me_angel Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Hei alle sammen.. Jeg har fått meg en ny pc, og har lyst til å begynne å bruke Outlook og Windows Mail og sånn. Har en hotmail, men har lyst på noe mer. Hva er å anbefale? Hva er egentlig enklest og best? Er ikke ute etter noe mer enn det å kunne sende og motta mail med evt bilder, video, etc. Har dere noen tips til hva jeg kan velge? Mvh engelen... Lenke til kommentar
enden Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Jeg kan ikke se at dette er bedriftsrettet, så tråden flyttes til nett-tjenester. Skulle jeg bomme på intensjonene er det bare å rapportere tråden, så flytter jeg den videre Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 (endret) En mailtjeneste som jeg liker veldig godt er Gmail/Google Mail. Fordelen med en nettbasert mailtjeneste framfor slik som Outlook o.l. er at alle epostene dine lagres på en server du har tilgang til uansett hvor ifra du logger deg på. Med Outlook o.l. lagres all eposten på maskinen du sitter på, så om du er på ferie og trenger enten å motta/lagre mail eller lese eldre mottatt mail, er dette ikke mulig med Outlook da alt er lagret og kun tilgjengelig på PCen din hjemme. Har du tilgang til internett har du full tilgang til å motta, lagre, skrive/sende og lese tidligere mottatt epost med slike nettbaserte eposttjenester. Endret 6. april 2008 av Skagen Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 (endret) En mailtjeneste som jeg liker veldig godt er Gmail/Google Mail. Fordelen med en nettbasert mailtjeneste framfor slik som Outlook o.l. er at alle epostene dine lagres på en server du har tilgang til uansett hvor ifra du logger deg på. Med Outlook o.l. lagres all eposten på maskinen du sitter på, så om du er på ferie og trenger enten å motta/lagre mail eller lese eldre mottatt mail, er dette ikke mulig med Outlook da alt er lagret og kun tilgjengelig på PCen din hjemme. Har du tilgang til internett har du full tilgang til å motta, lagre, skrive/sende og lese tidligere mottatt epost med slike nettbaserte eposttjenester. Det er ikke noe i veien for å bruke begge deler, gmail støtter både POP og SMTP EDIT: Og IMAP. Endret 6. april 2008 av olsen Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Lagrer den kopier på serveren når man henter de med Outlook? Lenke til kommentar
enden Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Lagrer den kopier på serveren når man henter de med Outlook? Selvfølgelig hvis den støtter pop3 skikkelig. Det gjør alle servere så lenge klienten ikke ber om sletting. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Gmail settes opp med IMAP hvis jeg ikke husker feil, du kan også bruke andre webmail tjenester, men jeg foretrekker gmail, du kan også se hvilken webmail som bruker IMAP konfigurasjon. Men, hvis du vil at mailen skal ligge online, så er det bare å lære seg hvordan man dekativerer dette i mailprogrammet. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Du kan be outlook ikke slette mailer fra serveren når den henter. Lenke til kommentar
deviant Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Syntes svarene ovenfor ble litt uoversiktelige, så for å avklare litt; Dersom du benytter POP3 mot gmail (eller andre leverandører) vil klienten normalt hente ned en kopi av hver e-post på serveren. Denne blir deretter lagret og behandlet lokalt. Du kan som regel konfigurere klienten til å ikke slette den opprinnelige e-posten fra server, f.eks. dersom ønsker å benytte e-post kontoen fra mer enn èn maskin. En fordel er at du har full tilgang til e-post du tidligere har lastet ned, også når du ikke er oppkoblet til Internett, bakdelen er at det for blir rot om du benytter flere PC-er. E-post som du sender blir ikke lagret på server, kun på maskinen du sendte e-posten i fra. Dersom du benytter IMAP i stedet vil du normalt jobbe direkte mot e-post som er lagret sentralt på serveren. Dermed trenger du ikke tenke på noen ekstra konfigurasjon for hver klient. Når du sletter en e-post fra èn klient vil den også forsvinne fra webmail og andre klienter. De fleste e-post klienter gir deg begrenset tilgang til e-post også når du ikke er oppkoblet til Internett. Løsningen fungerer utmerket fra flere maskiner, slik at du beholder full oversikt over hva du har lest, slettet eller sent. En annen mulighet er Microsoft Exchange. Flere leverandører tilbyr fullverdig exhange konto med e-post, kalender, adressebok og mulighet for delte dokumenter. Denne løsningen krever Microsoft Outlook eller en kompatibel klient (tilgang fra web er normalt også mulig), og oppfører seg ellers omtrent som IMAP. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå