Gå til innhold

Ny stor dataskjerm om støtter minst 2560x1600 oppløsning

Anbefalte innlegg

Jeg leker med tanken på å kjøpe en ny skjerm til dataen min. Jeg har foreløpig en syncmaster 226bw (22"), men har nå gått meg lei av den og synes den er liten. Nå vil jeg alså ha en større en.

Jeg så på komplett og der fant jeg ut at 32 og 40tommer skjermer er utelukket da de kun støtte 1366x768 oppløsninger. Men 30" støtter 2560x1600 så jeg tenkte å kjøpe meg en sånn en isåfall. Skal jeg kjøpe ny stor skjerm skal den i alle fall støtte 2560x1600 oppløsning. Men jeg tenkte å spørre dere om tips først.

Er det noen her som har erfaring med ekstremt store dataskjermer? Hvordan var det å se på film og spille dataspill i 2650x1600? er det noe spesielt jeg må tenke på, og hvilke fallgruver finnes det i den anledning?

Jeg vet i alle fall at hvis jeg skal spille spill i 2560x1600 oppløsning så må jeg skaffe meg et skikkelig skjermkort...

Akkurat nå har jeg mine øyne på Aktuell dataskjerm

Jeg håper jeg får mange innspill her.

Endret av rosewell
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første jeg lurer på er hvor langt unna skjermen du sitter.

Så på Teknomagasinet at den vanligste feilen folk gjør er at de kjøper for stor skjerm.

Du må regne med at du må kjøpe nytt skjermkort også hvis du spiller de nyeste spillene.

Selvfølgelig er skjermen viktig, men jeg ville heller holdt meg til en med god responstid, sånn som du allerede har.

Store monitorer er nok det fortsatt litt tidlig å satse på.

Lenke til kommentar

Vel...

for den oppløsningen så er det KUN 30" pc-monitorer du kan finne. Jeg har ihvertfall aldri sett en HD-skjerm med mer enn ful HD (altså som ligger under 100.000 og selges i norge vel og merke).

Det sagt så er alternativene en 24" monitor (som tross alt er ganske så stor, og i den størrelsesklassen for du nok betydelig mer for pengene), samt full-HD TV skjermer, altså 38" og oppover og med omtrentlig samme oppløsning (1920x1200 for monitor (16:10), og 1920x1080 for TVer (16:9)). Selve gode HDTVer er god skjeldent helt i samme kvalitet som pc monitorer, har nok noe etterslep osv.

Det kommer helt ann på om liker WOW-faktoren med å spille på en 40" skjerm (noe som faktisk er ganske så kult i grunn), eller er helt avhengig av et "perfekt" bilde totalt fritt for etterslep eller andre svakheter. En 30" monitor koster vel fort rundt det samme som en anstendig HD-skjerm gjør (bruker selv SamsungLE40M87 og synes den er helt flott, ihvertfall for den overkommelige prisen).

Så lengt jeg kjenner til er det egentlig ingen store fallgruver ved å spille med en sånn stor skjerm. Noen elde spill støtter sikkert ikke slike oppløsninger, men litt nyere godt programmerte spill takler som regel alle oppløsninger som skjermen din kan vise, uavhengig av hvor stort det måtte være. Ellers utover det så er vel det eneste åpenbare at en slik oppløsning krever mye sterkere masmkinvare for å dra samme spillet enn på en 22". Det er jo logisk i og med at det er prosenmessig mange mange flere pixler. Du får jo dog fordelen av et mye mer definert bilde, som også trenger midnre AA for å se godt sidne det tross alt er så mange pixler fra før at "jaggies" er så små uansett.

-Stigma

Lenke til kommentar
Sjekk at skjermkortet ditt støtter DualLink DVI, then press buy! Jeg hadde lett gått for en 30" med 2560x1600 oppløsning hadde jeg hatt penger. Oppløsningen er jo helt fantastisk.

Sant det. Så youtube film om en som viste frem half-life: lost coast...tror i alle fall det var navnet...Han spilte i 2560x2600 oppløsning med alt grafikk skrudd på. Dette når han hadde 8800 gtx i SLI. han lå stabilt på 140 frames per sekund...Nå fikk jeg aldri vite størrelsen på skjermen hans men det må da uansett være bedre på en 30" enn en 22"?

Værste av alt er at 30" har refresh på 6ms. De 24" og 22" ligger også rundt 5 så 6ms på en 30" vil da være veldig bra...Nå er vel dette svart-svart men det er jo slik alle produsenter oppgir uansett

Endret av rosewell
Lenke til kommentar

Det finnes ingen størrelser mellom 24" og 30" på monitor-markedet så langt jeg kjenner til. Det er ihvertfall ikke noe du finner under normale omstendigheter. Utvalget av 30" montiorer skal også sies å være en rimelig kort liste (dog de fleste modellene er ganske så gode, men det må man nesten forvente i den prisklassen også tross alt).

Anngående HL2, så er jo det ikke noe krevende spill etter noen slags målestokk. Selv når det kom ut så ble det jo regnet som ganske "økonomisk" i forhold til hva ressurser det krevde. Selv ganske så utdankede maskiner fikser HL2 i full detaljer. Du må sikkert rene med FPS-tap i størrelsesorden 20-30% i forhold til oppløsningen du brukte på 22" skjermen (men du får jo tross alt mye bedre grafikk da, det er jo ikke som om det bare går tapt liksom).

SLI er forøvrig noe verdt å vurdere om du skal game i sånn oppløsning (på krevende spill).

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg tok en titt på den Viewsonicen på hjemmesiden og fant en bedre en, en 27.5"skjerm. viewsonic 27.5"

Blir det litt dumt av meg, hvis jeg som skal kvitte meg me min 22" som har maks resolution 1680x1050, at jeg absolutt må ha 2560x1600? og en 30", litt overkill kanskje? Ser da kanskje ut som om denne 27.5" er et bedre valg og responstiden er nokså god, 3ms gray-to-gray (avg); 5ms black-white-black (typ). og denne koster rundt 6000kr

Endret av rosewell
Lenke til kommentar

uansett er det over 100% lavere responstid på min skjerm og koster 1000kr mindre, den jeg linket til har nok bare 3ms grey-grey, men har derimot 5ms svart-hvitt i motsetning til den du linket til som har 16ms svart-hvitt.

Hvorfor bør jeg velge den skjermen du kom med?

Endret av rosewell
Lenke til kommentar

Anbefaler i alle fall et noenlunde bra panel hvis en først skal sitte en halv meter eller nærmere unna skjermen med tanke på innsynsvinkel ;) SIPS/SPVA er -noe- bedre enn TN (understatement of the year). Det med innsynsvinkel slår en gjerne ikke før man har kjøpt skjermen og lekt med den 2-3 dager, og tallspesifikasjoner er omtrent som kontrasttall på skjermer for tiden - ikke så veldig pålitelige.

Review av Viewsonic forresten:

http://www.extremetech.com/article2/0,1697,2175175,00.asp

Endret av Boye
Lenke til kommentar

info om denne 28":

LCD Panel Type TFT Active Matrix WUXGA LCD

nå er det jo også slik at jeg har en skjerm nå, samsung 226bw, som har et TN-panel. Og jeg har aldri lagt merke til noe galt med den når det gjelder farger. Jeg synes fargene har vært ganske bra gjengitt.

Og jeg ser helst filmer og serier på min data via dvd, og driver ikke med noe som krever strenge krav til fargegjengivelse. Så derfor kommer jeg til å gå for denne viewsonicen på 27.5".

Men, jeg har prøvd å google det. Kom til en wiki side og ut ifra den siden kunne det tolkes som om WUXGA var 8bit? noen som kan bekrefte dette? kom over andre sider også men dette var bare jalla sider med ingenting spesiell info om WUXGA

Endret av rosewell
Lenke til kommentar

Jeg sendte dette spørsmålet til viewsonic:

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

> hi there.

>

> Just have some questions is about your LCD monitor, VX2835wm.

>

> what kind of panel type is it? WUXGA, WQXGA?

> And could you guys tell me whether it show colors in 6bit or 8bit?

Og jeg fikk dette svaret:

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Dear Customer.

Thank you for contacting Viewsonic Technical Support.

I understand that you would like to know if the LCD panel on a VX2835wm LCD monitor is WUXGA or WQXGA. Also, you would like to know if it shows colors in 6bit or 8bit. I will be glad to assist you with your concern.

Based on its specification, the LCD panel is an Active Matrix WUXGA LCD, and it doesn't show colors in 6 bit or 8 bit. You may review its specification and features through the following link:

http://www.viewsonic.com/pdf/userguides/vx...wm-1_ug_eng.pdf

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Så jeg kommer til å kjøpe denne skjermen selv om den ikke støtter 2560x1600 oppløsning så må 1920x1200 være bra nok.

Endret av rosewell
Lenke til kommentar
Jeg sendte dette spørsmålet til viewsonic:

> hi there.

>

> Just have some questions is about your LCD monitor, VX2835wm.

>

> what kind of panel type is it? WUXGA, WQXGA?

> And could you guys tell me whether it show colors in 6bit or 8bit?

Og jeg fikk dette svaret:

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Dear Customer.

Thank you for contacting Viewsonic Technical Support.

I understand that you would like to know if the LCD panel on a VX2835wm LCD monitor is WUXGA or WQXGA. Also, you would like to know if it shows colors in 6bit or 8bit. I will be glad to assist you with your concern.

Based on its specification, the LCD panel is an Active Matrix WUXGA LCD, and it doesn't show colors in 6 bit or 8 bit. You may review its specification and features through the following link:

http://www.viewsonic.com/pdf/userguides/vx...wm-1_ug_eng.pdf

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Så jeg kommer til å kjøpe denne skjermen selv om den ikke støtter 2560x1600 oppløsning så må 1920x1200 være bra nok.

Anbefaler deg å lese litt her før du kjøper den skjermen der.

Endret av TommyTheGun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...