-Léon- Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 (endret) Hovedkort: EVGA nForce 680i. Prossesor: Intel Core 2 CPU 6600 @ 2.40 GHz Skjermkort: nVidia GeForce 8800 GTX RAM: 4 GB Kabinett: Apevia X-Cruiser, Sølv med Vindu, 2x80mm Blå LED-Vifter (Uten Strømforsyning) Kjører Vista x64 bit. Temperaturen ligger på stødig 70 grader når jeg gjør vanlige ting i, men stiger til 80-85 og så dauer dataen (slår seg av). Har egentlig aldri hatt dette problemet før og har hatt denne PC-en i noen par år. Lurte på også hva MCP er. Hva skal egentlig tempen ligge på? (Flytt tråden hvis jeg har postet på feilt forum) Endret 6. april 2008 av zeus5k Lenke til kommentar
trettifire Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Hei Zeus. Det virker på meg som om kanskje CPU-kjøleren din kan ha blitt nedstøvet i og meg at du har hatt PC-en i et par år (er 680i så gammelt?), dette vil gjøre den mindre kapabel til å transportere vekk varme. Prøv å rengjør den og se hva som skjer. 680i er et grisevarmt kort i utgangspunktet, men det er et par ting man kan gjøre for å holde temperaturen nede på dette kortet. Ca midt på kortet er det en kjøleribbe som ser ut som en svart bølge (hvis jeg ikke husker helt feil). Dette er kjølinga til MCP eller Northbridge som den også kalles (se wiki). Hvis du ser etter i manualen samt esken kortet kom i finner du monteringsanvisning og en liten vifte som kan/bør monteres på denne kjøleribben. Kan godt være at den satt fast når du fikk den, min gjorde i alle fall ikke det. Hvis du får montert denne vil du få atskillig bedre kjøling. I tillegg er det meget viktig med god luftsirkulasjon i kabinettet, spesielt når man har et 8800GTX i det, dette kortet er nemlig meget varmt. Det kabinettet du har har kun 2x80mm vifter, og med mindre disse går på rimelig full guffe vil du nok ha problemer med å kvitte deg med all varmen som skapes inne i kabinettet og dermed øker temperaturen til systemet ditt (heldigvis) sier stopp. Du skriver ikke noe om hvilken kjøler du har på CPU, men med den lille sirkulasjonen du har regner jeg med at det har mindre å si. Jeg hadde tilsvarende system som du, men med 2x8800GTS i SLI i et miditower-kabinett og EVGA 680i og kunne heller ikke kjøre veldig lenge før det sa stopp. Nå har jeg byttet til et annet 680i-kort (P5N32-E SLI) og satt vannkjøling på begge skjermkortene og CPU, men har fortsatt en NB som holder meget høy temperatur. Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 Skal prøve å gjøre det du sa med kjøleribbe og håpe på at det ordnet problemet Har også bare 1 av de viftene på pga jeg ikke helt greide å montere den som skulle vær på toppen av kabinettet, men skal prøve å fikse på det også. Det jeg sa at jeg hadde hatt det i noen år var vel kanskje litt drøyt, ville heller sagt 1 år eller noe slikt ;p Takk for svaret, begynte å bli litt beskymret =) Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 YaY, alt er som vanlig nå. Eller jeg har hvertfall greid å få tempen ned i 40 grader og ca 50 når jeg spiller. Vet det kanskje er litt høyt men skal bytte kabinett senere tror jeg. Lenke til kommentar
trettifire Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 YaY, alt er som vanlig nå. Eller jeg har hvertfall greid å få tempen ned i 40 grader og ca 50 når jeg spiller. Vet det kanskje er litt høyt men skal bytte kabinett senere tror jeg. Det er bra, viktig å ta service på maskina med jevne mellomrom Hvis du vil ha et kjølig og fint kabinett i samme størrelsen er Antec Nine Hundred et godt alternativ. Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 (endret) Har faktis tenkt på å kjøpe meg et Antec Nine Hundred, men har fra før av et Chieftec Dragon Medium Tower Sort fra før av men får vel tenke litt på hva som lønner seg å gjøre. Såg også at jeg ikke hadde montert viften som skulle være på kjøleribbene :/ Men fik heldigvis gjort det da. Endret 8. april 2008 av zeus5k Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå