Gå til innhold

Lys skaper "flekker" i bilder + gatelykter

Anbefalte innlegg

Hei

Tok et bilde av en bygning nattestid, med lukkertid 30 sekunder.

På bildet skaper to lykter på fasaden grønne sirkelformede flekker litt ovenfor selve lyktene. Finnes det noe slags filter jeg kan sette på objektivet som eliminerer dette? (Som samtidig ikke ødelegger for bildet ellers.)

Er for øvrig nødt til å ta bildet i den vinkelen jeg har brukt.

Har også et problem med lyset fra gatelykter på lang lukkertid. Lysene blir litt kjipe "lyskuler". Er det noe man kan gjøre for å få mer "form" på de?

Tar i mot alle innspill.

Edit: Slike ringer/flekker/gjennskinn av lys. Må da finnes noe som eliminerer dette? :(

Endret av Asfaltus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dumt at du ikke legger ut bildet ditt, men jeg vil anta det dreier seg om de klassiske motlysegenskapene for objektiver.

Mye av disse problemene rettes langt på vei av ny teknologi i coatingen av linseelemenene. Likevel er det alltid noen objektiver som kommer ut som konstruksjoner med gode og mindre vellykkede motlysegenskaper.

Hvilket objektiv er det du har brukt?

Lenke til kommentar

Det er ikke utbrent da?

Jeg ser tydelig noe flare der mot takmønet.

Et annet spørsmål er hvorvidt du kan forvente deg allverdens slik bildet er tatt nå. Har du overhodet blendet ned objekivet?

Om du virkelig skal drive med denslags bilder bør du nok sikte deg inn mot andre objektiver/kamerasystem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...