Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Få liv i en "død" forsterker?

Anbefalte innlegg

Jeg kom tilfeldigvis over en bilforsterker jeg hadde liggendes. Er garantert noe skrap... Den heter "XZound Gold 4000".

Siden det snart er min tur til å få bil skulle jeg se om jeg fikk den til å fungere slik at jeg kunne bruke den i bilen min! Jeg googlet litt rundt og fant ut hvordan jeg kunne slå på forsterkeren med PSUen fra PCen.

Jeg koblet fra 12 Volt til input på forsterkeren (det sto ikke input, men B+ :shrug: ). Så fra ground til GND, og til sist "bro koblet" fra B+ til REM (leste at jeg kunne gjøre dette da det bare var et slags signal som skulle komme inn på denne kanalen for at forsterkeren skulle slå seg på). Da jeg starter opp PSUen gir ikke forsterkeren liv fra seg i det hele tatt! Er det noen som vet hva som kan være galt?

Jeg har sjekket sikringen, den er en 60 A og er helt i orden. Jeg brukte også et måleapparat for å se om det var kobling mellom input og ground, og måleapparatet ga utslag.

Mvh

Andak :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, det står GND på forsterkeren. Og regner med at GND er en slags merkelig forkortelse for ground?

Er det en finurlig måte å se om det er -5 Volt?

GND--> Ground --> Jord --> Referansespenning. Mål i forhold til noe som er jordet, som f.eks. ei stikkontakt i huset som man veit har 0V.

Lenke til kommentar

sikker på at det kommer 12V ut av strømforsyningen?

svart på GND

gul på B+

så kan du feks ta den røde på REM, eller bare ta en kabel fra B+ som du sa

prøv å mål spenninga som er ved forsterkeren når du skrur på strømforsyninga

Endret av Audison Connection
Lenke til kommentar

Jeg har tatt ut kretskortet for å se om jeg finner noen brudd, men ingen brudd noen steder. Det som derimot er litt merkelig er at hvis jeg tar ut sikringen og måler motstanden mellom B+ og en høyttalerutgang, så får jeg utslag! Er dette vanlig?

Trodde sikringen brøt forbindelesen mellom B+ og selve forsterkeren helt jeg?

Andak

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...