Gå til innhold

Funker mitt gamle skjermkort til mitt nye hovedkort? (LØST)

Avon657

Anbefalte innlegg

Gamle gode kortet:

VGA-Card Radeon 9800 Pro 128MB DDR AGP DVI TV-Out Retail Powered By ATI

Funker dette kortet Til P35, LGA775 hovedkort?

Hvis det gjør det så kan jeg vente med å kjøpe grafikkort og hygge meg med å lese specs på et nytt et. På forhånd takk.

Endret av Kjøttmunn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil mest sannsynlig ikke virke på det nye hovedkortet, nei.

Dette er fordi Skjermkortet ditt har tilkobling/sokkel av typen AGP.

Mens de nye hovedkortene leveres med PCI-Express sokler, og da må du ha nytt skjermkort.

Men hvis du gir et navn/modellnummer av det hovedkortet du tenker på å velge, er det lettere å finne ut om det er AGP eller ikke. Men mest sannsynlig ikke. :thumbup:

Men du skal ikke ut med så mange hundrelapper for å få et kort som er en del bedre enn det du har allerede.

Lenke til kommentar

Det vil ikkje fungere!

AGP-kontakten som 9800PRO har passer ikkje inn i det nye hvoudkortets PCI-E kontakt, som er den nye standarden for skjermkort.

Har ikkje sett P35-baserte hk med AGP-port, då eg trur arkitekturen til chipsetet ikkje lengre støtter AGP.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
Nei, men du kan da kjøpe et hovedkort med integrert grafikkort.

Hei! Javel det var litt synd men sånn er det bare. Det har vært en god venn i nesten 4 år.

Men jeg har stusset litt på det med integrert skjermkort. ASUS P5K-V har det, men det var bare en utgang så jeg på bildet. Og jeg har to skjermer. Men sitter nå og ser over GIGABYTE og ABIT. Så jeg må bare da finne et av de med to DVI/eller den analoge utgangen som jeg ikke kommer på hva heter. Foreløpig går lesingen sakte men sikkert så hvis du har et på tungen så fortell meg gjerne det. Takker for veldig raskt og fint svar. :thumbup:

Endret av Kjøttmunn
Lenke til kommentar
Det vil mest sannsynlig ikke virke på det nye hovedkortet, nei.

Dette er fordi Skjermkortet ditt har tilkobling/sokkel av typen AGP.

Mens de nye hovedkortene leveres med PCI-Express sokler, og da må du ha nytt skjermkort.

Men hvis du gir et navn/modellnummer av det hovedkortet du tenker på å velge, er det lettere å finne ut om det er AGP eller ikke. Men mest sannsynlig ikke. :thumbup:

Men du skal ikke ut med så mange hundrelapper for å få et kort som er en del bedre enn det du har allerede.

Hei. Nei foreløpig har jeg ikke sett VGA porter på de kortene jeg har falt litt for. Men jeg har også lyst til å spille COD4 på en 19" og har lyst på et GT8800 eller 6800 eller var det omvendt 8600. Så kanskje jeg bare skal prøve å finne et HK med integrert så lenge. Hvis ikke så må jeg bare bestemme meg for en av de. Det er mye jeg skal passe på. Takk for opplysende og kjapt svar. Setter meget stor pris på det. :yes:

Lenke til kommentar
Det vil ikkje fungere!

AGP-kontakten som 9800PRO har passer ikkje inn i det nye hvoudkortets PCI-E kontakt, som er den nye standarden for skjermkort.

Har ikkje sett P35-baserte hk med AGP-port, då eg trur arkitekturen til chipsetet ikkje lengre støtter AGP.

Her kom det 3 svar på en gang. Kjempeflott. Nei, det blir vel å gjøre som nevnt over og bestemme meg for nytt eller finne HK som støtter det. Takk for kjapp tilbakemelding. Blir happy av sånt. :thumbup:

Lenke til kommentar

nye skjermkort med to DVIer har i dei fleste tilfeller eit eller 2 adapter DVI->VGA med i pakken. Så å koble til ein skjerm med VGA er ingen problem.

Så du trenge ikkje å gå for integrert skjermkort om det er VGA-kontakt du har behov for

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
nye skjermkort med to DVIer har i dei fleste tilfeller eit eller 2 adapter DVI->VGA med i pakken. Så å koble til ein skjerm med VGA er ingen problem.

Så du trenge ikkje å gå for integrert skjermkort om det er VGA-kontakt du har behov for

Hei igjen. Jeg har 2 x 19" skjermer med både VGA og DVI innganger. Så det er ikke problemet. Men at jeg ikke kan bruke det gamle AGP-grafikk-kortet mitt er på en måte et problem. Jeg bygger en pc-fra bunn med sokkel LGA775 og P35 chipset. Som feks ASUS P5K, og da jeg ikke kan bruke AGP-sokkelen lenger så må jeg enten finne et hovedkort med integrert grafikk-kort eller kjøpe nytt grafikk-kort, hvis jeg har forstått det rett. Jeg tror at jeg forklarte meg litt utydelig. Sorry. ;)

Endret av Kjøttmunn
Lenke til kommentar

Skal du ha integrert grafikk så må du kjøpe noe med G35 chipsettet.

P35 har IKKE integrert grafikk, også kan jeg legge til at Intel sin grafikk løsning er egentlig søppel, det eneste den duger til er å vise skrivebordet og knapt nok det (Har hatt møkka noen ganger og liker den IKKE)

Da står du på bedre fot å kjøpe ett annet skjermkort å bruke i super billig klassen sånn som ett 8400 GS fra Nvidia som har vært med i en god del overklokkings konkurranser grunnet at det er så billig og at det derved ikke ville koste noe spesielt å blåse til bloksberg, dessverre står nok ytelsen i stil til prisen men fortsatt bedre enn Intel sin egen løsning spør du meg.

Finnes hovedkort til socket 775 som har AGP, jeg kan nevne det for deg, men disse er IKKE P35 basert, men på ett eldre chipset, ASRock har en modell (Kan finnes med avansert søk i prisguiden) tror også MSI har en også.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar
Skal du ha integrert grafikk så må du kjøpe noe med G35 chipsettet.

P35 har IKKE integrert grafikk, også kan jeg legge til at Intel sin grafikk løsning er egentlig søppel, det eneste den duger til er å vise skrivebordet og knapt nok det (Har hatt møkka noen ganger og liker den IKKE)

Da står du på bedre fot å kjøpe ett annet skjermkort å bruke i super billig klassen sånn som ett 8400 GS fra Nvidia som har vært med i en god del overklokkings konkurranser grunnet at det er så billig og at det derved ikke ville koste noe spesielt å blåse til bloksberg, dessverre står nok ytelsen i stil til prisen men fortsatt bedre enn Intel sin egen løsning spør du meg.

Finnes hovedkort til socket 775 som har AGP, jeg kan nevne det for deg, men disse er IKKE P35 basert, men på ett eldre chipset, ASRock har en modell (Kan finnes med avansert søk i prisguiden) tror også MSI har en også.

Hei! Ja, det blir vel fort sånn at alt i en pakke ikke helt funker. Mitt gamle hovedkort :MS-6758/875P NEO-FIS2R gikk dunken for et år siden.Eneste løsningen for å få maskinen opp på bena igjen var å kjøpe nettopp ASROCK P4i65g i fjor. Det funka helt fint til i år da jeg nå har vokst fra det med tanke på CPU. Skal bruke maskinen mest til Cubase og andre musikkprogrammer, og vil joine COD4 et par ganger. Det er greit å vite at man ikke kjøper dritt. Takk for tipset. :thumbup: Jeg skal sjekke ut 8400 gs. Men vet du om det går da å kjøre 2 forskjellige skjermkort på et hovedkort, og på en eller annen måte slå av og på det ene og det andre separat. Altså hvis jeg skal spille, så skrur jeg på 8800 gt, og hvis jeg skal bare ha "kontorgrafikk" så bruker jeg det andre? Eller er det slik at 8800 gt regulerer seg selv, med tanke på støy fra viften og varme?

Lenke til kommentar
Hei! Ja, det blir vel fort sånn at alt i en pakke ikke helt funker. Mitt gamle hovedkort :MS-6758/875P NEO-FIS2R gikk dunken for et år siden.Eneste løsningen for å få maskinen opp på bena igjen var å kjøpe nettopp ASROCK P4i65g i fjor. Det funka helt fint til i år da jeg nå har vokst fra det med tanke på CPU. Skal bruke maskinen mest til Cubase og andre musikkprogrammer, og vil joine COD4 et par ganger. Det er greit å vite at man ikke kjøper dritt. Takk for tipset. :thumbup: Jeg skal sjekke ut 8400 gs. Men vet du om det går da å kjøre 2 forskjellige skjermkort på et hovedkort, og på en eller annen måte slå av og på det ene og det andre separat. Altså hvis jeg skal spille, så skrur jeg på 8800 gt, og hvis jeg skal bare ha "kontorgrafikk" så bruker jeg det andre? Eller er det slik at 8800 gt regulerer seg selv, med tanke på støy fra viften og varme?

