bendikho Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Jeg undrer på om det finnes noe som jeg ønsker veldig mye. Finnes det adoptere som kan få linser fra ulike merker til å passe i kameraet? Jeg har flotte gamle Pentax linser som ble brukt i gamledager, og de linsene er mye bedre en dagen. Jeg har en Canon Eos 400D og ønsker at pentaxlinene kunne passe til dette kameraet. Noen som vet om en slags adopter som kan brukes til dette? Takk på forhånd. Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Prøv Ebay finnes det ikke der finnes det ikke. Vet du får adapter nikon til canon, Pentax til canon vet jeg ikke. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Prøv Ebay finnes det ikke der finnes det ikke.Vet du får adapter nikon til canon, Pentax til canon vet jeg ikke. Jo, det finnes:http://search.ebay.com/search/search.dll?f...&category0= Er det gamle objektiver med skrufatning må du ha M42-til-EF-adapter, er det litt nyere objektiver med tilsvarende fatning som på EOS-kameraet, er det Pentax K-til-EF-adapter. Lenke til kommentar
bendikho Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 Takk for hjelpen. Jeg er litt usikker på om jeg har M42 linse, men det er en sånn gammel type som ikke har mulighet for autofokus. Kunne du/dere vise meg en nøyaktig modell du ville valgt? Lenke til kommentar
fototim Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Prøv Ebay finnes det ikke der finnes det ikke.Vet du får adapter nikon til canon, Pentax til canon vet jeg ikke. Jo, det finnes:http://search.ebay.com/search/search.dll?f...&category0= Er det gamle objektiver med skrufatning må du ha M42-til-EF-adapter, er det litt nyere objektiver med tilsvarende fatning som på EOS-kameraet, er det Pentax K-til-EF-adapter. Det finnes sikkert K til EOS adaptere. Men jeg tror ikke det er problemfritt å bruke dem. Jeg husker ikke hvorfor, men en fyr på PDML driver å hacker Pentax objektiver for å bruke dem på Canon. Cotty som han kaller seg har vanligivs gode grunner for sine valg. Så jeg ville nok forska litt videre på dette før jeg brukte penger på en adaptor. Om du ikke finner ut av det på e gen hånd, så kan jeg spørre ham for deg. Bare send meg en PM. MaritimTim Lenke til kommentar
bendikho Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 Det finnes sikkert K til EOS adaptere. Men jeg tror ikke det er problemfritt å bruke dem. Jeg husker ikke hvorfor, men en fyr på PDML driver å hacker Pentax objektiver for å bruke dem på Canon. Cotty som han kaller seg har vanligivs gode grunner for sine valg. Så jeg ville nok forska litt videre på dette før jeg brukte penger på en adaptor. Om du ikke finner ut av det på e gen hånd, så kan jeg spørre ham for deg. Bare send meg en PM. MaritimTim Det hadde vært fint om du spurte, ja. Jeg regner ikke med at en sånn konverterer koster så alt for mye. Det beste ville være om du fant en link til en korekt konverterer til mitt bruk. Jeg er litt skeptisk til å handle på eBay... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Det finnes sikkert K til EOS adaptere. Men jeg tror ikke det er problemfritt å bruke dem.Har aldri hørt noe om at det skal være problemer å bruke dem. Du må bruke nedblendet lysmåling, men da får du også blenderprioritet. Det er selvfølgelig ikke like optimalt som å bruke originale Canon-objektiver, men det fungerer greit. Kan ikke skjønne at kameraet skal klare å skille mellom Nikon-glass og Pentax-glass, Nikon-glass er det mange som bruker med stort hell på Canon. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Jeg har nå sendt en forspørsel til denne fyren som har modifisert K-objektiver. I perioder er han ganske opptatt, så det kan ta litt tid. MaritimTim Lenke til kommentar
fototim Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Hvis jeg har forstått riktig så er problemet at registeravstanden blir for stor, når du bruker adaptor mellom objektivet og kamera (registeravstanden er avstanden mellom baksida på objektivet og film/sensor). Selve adaptoren bygger litt og øker avstanden. Det fører til at du mister uendelig. Du kan altså bruke objektiveet, men bruksområdet blir begrensa. Sånn er det i hvert fall jeg leser den informasjonen jeg har fått. Derfor har denne fyren fått laget en custom modifikasjon. http://www.cottysnaps.com/snaps/mods/details.html Dette koster sikkert en del, og er nok en del arbeid. Så det bør nok være kvalitetsoptikk hvis det skal være bryet verdt. Hvilke objektiver dreier det seg om? MaritimTim Lenke til kommentar
bendikho Skrevet 7. april 2008 Forfatter Del Skrevet 7. april 2008 Hvis jeg har forstått riktig så er problemet at registeravstanden blir for stor, når du bruker adaptor mellom objektivet og kamera (registeravstanden er avstanden mellom baksida på objektivet og film/sensor). Selve adaptoren bygger litt og øker avstanden. Det fører til at du mister uendelig. Du kan altså bruke objektiveet, men bruksområdet blir begrensa. Sånn er det i hvert fall jeg leser den informasjonen jeg har fått. Derfor har denne fyren fått laget en custom modifikasjon. http://www.cottysnaps.com/snaps/mods/details.html Dette koster sikkert en del, og er nok en del arbeid. Så det bør nok være kvalitetsoptikk hvis det skal være bryet verdt. Hvilke objektiver dreier det seg om? MaritimTim Greit. Takk for hjelpen så langt! Hvis avstanden mellom kameraet om linsen blir feil synkronisert, vil jo det lage begrensninger som du sa. Det beste linsen av de jeg ønsker å kunne bruke heter: (Nå skriver jeg alt jeg finner av tekst på linsen) SMC PENTAX-M 1:3.5 135MM. Jeg skjønner alt av det, men jeg kan tenke meg at M'en står får at det er en M42 linse... Betyr det det? Jeg er villig til å kunne betale noen hundre får å "sage" i linsen så det passer, men om det skulle overstige 500 kroner er det kanskje ikke verdt det. