Gå til innhold

hvordan få bilde på hele skjermen?

Anbefalte innlegg

hei!

har kjøpt meg en 32" når jeg skal se på film i form av en dvd plate så blir det en svart stripe både oppe og ned.Jeg opplever bilder som smalt. når jeg ser på film på som sendes på tv så fylles hele skjermen.

går det ann å få dette til også når man ser på dvd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt normalt. Filmene du ser på er i formatet 2.35:1 eller superwidescreen om du vil kalle det det. Tven din er i 16:9, eller 1.78:1 om du vil ha en mer direkte sammenligning :).

Filmer som sendes på tv er som regel fikset mer på for å passe tv-formatet, mens dvder ofte vil gi deg kino-følelse.

Lenke til kommentar

Jeg kan legge til at på DVD-er står som regel filmens format eller sideforhold angitt på baksiden av omslaget. Filmer finnes i mange forskjellige sideforhold, noen i kinoformatet 2,39:1, noen i 1,78:1 som passer rett inn på bredskjerm-TV-en, og noen (særlig gamle filmer) tilogmed i 4:3 eller 1,33:1. Ingen skjermer passer for alle formater, og Chaplin passer perfect på en 40 år gammel svart-hvitt-TV...

Og dersom man ønsker å få en film som er i et bredere format enn skjermen til å fylle hele skjermen, kan man se etter zoom-knappen på DVD-spillerens fjernkontroll. Zoomer man inn et trinn forsvinner det svarte oppe og nede, men man mister også litt på sidene.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...