr.

Instruksjonsboken finner jeg ei, så det er utelukket.

 

Eneste jeg merker på bilen er at motoren piper på en visst turtall i ca 2-3 min etter jeg har startet den. Ellers drar den godt.

 

Jeg orker ikke koste på den så mye. Bilen har mye rust på kanaler og det er en STOR lekasje i bagasjerommet og deler av baksetet, mulig at lekasjekilden er den samme.

 

Jeg setter stor pris på evt. hjelp jeg kan få, både med varsellampene og lekasjen om noen vet :)

 

 

Rikkely.

Endret av Rikkely
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er batteriet på magisk vis dødt!

 

Funka i går kveld, målte 13.15V.

Nå starter ikke bilen. Trillet i en ca 30. meters lang nedoverbakke i andregiret, uten at det hjalp.

 

Så nå sitter jeg hjemme i steden for på ferga på vei til jobb =/

Lenke til kommentar

Utropstegnet betyr for lite bremseveske! På min vectra hadde jeg samme problem, da var det dynamoreima som var slitt.

Når reima blir varm ladder den dårligere.

Lad batteriet og kjøp deg en reim på biltema til 29kr

Hvis batterispenningen er for lav lyser motorlampa

Endret av david_almli
Lenke til kommentar
Utropstegnet betyr for lite bremseveske! På min vectra hadde jeg samme problem, da var det dynamoreima som var slitt.

Når reima blir varm ladder den dårligere.

Lad batteriet og kjøp deg en reim på biltema til 29kr

Hvis batterispenningen er for lav lyser motorlampa

:O bremseveske! Vet du hvor jeg får kjøpt det? Biltema?

Utropstegnet går bort når jeg gasser.

 

Det som er at når jeg starter bilen så fungerer ikke varmetrådene i bakruta (kanppen lyser ikke når jeg slår på. Jeg tror det har en sammenheng med utropstegnet, for når jeg gasser på så forsvinner utropstegnet pluss at varmetrådene i bakruta fungerer :S

Akkurat når utropstegnet forsvinner, så funker varmetrådene.

 

Tusen takk for hjelpen =)

Lenke til kommentar

Dynamoen lader mere på høyere turtall! Derfor virker varmetrådene når du gasser på!

Tror du må prøve å skifte reima å se hva som skjer, funker det ikke må du skifte dynamoen!

Selger en dynamo på biltema til 7-800,- som passer! På beskrivelsen står det at den passer på de fleste av Volvos motorer i 240 og 740-serien

Bremseveske får du kjøpt på biltema og bensinstasjoner

Lenke til kommentar

Men det er selvfølgelig en grunn til at det er lite bremsevæske da. Er ikke bare å fylle på å kjøre videre.

 

Grunnen til det kan være:

-Den værste- Lekkasje av bremsevæske et sted.

-Den mindre gode- Bremser som er nedslitt- og tar derfor mer bremsevæske for å fylle hele veien til stempelet.

 

GJør:

Sjekk etter lekkasjer, og sjekk bremsene dine-, og ta av proppene så du ser inn i tromlene vis du har det.

Lenke til kommentar

Jeg skiftet reim, men det ble ikke bedre. Så fant jeg ut at den pipelyden som jeg trodde kom fra motoren, kommer fra dynamoen. Så jeg skiftet dynamo, Og det funket :D

 

Jeg sjekket hvor mye bremseveske det var igjen, det er nesten max.

Men etter jeg åpnet beholderen til bremsevesken, så har lyset forsvunnet :D

 

Da er egentlig problemet fikset, men når jeg fikser noe på en bil så er det alltid noe annet som blir ødelagt.

For at jeg skulle få til å skifte dynamoreimen måtte jeg av med servoreimen, det straffet seg selvfølgelig.

Nå hyler reimen som bare det når jeg svinger, pluss at det er enklere å løfte en hest enn å svinge.

 

Jeg har sjekket hva som skjer når det hyler. Når jeg svinger blir det større belastning på ett eller annet, og servoreima blir "bremset" på en eller annen måte :S

 

Skjer dette for at den er slakk? Isåfall, hvordan strammer jeg den?

Synes jeg så en skru i det fjerne i sta, men jeg hadde ikke en jekk, så jeg rakk ikke ned.

Lenke til kommentar
Det som er at når jeg starter bilen så fungerer ikke varmetrådene i bakruta (kanppen lyser ikke når jeg slår på. Jeg tror det har en sammenheng med utropstegnet, for når jeg gasser på så forsvinner utropstegnet pluss at varmetrådene i bakruta fungerer.

Akkurat når utropstegnet forsvinner, så funker varmetrådene.

 

:!:

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen folkens.

 

Servoen er fikset!

 

Men nå lyser utropstegnet igjen.

Utropstegnet må ha en sammenheng med varmetrådene i bakruta.

Det er når jeg trykker på knappen til varmetrådene at utrostegnet kommer fram.

 

Bremsene fungerer helt fint, så det kan ikke ha noe med det å gjøre.

 

Kan det være feil i elektronikken?

 

Jeg vet at det ikke er pga. at batteriet blir utladet.

Når varmetrådene er på og motoren står på tomgang måler jeg 13.9V.

Endret av Rikkely
Lenke til kommentar
Det som er at når jeg starter bilen så fungerer ikke varmetrådene i bakruta (kanppen lyser ikke når jeg slår på. Jeg tror det har en sammenheng med utropstegnet, for når jeg gasser på så forsvinner utropstegnet pluss at varmetrådene i bakruta fungerer.

Akkurat når utropstegnet forsvinner, så funker varmetrådene.

 

:!:

Hehe, du ler vel godt nå ja. Er så mye rart med denne bilen.

 

I går fant jeg ut at den forrige eieren hadde borret to hull i bagasjerommet (nede i gulvet). Gjennom disse hullene går det ledninger til et par markeringslys.

Helt utrolig at han ikke har sparklet hullene, ikke rart det er vått :nei:

Lenke til kommentar

Utkast i fra instruksjonsboka:

Bremsesystem.

Lyser ved feil i bilens hydrauliske anlegg.

En kontroll på at lampene er OK har man ved at den lyser og slukker samtidig med ladekontrollampen.

Slukker ikke bremsekontrollampen kontakt et autorisert Opel-verksted.

 

Er det takluke på bilen!!

Da kan det hende at dreneringa på den lekker.

Tror det går en slange fra takluka og gjennom bagasjerommet

 

Den bilen der hadde det vært morsomt å sett!!

Endret av david_almli
Lenke til kommentar

Haha :D

siden du heter fanboy så har du vel en favoritt? ^^

 

 

Men nå er jeg tilbake til begynnelsen. Batteriet er tomt når jeg skal starte opp om morgenen.

 

Dynamo og viftereim er byttet. Det må være ett eller annet som trekker strøm når bilen er av. Jeg kan ikke forestille meg at klokka tar så mye? ^^

 

Jeg har koblet opp et anlegg i bilen også. Remote er tilkoblet, men jeg kan slå på stereo og forsterker når bilen er av. kan det ha noe med saken å gjøre?

 

Noen forslag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...