Gå til innhold

Hvordan får man vanligvis kart til en "vanlig" GPS?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Satan i gatan det var dyrt det!! Mistet helt pusten nå. Så hvis man har tenkt seg litt rundt-om-kring i mye forskjellig terreng så kan man regne med 5 sifrede beløp for å bruke GPS.. Dessuten var det jo ikke rare greiene som var av utvalg der. Finnes det virkelig ikke mer av topografiske kart til GPS? i Norge?

Men hva bruker folk flest GPS til da? Man kjøper bare en GPS og bruker til annet enn kart-navigering? Da trenger man jo ikke noen stor klump, da kan man jo like godt ha den så liten som mulig hvis man ikke kan bruke kart likevel. F.eks en sånn Forerunner-klokke sak.

Og jeg forstår da med sikkerhet at det var en aprilspøk at man kunne få lastet over google maps til gps-bruk, som jeg mistenkte :) Men en kamerat mente man kunne laste over data fra sin GPS til google maps og se ruten man har gått. Er det mulig?

Endret av FranzJosef
Lenke til kommentar
Finnes det virkelig ikke mer av topografiske kart til GPS? i Norge?

Det finnes jo topokart over hele Norge i 1:50000 og 1:250000

Men hva bruker folk flest GPS til da?

Tja si det, æ har min gps med på alt av turer, lagrer sporloggen på pc til event senere bruk.

Og jeg forstår da med sikkerhet at det var en aprilspøk at man kunne få lastet over google maps til gps-bruk, som jeg mistenkte :) Men en kamerat mente man kunne laste over data fra sin GPS til google maps og se ruten man har gått. Er det mulig?

Ja, du kan vise spor fra gps i Google maps

Satan i gatan det var dyrt det!! Mistet helt pusten nå. Så hvis man har tenkt seg litt rundt-om-kring i mye forskjellig terreng så kan man regne med 5 sifrede beløp for å bruke GPS..

Tja, men den som leter.........

Endret av asbhegge
Lenke til kommentar

Nå ble jeg temmelig forvirret! Når man kjøper topografiske kart så heter de Oslo, Bergen, Kristiansand osv... Men Kristiansand inneholder ikke bare Kristiansand slik det står i tittelen? For 738,- får man tross alt alle de stedene som er nevnt nederst?

520002 Garmin Topografiske Kart PRO CD 02 - KRISTIANSAND

NOK 738.00

Pris eks. mva NOK 590.40

1:50 000 kart for: Arendal - Austad - Bandak - Bjelland - Bygland - Bø - Dalen - Drangedal - Evje - Fyresvatnet - Gjerstad - Gjøvdal - Gransherad - Grøssæ - Hjartdal - Høvåg - Iveland - Kilebygd - Kragerø - Kristiansand - Lillesand - Mandal - Mykland - Nelaug - Nissedal - Nordagutu - Notodden - Risør - Ryvingen - Seljord - Sæsvatn - Tromøy - Tvedestrand - Urdenosi - Valle - Vegår - Vinje - Åmotsdal - Åseral

Lenke til kommentar

Tror det er noen som også kjører tilbud nå på Garmin håndholdt GPS, med en full kartpakke for f.eks Stavanger, Bergen, Kristiansand osv.

(fant denne, f.eks : http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=85477 )

Dersom du da ikke bor i kartskillet, så er jo det en god løsning. (men som det også stod; den som leter..).

Skjermen på min Garmin Etrex vista virker litt liten av og til. Men bevares, en skal jo drasse på skiten også, større er jo ofte tyngre, så det blir en vurdering enhver får gjøre. Tror også den du linker til i første posten er kjappere enn min, Etrex'en som jeg har, bruker en del tid på å starte opp og på å lokalisere satelitter (mulig at de nyere har bedre antenne, prøv det i butikken om mulig (men første gang en GPS starter opp (eller etter lang forflytning, i avskrudd tilstand) bruker den laaang tid på å finne frem, så den oppstarten teller ikke)). Tror det er en god og brukbar GPS du ser på i første posten.

Edit; Kartpakkene som du kjøper er faktisk ganske omfattende, med tanke på prisen. Kart på CD er lettest å holde orden på, disse Micro CD brikkene er utroolig små. Prøv aldri på å bytte brikke over et bord med sprekker i plankene og gress/ grus under....

Endret av Sandman1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...