8800 GT varierer etter merke om du kan stille støyen eller ei, noen XFX kort har en konstant 100% vifte.

Om du skal spille COD4 er ikke 8400GS å anbefale for å si det sånn.

Men om du får riktig versjon av 8800 GT for å ta det som eksempel så kan du ved hjelp av RivaTuner stille vifta etter tempen så når kortet har klokket seg ned i 2D modus og stillt ned volten (Dette skal skje automatisk av kortet selv) så kan du regulere vifte støyen selv.

Må dessverre gjøre viftestyringen manuellt på mine 3850 kort grunnet at ATi synes 90 grader på GPU er akseptabelt, noe jeg ikke synes da hele greia kan henge seg under bruk.

Mener 8800 serien har selv regulering på vifta etter temp men jeg er ikke sikker på det, har ikke Nvidia kort selv, siste jeg hadde var ett 7800 GS AGP i sin tid.

Du kan dessverre ikke stenge av andre skjermkort helt enda nei, sies at det skal nesten gå med "hybrid" variantene til Nvidia og AMD/ATi hvor de så når du setter igang spill så kjører de sammen for å dundre opp ytelsen, mens vanlig 2D bruk så kjører kun det integrerte kortet mens de andre går i "dvale" men ikke helt avskrudd blir vell noe av det samme som vanlig "tomgang" på skjermkortene nå skal jeg mene.

Negative er at denne funksjonen fungerer IKKE med bedre skjermkort av høyere kvalitet.

Finnes trøst da, er viftestøyen helt for jævlig så kan man alltids bytte kjøler og trykke dit en vanlig variabel motstander så du kan regulere viftehastigheten manuelt ;)

Lenke til kommentar

Hei. Takk igjen. :thumbup: Ja jeg hadde en anelse om at det ikke holdt til COD4. Jeg er hundre prosent sikker på å gå for Intels prosessor så det er ihvertfall spikret. Hybrid høres egentlig bra ut. Bare det hadde vært på Intel også. Kanskje det er det? Men lurer på om jeg skal kjøre helt rent HK feks Asus P5K med et 8800 GT. Jeg vet ikke hva Riva-tuner er enda, men det høres ut som noe som kan passe for meg.

Da er det bare å lete etter det riktige merket på 8800 serien. Fant et 8800 GT som er vifteløs.https://prisguiden.no/product.php?productId=83745.

Noen hundringser dyrere. må sjekke det nærmere ut :hmm:

Med dette grafikk-kortet er jeg jo litt skeptisk til med tanke på varmen i kabinettet. Jeg ser for meg at jeg skal ha endel 12cm stillegående vifter(tror det var 12 cm). Mist eller noe. Så alt må jo gå opp til slutt iforhold til et stille kabinett sammen med grafikk-kort. Men stille kabinett blir jo fort ganske innestengt og jeg er skeptisk til varmen(må sikkert diskutere dette i Kabinettforumet.). Så det er ganske så vanskelig å få alle puslebrikkene til å passe. Jeg er helt fersk på det å bygge selv og det er mye å sette seg inn i , men så blir jeg jo tryggere og tryggere desto mere hjelp jeg får og leser. :)

Lenke til kommentar

Riva Tuner til å begynne med er ett program, som du finner her: http://www.guru3d.com/index.php?page=rivatuner&menu=8

Støtter både ATi og Nvidia kort så ingen grunn til å svette om du skulle velge ATi over Nvidia eller omvendt.

Hybrid løsning får du også på Intel mener jeg, men da må du ha den beryktede (Les, dårlig rykte) nForce serien til nVidia som er kjent for merkelige problemer.

Dette har vært oppsummert mange ganger og kort og greit fortalt, du kan hjelpe på problemene selv MEN det krever mye prøving og feiling pluss BIOS studering (Innstillinger), det er IKKE plug and play, i så fall hadde det vært plug and curse ;) (Plugg og bannes)

12cm eller 120 mm som mange sier, siden det går som oftest på mm istedet for cm.

Naturligvis får du vifte styring til disse også om du vil legge penger i det selvsagt men passivt kjølte kort kan gå varmt og du må ha luftgjennomstrømming for å få det hele til å virke.

Personlig så har jeg ingen anledning til å gjøre dette så jeg må nok kjøre med vifter.

Da igjen, du kan alltids bytte kjøler ved en senere anledning ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...