Ustedalen Skrevet 6. april 2008 Rapporter Del Skrevet 6. april 2008 Hei og hopp alle sammen! Jeg har holdt på med en liten serie nå i det siste, og den har akkurat blitt gjort ferdig. Jeg ser ikke etter kritikk på hvert enkelt bilde, i å med at det er 16 bilder i serien. Det jeg ser etter er kritikk på hele serien samlet. Klarte jeg å lage en god serie med vellykkete bilder? Er det noe du ville gjort anderledes? Hvilket bilde er din favoritt, og hvorfor synes du det? Hvilket bilde er det du liker minst, og hvorfor? For å fortelle litt om serien; Bildene er tatt igjennom to dager i Oslo, hvor jeg stoppet helt tilfeldige folk på gaten og spurte dem om et bilde. Det var en hel del som sa nei, men også en del gikk med på å bli tatt bilde av. Jeg var for det meste på utkikk etter eldre folk, siden de har gjerne et litt mer fortellende ansikt (og hva i alle dager hadde du gjort om du var en 18-20 år gammel jente, og jeg hadde kommet bort å spurt om et bilde?). Bildene er redigert, men de er ikke manipulert. Jeg har lagd vignett, omgjort til svarthvit og lagt på noen lag med curves. Linken til Deviantart siden hvor hele serien ligger samlet, finner du her. Håper du liker dem. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 6. april 2008 Rapporter Del Skrevet 6. april 2008 Uten å ha sett på alle bildene i full oppløsning, kan jeg med trygghet si at dette er en sjanger du mestrer godt. Har selv lyst til å prøve på det samme, men ser ikke helt for meg å spørre vilt fremmede om å få ta et bilde av dem. I likhet med deg, holder jeg en knepp på Solutions og Old man, men tipper kanskje mest mot førstnevnte. Rett og slett fordi det har en mer "classy" look. Serien er god, med noen bilder som er bedre enn andre. Sånn må det også selvfølgelig bli. Hva er utstyret du bruker? Men som sagt, godt jobbet! Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 6. april 2008 Rapporter Del Skrevet 6. april 2008 Hei og hopp alle sammen!Jeg har holdt på med en liten serie nå i det siste, og den har akkurat blitt gjort ferdig. Jeg ser ikke etter kritikk på hvert enkelt bilde, i å med at det er 16 bilder i serien. Det jeg ser etter er kritikk på hele serien samlet. Klarte jeg å lage en god serie med vellykkete bilder? Er det noe du ville gjort anderledes? Hvilket bilde er din favoritt, og hvorfor synes du det? Hvilket bilde er det du liker minst, og hvorfor? For å fortelle litt om serien; Bildene er tatt igjennom to dager i Oslo, hvor jeg stoppet helt tilfeldige folk på gaten og spurte dem om et bilde. Det var en hel del som sa nei, men også en del gikk med på å bli tatt bilde av. Jeg var for det meste på utkikk etter eldre folk, siden de har gjerne et litt mer fortellende ansikt (og hva i alle dager hadde du gjort om du var en 18-20 år gammel jente, og jeg hadde kommet bort å spurt om et bilde?). Bildene er redigert, men de er ikke manipulert. Jeg har lagd vignett, omgjort til svarthvit og lagt på noen lag med curves. Linken til Deviantart siden hvor hele serien ligger samlet, finner du her. Håper du liker dem. hei, dette var en fryd for øyet. street foto er uten tvil det jeg synes er mest intressant av alt innen foto. Kordan gikk du frem for å få såpass mange med å bli tatt bilde av? lir av deg noen triks? Nice work som sagt. siden din er lagret som bokmerke! Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 6. april 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. april 2008 Uten å ha sett på alle bildene i full oppløsning, kan jeg med trygghet si at dette er en sjanger du mestrer godt. Har selv lyst til å prøve på det samme, men ser ikke helt for meg å spørre vilt fremmede om å få ta et bilde av dem. I likhet med deg, holder jeg en knepp på Solutions og Old man, men tipper kanskje mest mot førstnevnte. Rett og slett fordi det har en mer "classy" look. Serien er god, med noen bilder som er bedre enn andre. Sånn må det også selvfølgelig bli. Hva er utstyret du bruker? Men som sagt, godt jobbet! Jeg vil råde deg å se på alle bildene i full oppløsning. Det kan bli et helt annet bilde! Den personlige favoritten er nok Old Man, men synes som deg at Solutions er ganske fengende. Liker utrykket på fyren, og han var utrolig interessant å snakke med. Noen bilder er selvsagt bedre enn andre. Noen av bildene liker jeg ikke fullt så godt, men jeg liker gjerne utrykket til personen eller føler at det passer inn i serien. På disse bildene har jeg brukt Nikon D50 og Nikor 50mm F/1.8. Etterbehandling er photoshop CS3. Takker for gode ord. hei, dette var en fryd for øyet. street foto er uten tvil det jeg synes er mest intressant av alt innen foto. Kordan gikk du frem for å få såpass mange med å bli tatt bilde av? lir av deg noen triks? Nice work som sagt. siden din er lagret som bokmerke! Takk for en hyggelig kommentar. Street foto er utrolig interessant ja. Så utrolig mye man kan fange og oppdage gjennom linsen, som andre ikke ville tenkt over. Hvordan jeg går frem er igrunn forskjellig fra gang til gang. Aller først ser jeg an personen før jeg går bort til han. Dette er fordi at jeg kan forbedre meg på hvordan personen reagerer. Så går jeg bort til personen slik at han ser meg. Aldri gå rett bak en person og prikk han på ryggen. Det skremmer dem! Jeg gjør dem aller først oppmerksom på at jeg er der. Hvis et par feks er før meg, går jeg 2-3 meter forbi dem, for så å snu meg. Ellers går jeg oftest inn fra siden. Når jeg spør om å få tatt et bilde, presenterer jeg meg selv aller først. Deretter forteller jeg mine intensjoner. Jeg forteller gjerne hvor gammel jeg er, og at jeg ikke er en profesjonell fotograf, men at jeg er interessert i fotografi og at jeg skal "studere" det til høsten (folkehøyskole). Jeg spør om et bilde, og forteller han/hun/dem til hvilket formål jeg vil bruke det til. Sier personen ja, så er det bare å skyte bildene dine. Er han ikke for opptatt, så er dette en ypperlig mulighet til å snakke med personen. Har du en historie, får bilde gjerne litt mer sjel (dessverre var det ikke så mange som jeg fikk snakket med, ergo; historien er kort på mange av bildene). Hvis personen sier nei (noe en del sier, men du må ikke gi opp) er det å ønske han en god dag og derifra. Og husk; det er ikke noe galt i å spørre. Verste som kan skje er at du kan få et nei, og de har jeg fått mange av. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 6. april 2008 Rapporter Del Skrevet 6. april 2008 Bruker du ekstern blits på bildene dine? Ser for meg at det kan være vanskeligere å få villige folk i Norge, fremfor f. eks USA. Vi nordmenn er vel kjent for å ikke være de beste i "small talk" med villt fremmede, som du faktisk driver med i sånne tilfeller. Men ser jo at du prøver deg eldre mennesker, og de er sikkert enklere å komme i kontakt med, fremfor en stress businessmann. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 6. april 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. april 2008 Nope, holder meg unna blitz på denne formen for bilder. Den eneste gangen jeg bruker blitz er når jeg tar bilder inne i hus (og sjeldent da også), og det skjer ganske sjeldent. Angrer litt på at jeg kjøpte meg SB-600, i å med at jeg ikke trenger det. Vurderer muligens å selge det! Du finner alltid noen å ta bilder av. Du må bare spørre deg frem. Og selvsagt, spør du en på Karl Johan (som jeg gjorde med disse) tror gjerne en del at du skal selge noe, eller å få dem til å skrive under på noe, så de går før du har klart å si noe. Tar du bilder i nærmiljøet slipper du gjerne dette. Men uansett, du finner alltid noen som synes det er greit. Det var vel nesten 50-50 for min del (hvis ikke en høyere prosent på de jeg tok bilder av). Tar en del av gamle folk fordi jeg føler at ansiktet deres kan fortelle en hel del. Ungdommer, er som du tror, ganske vanskelige å ta bilder av. Spesielt jenter tror gjerne at du vil noe mer om du ikke kjenner dem, og spør dem etter et bilde. Men er du for sjenert så start med noen du kjenner. Jeg tenker at jeg skal ta bilder av alle i familien, også har pappa en venn med et veldig karektaristisk fjes som jeg skal prøve meg på. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 7. april 2008 Rapporter Del Skrevet 7. april 2008 Jeg liker hele serien. Bra jobba! Lenke til kommentar
presjes Skrevet 7. april 2008 Rapporter Del Skrevet 7. april 2008 Likte veldig serien din i helhet og det ga meg en ny interesse innen fotografering. Jeg vil bare si takk og gleder meg til å se fortsettelser på devintarten din. Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 7. april 2008 Rapporter Del Skrevet 7. april 2008 Uten å snakke stygt om noen andre bilder, er disse bildene mer verdt enn 99% av alt jeg har sett. Jeg jobber selv med å ta bilder av narkomane, og tiggere, men sliter litt med å finne gode måter å skildre dette på. Bilder som gir seeren noe, gjør at man tenker, osv er det foto virkelig handler om for meg. Riktignok får du neppe solgt disse bildene, men heldigvis handler ikkje alt om penger. gleder meg og til å se fortsettelsen, og skal også komme med mine street bilder. For meg er endel av street foto bilder man tar uten at de man tar bilder er klar over det, dette har jeg testet ut, og fikk mange ekte og fine bilder. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 7. april 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. april 2008 Likte veldig serien din i helhet og det ga meg en ny interesse innen fotografering. Jeg vil bare si takk og gleder meg til å se fortsettelser på devintarten din. Dette er første gang noen har takket meg for at jeg har tatt noen bilder. Takk skal DU ha. Uten å snakke stygt om noen andre bilder, er disse bildene mer verdt enn 99% av alt jeg har sett. Jeg jobber selv med å ta bilder av narkomane, og tiggere, men sliter litt med å finne gode måter å skildre dette på. Bilder som gir seeren noe, gjør at man tenker, osv er det foto virkelig handler om for meg. Riktignok får du neppe solgt disse bildene, men heldigvis handler ikkje alt om penger. gleder meg og til å se fortsettelsen, og skal også komme med mine street bilder. For meg er endel av street foto bilder man tar uten at de man tar bilder er klar over det, dette har jeg testet ut, og fikk mange ekte og fine bilder. Nok en gang, tusen hjertelig takk! Du aner ikke hva det betyr for meg å høre slike ord. Prøver du deg frem en stund, finner du alltid din egen måte å skildre ting på. Jeg har tatt en hel del portretter, men de fleste har jeg valgt å slette siden jeg ikke får det som jeg vil. Så fant jeg to stk på Deviantart som tar lignende bilder på det jeg har lagt ut nå, og jeg ble utrolig fascinert og inspirert. Jeg er helt enig med det du snakker om. Fotografi skal gi deg noe! Fotografi skal bety noe! Det betyr ikke at man ikke kan tjene penger på det. Man kan feks jobbe i Magasinet! Man finner til tider noen ufattelig gode bilder der. Det er dessverre ikke noe fortsettelse på denne serien, men kommer nok ikke til å slutte med denne typen portrettbilder. Sannsynligvis skal jeg prøve meg på samme type bilder, bare i farger. Kom gjerne ut med streetphoto. Slikt er spennende å se! Er du interessert i streetphoto, sjekk ut dette! Har ikke lest igjennom alt selv, men det er meget lærerikt. Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 7. april 2008 Rapporter Del Skrevet 7. april 2008 Likte veldig serien din i helhet og det ga meg en ny interesse innen fotografering. Jeg vil bare si takk og gleder meg til å se fortsettelser på devintarten din. Dette er første gang noen har takket meg for at jeg har tatt noen bilder. Takk skal DU ha. Uten å snakke stygt om noen andre bilder, er disse bildene mer verdt enn 99% av alt jeg har sett. Jeg jobber selv med å ta bilder av narkomane, og tiggere, men sliter litt med å finne gode måter å skildre dette på. Bilder som gir seeren noe, gjør at man tenker, osv er det foto virkelig handler om for meg. Riktignok får du neppe solgt disse bildene, men heldigvis handler ikkje alt om penger. gleder meg og til å se fortsettelsen, og skal også komme med mine street bilder. For meg er endel av street foto bilder man tar uten at de man tar bilder er klar over det, dette har jeg testet ut, og fikk mange ekte og fine bilder. Nok en gang, tusen hjertelig takk! Du aner ikke hva det betyr for meg å høre slike ord. Prøver du deg frem en stund, finner du alltid din egen måte å skildre ting på. Jeg har tatt en hel del portretter, men de fleste har jeg valgt å slette siden jeg ikke får det som jeg vil. Så fant jeg to stk på Deviantart som tar lignende bilder på det jeg har lagt ut nå, og jeg ble utrolig fascinert og inspirert. Jeg er helt enig med det du snakker om. Fotografi skal gi deg noe! Fotografi skal bety noe! Det betyr ikke at man ikke kan tjene penger på det. Man kan feks jobbe i Magasinet! Man finner til tider noen ufattelig gode bilder der. Det er dessverre ikke noe fortsettelse på denne serien, men kommer nok ikke til å slutte med denne typen portrettbilder. Sannsynligvis skal jeg prøve meg på samme type bilder, bare i farger. Kom gjerne ut med streetphoto. Slikt er spennende å se! Er du interessert i streetphoto, sjekk ut dette! Har ikke lest igjennom alt selv, men det er meget lærerikt. takk for et meget fint pdf fil. jeg skal sende deg noen bilder eller legge ut av tiggere og andre vanskeligstilte. de ligger mitt hjerte nærmest av flere grunner. ikkje ofte man finner så ekte mennsker som snakker så fritt. gi meg heller en uteligger i Bergen by, en en fisefin frue som har et focket menneskesyn Lenke til kommentar
lurfelus Skrevet 7. april 2008 Rapporter Del Skrevet 7. april 2008 Veldig mange fine bilder og det var noen som skilte seg positivt ut. Min favoritt var "Solutions". Han så ut som er riktig så jovial fyr som man lett kunne slå ann en prat med. Når jeg ser på alle bildene i miniatyr legger jeg merke til at jeg likte best de bildene hvor modellene ikke smilte. Håper jeg blir litt lik Solutions mannen når jeg blir gammel! hehe Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 7. april 2008 Rapporter Del Skrevet 7. april 2008 Fine bilder av personer med uttrykksfulle ansikter. Likte også Solutions-mannen og the Old Man best. Det jeg legger merke til som jeg ikke liker helt, er at det ser ut som du har forsøkt å forsterke furene i ansiktet (i litt for stor grad). Det blir nesten på grensen til karikaturer, om du skjønner hva jeg mener. Ting kan bli litt overtydelig og kunstig når det dras for hardt i spakene.. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 7. april 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. april 2008 Bildene er forsterket såpass mye med vilje. Personlig mener jeg at ved enkelte former for portrett bilder kan en slik effekt forsterke "følelsene" i bildet, på samme måte som glamour bilder fjerner dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå