Gå til innhold

HTPC med AMD 780G og Phenom 125w = Døden

TK_CC

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne "testen" er noe av det tåpligste jeg har sett på lenge. De plukker ut noen AMD/ATI 780G m-atx hovedkort, popper inn en 125W Phenom, og "avslører" at det går åt helvette.

Men HEY, ingen 780G der ute påstår at de støtter Quad Phenom 125W! (derimot støtter de X4 Phenom 95W TDP). Alle som har gjort litt research 125W vs. 770/780G chipset vet at dette er et velkjent faktum. Sjekk gjerne diverse HK'er opp mot "cpu-support list i siggen min, så vil man finne ut at ingen av hovedkort-produsentene ei heller hevder at deres 780G støtter x4 Penom 125W

Mulig artikkelen er "nyttig" info for slike som bare shopper i vei uten å tenke seg om, men det er neppe det den er myntet på. Derfor stiller jeg meg undrene til hva det egentlige motivet bak å servere noe slikt er for noe..?

Lenke til kommentar

Ja, det er sikkert tåpelig for du, meg og andre som er oppdatert på data.

Men problemet er som også Anandtech påpekte, det er ingen nettbutikker som nevner

dette i produktinfo, og på produsentenes sine produktsider står det heller ikke noe

om dette.

Vi må som regel finne linken til CPU support og denne er som regel ikke prominent plassert på websiden og man må som regel gå igjennom 2-3 sider før den kommer frem.

Så en vanlig ukynndig data person vil ikke kunne vite dette og sikkert ikke finne denne

informasjonen på produsentens produktside.

Dette betyr at kundene og nettbutikkene taper på dette når CPU/Hovedkort blir returnert, pga dårlig info fra hovedkort produsentene og AMD.

Lenke til kommentar

TK_CC - bare for ordens skyld, når jeg skrev stiller jeg meg undrene til hva det egentlige motivet bak å servere noe slikt er for noe..?, så mente jeg ikke å rette noe kritikk mot deg/din post, men hvorfor Anandtec serverer denne saken. Bare så det er sagt og ikke misforstås. :thumbup:

Ellers så er jeg enig med deg i at nettbutikkene er sløve vedr. dette når de skriver støtter Phenom cpu, uten å nevne unntak for de mest strømkrevende X4 modellene. Men som alltid har (eller bør) man vel som kunde alikevel alltid sjekke opp produsentens hjemmeside for å være sikker, før man handler inn hardware av noe slag.

Det er ikke uvanlig at m-atx size er "budsjett hovedkort" når det gjelder komponentene som er brukt, og har begrensninger i overklokking sammenheng. Skal man ha HK til en Phenom 125W er det de dyrere AMD/ATI 790FX chipsetene som gjelder.

Lenke til kommentar

Har fulgt regelmessig med på cpu/bios på det hovedkortet, og det med Phenom 125W må ha bli lagt til siste 48 timene eller noe. Legger forøvrig merke til merknaden "Non official support".

Jeg kunne "akseptert" en slik formulering hvis det gjaldt en hjemmesnekret Bios som var tilgjengelig fra en tredjeparts-webside, men pr. definisjon skal vel alt som legges ut på en produsents egen hjemmeside å regne som offisiell?

Er det et forsøk på å unndra seg ansvar? (med hensyn til garanti/rma saker) :hmm:

Lenke til kommentar
Har fulgt regelmessig med på cpu/bios på det hovedkortet, og det med Phenom 125W må ha bli lagt til siste 48 timene eller noe. Legger forøvrig merke til merknaden "Non official support".

Jeg kunne "akseptert" en slik formulering hvis det gjaldt en hjemmesnekret Bios som var tilgjengelig fra en tredjeparts-webside, men pr. definisjon skal vel alt som legges ut på en produsents egen hjemmeside å regne som offisiell?

Er det et forsøk på å unndra seg ansvar? (med hensyn til garanti/rma saker) :hmm:

"Non official support" hmm, det har blitt lagt til etter jeg titta på siden. Da har de nok ombestemt seg da, og fraskriver seg ansvaret som du skrev. Jaja.

Skal forøvrig ned på posten å hente gigabyte-kortet nå etter jobb, blir spennende å se hva det klarer av overklokking med en LE-1620 :)

Endret av lperik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...