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Det beste linsen av de jeg ønsker å kunne bruke heter: (Nå skriver jeg alt jeg finner av tekst på linsen) SMC PENTAX-M 1:3.5 135MM. Jeg skjønner alt av det, men jeg kan tenke meg at M'en står får at det er en M42 linse... Betyr det det?Nei, det er K-fatning... Lenke til kommentar
bendikho Skrevet 7. april 2008 Forfatter Del Skrevet 7. april 2008 Nei, det er K-fatning... Okei, takk for det! Lenke til kommentar
DrEven Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Noen som vet om man kan få et ca. 8 år gammelt Quantaray MX AF 28-80mm/f3.5-5.6 objektiv til å passe til en Canon EOS 30D kamerahus? Er det noen som vet dette blir jeg mektig imponert.... Lenke til kommentar
fototim Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Noen som vet om man kan få et ca. 8 år gammelt Quantaray MX AF 28-80mm/f3.5-5.6 objektiv til å passe til en Canon EOS 30D kamerahus? Er det noen som vet dette blir jeg mektig imponert.... Skulle gjerne imponert deg, men ... Men dette objektivet neppe verdt så mye. Det er rett og slett en gammel pirat standardzoom av tvilsom kvalitet. (Så vidt jeg vet) MaritimTim Lenke til kommentar
fototim Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 (endret) Det beste linsen av de jeg ønsker å kunne bruke heter: (Nå skriver jeg alt jeg finner av tekst på linsen) SMC PENTAX-M 1:3.5 135MM. Jeg skjønner alt av det, men jeg kan tenke meg at M'en står får at det er en M42 linse... Betyr det det? Jeg er villig til å kunne betale noen hundre får å "sage" i linsen så det passer, men om det skulle overstige 500 kroner er det kanskje ikke verdt det. Jeg har surfa litt rundt, og dette objektivet er ikke verdt noen formue, men det får faktisk ganske gode attester. Skarpt og kompakt sies det. Jeg tviler på om det er vedt noen større investeringer eller arbeid. Men det ville være synd om det skulle støve ned. Legg det ut til salg er mitt råd. Ellers så er jeg av det nysgjerrige slaget Hva annet er det du har. Det kan hende du sitter på noen virkelige godbiteer uten at du er klar over det. MaritimTim Endret 7. april 2008 av fototim Lenke til kommentar
bendikho Skrevet 7. april 2008 Forfatter Del Skrevet 7. april 2008 (endret) *Over til meg igjen* Det var en som sa at jeg hadde K-linse og ikke M42 linse. Dermed er ikke en "M42-linse-adapter" kombertibelt... Kan jeg få bekreftet dette? Og er en K linse det samme som PK linse? Demed kjøper jeg f.eks en "AF-Confirm Adapter Pentax PK lens to Canon EOS camera" ? Om jeg får et fult svar på dette kjøper jeg antagelig en slik adapter. Endret 7. april 2008 av bendikho Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Det var en som sa at jeg hadde K-linse og ikke M42 linse. Dermed er ikke en "M42-linse-adapter" kombertibelt... Kan jeg få bekreftet dette? Og er en K linse det samme som PK linse? Demed kjøper jeg f.eks en "AF-Confirm Adapter Pentax PK lens to Canon EOS camera" ?Ut fra det fototim skriver virker denne som en mellomring, så du mister fokus til uendelig. Ellers vil den virke fint. Det vil ikke være snakk om mye, men nok til at motiver langt unna vil være litt ute av fokus. Jo lenger brennvidde jo mindre problem vil det være... Lenke til kommentar
fototim Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 *Over til meg igjen* Det var en som sa at jeg hadde K-linse og ikke M42 linse. Dermed er ikke en "M42-linse-adapter" kombertibelt... Kan jeg få bekreftet dette? Og er en K linse det samme som PK linse? Demed kjøper jeg f.eks en "AF-Confirm Adapter Pentax PK lens to Canon EOS camera" ? Om jeg får et fult svar på dette kjøper jeg antagelig en slik adapter. Ut fra det du sier så er det dette objektivet du har http://www.bdimitrov.de/kmp/lenses/primes/tele/M135f3.5.html Da er det Pentax PK, ikke M42.Dermed så kan du bruke denne adaptoren, men du vil altså ikke kunne fokusere på uendelig. En 135mm som ikke har uendelig har litt for begrensa bruksområde etter min smak. Så jeg personlig ville ikke brukt penger på en slik adaptor. I hvert fall ikke hvis jeg ikke hadde et konkret bruksområde for det. Hvis du f.eks har et sett med mellomringer liggende så kan det hende at det ville bli et bra makroobjektiv. MaritimTim Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Dermed så kan du bruke denne adaptoren, men du vil altså ikke kunne fokusere på uendelig. En 135mm som ikke har uendelig har litt for begrensa bruksområde etter min smak.Må huske at det er marginalt du taper på lange objektiver. Mellomring-effekten avtar jo lenger brennvidden er. Lenke til kommentar
bendikho Skrevet 7. april 2008 Forfatter Del Skrevet 7. april 2008 Okei, takk for all hjelpen! Jeg skal vurdere å kjøpe en sånn ring. Å miste fokus på uendlig er synd, men linsen er sikkert brukbar for det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå