Gå til innhold

Hva er luftvåpens dødelige utgangshastighet?

Massemi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer ann på veldig mye det gutt; hvor du treffer, hvor tunge kulene er, hvordan de er formet.

Ja, et luftgevær kan drepe, men ikke spesielt stor sjanse.

Men det er større sjans for at det dreper om en klarer å lese reglene på et forum og i tillegg følge dem.

Lenke til kommentar

Et skudd fra et normalt luftgevær i øye, vil nok kunne gå gjennom øyeeple og skade hjernen. Men, uansett.

Et vanlig luftgever, til ca 1000kr på G-sport, har en utgangshastighet på ca 180m/s.

Leste i et blad men litt sterkere typer, hvor den sterkeste hadde en utgangshastighet på hele 350m/s, og desuten brukte 5.5m ammunisjon, ikke 4.5, som er i vanlige.

Tror det er lovlig i noen land å jakte småvilt (kaniner, etc) med de sterkeste luftgeværene med 5.5mm løp. Disse geværere TROR jeg at man også må ha bæretillatelse på.

Lenke til kommentar

En god kamerat av meg klarte å skyte seg selv i leggen når han skulle lade om geværet sitt , det gikk faktisk rett gjennom. Men det var et sånt godt gammelt fjør gevær som han hadde stramma opp på en måte (har ikke greie på det jeg.)

Men jeg går ut ifra at et vanlig gevær (gassdrevet eller fjør) som man kjøper i sportsbutikker må ha veldig spesielle omstendigheter for å kunne ta livet av noen.

Lenke til kommentar

Skaden et gevær gjør er et produkt av utgangshastighet og ammunisjonstype (vekt og hva kulen er lagd av og hvordan).

Du kan nok jakte småfugler med det, om du skulle ha interesse av det, men større dyr vil nok ta liten skade.

Jeg synes det er litt foruroligende at du i det hele tatt spør :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...