Gå til innhold

Bøker eller internettsider om musikkteori

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En liten ting......

Kunne godt tenke meg en bok eller internettside som forklarer hvordan de ulike sjangerne bygges opp, forskjellige musikksjangere bruker forskjellige takter, skalaer, instrumenter osv. Man lager ikke afrikansk musikk med el-gitar...

Endret av victoryseieren
Lenke til kommentar
En liten ting......

Kunne godt tenke meg en bok eller internettside som forklarer hvordan de ulike sjangerne bygges opp, forskjellige musikksjangere bruker forskjellige takter, skalaer, instrumenter osv. Man lager ikke afrikansk musikk med el-gitar...

Det går jo an da... :roll:

Men om noen har noen svar å komme med, så vil jeg helst ha tingene i bokform.. Og om de er på engelsk gjør det ikke noe, bare de er gode og gir meg svarene på spørsmålene mine!

I mellomtiden søker jeg litt på google og amazon.com. Jeg råder deg victory til på gjøre det samme, ettersom vi kan finne noe selv også!

Legg ut funnene her er du snill, om du kommer over noe.

edit:

Jeg fant noen bøker jeg tror jeg kommer til å kjøpe meg.

http://www.amazon.com/gp/product/B000H21RV..._pr_product_top

http://www.amazon.com/Music-Theory-Guitari...d_sim_b_title_2

http://www.amazon.com/Jimi-Hendrix-Signatu...9424&sr=1-4

Endret av Petersk91
Lenke til kommentar

Musikkteori er musikkteori, uansett om du spiller gitar eller piano. Hva med Benestads musikklære? Du kan også plukke opp endel nyttig i Bjørn Kruses Jazzteori. Kapittlene om besifring, akkordprogresjoner og skalaer.

Med disse to bøkene legger du et godt grunnlag. Etterhvert kan du lære mer noter og begynne og studere bach-koraler :)

Lenke til kommentar

Nei, du er vel trolig den rette til å vurdere om du trenger en oversikt over rytmikk når man spiller gitar.. :) (Rytmorama)

Siden er veldig bra, og gir en brukbar og enkel oversikt. Jeg oppfattet at det var grunnleggende ting du var ute etter, og ikke en side om avasert polyrytmikk.

Benestad er et standardverk, og er nyttig som oppslagsbok siden, når detaljer av innlært stoff blir borte etter hvert som årene går.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg sverger til Benestad. Der er omtrent alt du trenger komprimert til en bitteliten bok du kan ta med deg overalt for å unngå pinlige situasjoner. eller pinlig blir det uansett hvis du pluteslig drar opp Benestad, men du kan jo f.eks måtte springe på do en tur eller noe.

Iallefall, der står det mye basics man burde kunne:) Akkordoppbyggning, ord o guttrykk og egentlig det meste annet. Du kan kjøpe den på omtrent alle bokbutikker vil jeg tro

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...