Gå til innhold

Macrolinse for nybegynner?


Anbefalte innlegg

Jeg eier ikke annet enn Canon EOS 400D og standardobjektiv, men grubler en del over å kjøpe en macrolinse. (Det begynner å bli irriterende å måtte snu linsa hver gang jeg vil ta virkelig nære bilder. :p )

 

Det jeg da lurer på er om noen kan anbefale en macrolinse som fungerer til fotografering av blomster o.l., da jeg ikke er spesielt opptatt av portretter. Gjerne ikke det dyreste i gata, ettersom jeg lever stundentlivet og kun hobbyfotograferer for moro.

Endret av limonene
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sier meg enig i de som har anbefalt Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro

Har selv hatt Sigma 105mm, fin den, men med Canon får du bedre byggkvalitet, samt et objektiv som ikke ekspanderer når du fokuserer(dvs, blir mye lengre, Sigma fordobler sin lengde ved 1:1). Kan være verdt å ta en titt her.

 

Det med ekspanderingen er et veldig godt poeng. Visste ikke at Sigmaen og Tamronen ble lengre før nå. Dette gjør det veldig kronglete å ta bilder av lettskremte insekter etc.

 

Jeg hadde ikke vært overrasket om det hadde stått en L og en rød ring på Canonobjektivet. Det er virkelig flotte saker.

Lenke til kommentar
Kan anbefale EF-S 60mm macro. Sylskarp, rask autofokus og ekspander ikke. Dette er mitt skarpeste objektiv.

 

Tiltredes. Jeg har også brukt dette og det vil være perfekt til bruken trådstarter skisserer. Også glimrende til f.eks halvportrett og prisen er heller ikke altfor høy, tror det er snakk om ca 3.500,-.

Endret av olar0701
Lenke til kommentar
Slenger meg på 60mm fra Canon. Testet den forrige uke, knallskarp og god. Liten og nett også. Perfekt brennvidde for trådstarter, vil jeg tro.
50mm f/2.5 macro er heller ikke å forakte...

Ulempen med Canon 50mm f/2.5 er at den er kun 1:2 - hvis det er en ulempe da.

Et annet godt alternativ er Sigma 50mm f/2.8 macro.

 

Fordelen med de to siste er at de passer til FF i tillegg til crop.

 

Tom

Lenke til kommentar
Personelig blir jeg vel å kjøpe et macroobjektiv i løpet av sommeren om ikke noe uforutsett skjer da,

Tips: Kjøp den før sommeren. Da får du med deg vårblomstene som springer ut, knopper osv.

 

Selv har jeg Sigma 70mm f/2,8 EX makro er veldig fornøyd med makroen på den. At den utvider seg når man fokuserer nært synes jeg ikke gjør noe. Man kommer likevel nært insekter.

 

Ellers så vil jeg bare slenge inn forslagene om Sigma 50mm macro og Canon 50mm cacro. Begge kan være aktuelle dersom du ønsker den brennvidden. Selv ville jeg nok satset på 85-105 mm macro i din situasjon for å få både macro-egenskapen og en brennvidde godt utenfor ditt vanlige 18-55mm. Da får du dekket to bruksområder på en gang i stedet for bare ett.

Lenke til kommentar
Ikke glem Canons egen 60 mm f/2,8. Det er et fantastisk, upåklagelig objektiv som ikke kommer til å skuffe.

 

Jeg må også bare skryte hensynsløst av denne linsa. Har den selv og den er helt suveren til både makro og portrett.

 

Den fokuserer også mye raskere enn disse 100mm macro objektivene.

Den har 1:1 bildeforstørrelse, så det er en ekte macro linse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...