Gå til innhold

Siviløkonom eller finansiell økonomi

Squabble

Anbefalte innlegg

Søkefristen nærmer seg og jeg har søkt på siviløkonom(BI og NHH) og bachelor i finans (BI). Jeg vurderer nå hvilket av studiene som skal få første prioritet på søknaden til BI. For øyeblikket er jeg mest fristet til å drive med finans og tror det kan passe bra ettersom jeg har gode teoretiske evner. Det jeg egentlig lurer på er angående faginnholdet på bachelor- og masterdelen innenfor de to studiene.

Jeg vil vel egentlig lære mest mulig innenfor det jeg synes er relevant. Er i tvil om hva jeg skal velge. Ulempen med finans er vel at det ikke er et 5-årig løp, slik at jeg må søke meg inn på masteren. Vil det derfor være like greit å begynne på sivøk og så søke seg over på master i finans hvis jeg ser det er aktuelt, eller blir jeg nødt til å ta opp fag? Hvor mye mer lærer finansstudentene (både på bachelor og master) om finansielle emner i forhold til sivøk.studenter (med spesialisering i finans)? Er det noe forskjell på nivået på de to utdannelsene? Nå er det jo også slik at jeg kan ta en "Double Degree" hvis jeg velger master i finans, noe som også kan være aktuelt. En "Double Degree" i finans og samfunnsøkonomi ser jeg absolutt på som en god mulighet.

Hvordan er det med den "Double Degree"n på NHH. Hvilke områder kan man få en degree i?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bachelordelen av siviløkonomstudiet er en bred grunnutdannelse innen økonomi, mens bachelor i finans er mer direkte rettet inn mot finans (naturligvis). Det er da mindre bløte fag og mer matematikk, statistikk og finans. Dersom det er dette du vil jobbe med så er det vel bare å go for it. På den andre siden så holder du alle muligheter åpne dersom du starter på siviløkonomstudiet. Du trenger ikke ta opp fag, og du stiller ikke noe dårligere med en slik bakgrunn.

Lenke til kommentar

Siviløkonom er også en  meget anerkjent tittel i Norge og vil åpne langt flere muligheter for deg på jobbmarkedet enn bachlor i finans.  Tror du vil finne at de fleste jobbannonser som etterlyser en økonom i finans også etterlyser siviløkonomer. Siviløknonomene vil være dine sterkeste utfordere  selv til rene finans-jobber, mens du ikke har  like store muligheter på jobber utenfor finans-jobbene  pga konkurransen fra siviløkonomene.

Anbefaler at du tar en titt på stillingsannonsene i Finn etc for å danne deg et inntrykk. Denne syns jeg var ganske slående: http://finn.no/finn/job/object?finnkode=12619077. rainee i finans: Formell bakgrunn: Siv.øk. eller Master - eventuelt annen økonomisk utdannelse.

Tror du vil stille sterkest som siviløkonom med spesialisering i finans.

Lenke til kommentar

Som siviløkonom med spesialisering i finans har man på BI de samme fagene som de som tar master i finans. Forskjellen er at man som siviløkonom tar major og minor, og altså ikke har alle finansfagene som fin.ec. har. Finansgjengen har altså en enda sterkere finansutdannelse mens vi siviløkonomer har en underspesialisering. For rene finansjobber er man derfor strengt tatt bedre kvalifisert med master i finans, og det er jo en anerkjent master som næringslivet vet å sette pris på. Minuset er jo at man ikke har den samme bredden som siviløkonomer har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...