Gå til innhold

Enkel hjemmeside til bilder og blogg?

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri før hatt noen form for hjemmeside, så nå er det på tide å få i gang.

Jeg vil i grunn ha det veldig enkelt, og visning av bilder blir største prioriteten til siden.

Utenom muligheten for å kunne vise bilder ønsker jeg å kunne dele inn forskjellige kategorier, samt kunne skrive korte artikler om ting som er verdt å dele med venner, familie og andre som skulle finne interesse av å lese det jeg skulle ha å si.

Jeg vil ha dette så enkelt så mulig, og er helt uaktuelt å skulle skrive kode for en side helt fra grunn av.

Så det jeg er ute etter er en bra måte å vise fram bilder på, skrive kort og langt om ting fra hverdagen, samt at de forskjellige tingene jeg skriver kan legges i kategorier.

Så er der noen som har noen gode forslag til meg her? Googlepages, wordpress?

Er det eventuelt noen enkle slike ferdige sider som enkelt kan integreres mot bildetjenester på nett som feks google eller flickr?

Endret av svortevik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har aldri før hatt noen form for hjemmeside, så nå er det på tide å få i gang.

Jeg vil i grunn ha det veldig enkelt, og visning av bilder blir største prioriteten til siden.

Utenom muligheten for å kunne vise bilder ønsker jeg å kunne dele inn forskjellige kategorier, samt kunne skrive korte artikler om ting som er verdt å dele med venner, familie og andre som skulle finne interesse av å lese det jeg skulle ha å si.

Jeg vil ha dette så enkelt så mulig, og er helt uaktuelt å skulle skrive kode for en side helt fra grunn av.

Så det jeg er ute etter er en bra måte å vise fram bilder på, skrive kort og langt om ting fra hverdagen, samt at de forskjellige tingene jeg skriver kan legges i kategorier.

Så er der noen som har noen gode forslag til meg her? Googlepages, wordpress?

Er det eventuelt noen enkle slike ferdige sider som enkelt kan integreres mot bildetjenester på nett som feks google eller flickr?

Jeg bruker Wordpress med en tilleggs funksjon kalt "Just another photoblog"! Wordpress er jo enkelt å håndtere og desto enklere for bilde visning/opplasting med "Just another photoblog"! Her kan du se min side!

Lenke til kommentar
Er det da mulig å lage album?

Kan jeg feks bruke http://www.akam.no/artikler/sett_bildene_paa_web/49368 til å lage album, så integrere dette via wordpress?

Beklager om jeg spør om helt innlysende ting, men har aldri hvert borti slikt før, så aner ikke hvordan det fungerer.

Om du skal ha mange bilder o.l kan dette være en litt tung måte kanskje slik som siden min, men det er ikke noe problem å lage album da man velger dette når bilde skal legges inn.

Man kan importere bilder fra Flickr med Wordpress hvertfall av det jeg vet. Ikke prøvd dette selv, men tror det er en enkel prosess.

Gallery2 er kanskje bedre egnet. Veldig lett å sette opp om du skal ha litt styr og orden på bildene dine. Eller så kan jeg anbefale Coppermine

Endret av murra
Lenke til kommentar

Takker for alle svar, skal lese litt på linkene dere har kommet med:)

Noen som har testet google sitt svar her?

Blogger.com sammen med picasa? Forstod det slik at det skal være enkelt og greit å benytte seg av bildene en alt har lagt ut her, og da har en jo mulighet for 2 GB med bildeplass gratis.

Lenke til kommentar
Er det da mulig å lage album?

Kan jeg feks bruke http://www.akam.no/artikler/sett_bildene_paa_web/49368 til å lage album, så integrere dette via wordpress?

Beklager om jeg spør om helt innlysende ting, men har aldri hvert borti slikt før, så aner ikke hvordan det fungerer.

Artikkelen du viser til sier en kan eksportere albumet i html, noe man kan poste i Wordress, så det går bra.

Wordpress 2.5 har muligheter for å lage album fra utgangspunktet med Batch Upload. En laster bare opp bildene en vi ha i brukerpanelet og setter inn en [gallery] tag i posten for å sette inn serien av bilder med en liten navigasjon nå en trykker på en av bildene. Fungerer helt greit, men ikke alle themes er utviklet for denne og andre funksjoner enda, så ta det i forbehold. (Eksempel: http://trynemjoel.com/?p=34 )

Men en har selvsagt alternativer som er nevnt før i tråden.

Lenke til kommentar

Flickr kan koplast opp mot mange bloggar, les meir om dette her: http://www.flickr.com/help/blogging/

Eg har so vidt testa opp mot Blogger, og det fungerer greit. Går inn på eit bilete på Flickr og klikker Blog this. So må eg klikke på namnet til blogen eg har spesifisert, og får då opp ei side der eg kan skrive inn namn på innlegg og innleggstekst. Klikker Post entry, og innlegget er posta på blogen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...