Ustedalen Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Tittelen er litt rar, men jeg vet ikke hvordan jeg skal formulere meg med en setning. Altså, problemet er slik: Jeg lager for øyeblikket en hangman, og jeg vil ha det slik at man kan gjette bokstaver ved å trykke på følgende bokstav på tastaturet. Altså, hvis jeg vil tippe bokstaven "a", så trenger jeg bare å trykke på "a" på tastaturet og en beskjed vil komme opp om dette er riktig gjettet eller ikke. Altså at man kan gjøre dette uten å gå igjennom en knapp som legger inn koden for oss! Noen som forstår hva jeg mener? Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 VB6! Tenker på om det går an å sjekke SelLength på tekstboksen, og hvis den er lik 1 vil den bli lagret i en string. Dessverre er det slik at jeg ikke kan stoppe opp programmet og får tid til å skrive inn den bokstaven jeg vil sjekke. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 i vb.net legger du bare på en event handler på ontextchanged eller noe slikt... extended support har gått ut på vb6 ^^ Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 (endret) i vb.net legger du bare på en event handler på ontextchanged eller noe slikt...Den tilsvarende hendelsen i VB6 ville nå være Change(), men jeg tror likevel en bør unngå å bruke en tekstboks direkte i dette tilfellet. Det ville være en tanke bedre om du heller anvendte en merknadsboks (evt. tekstboks med .Locked = True) og sjekket tastetrykkene direkte med hendelsen Form_KeyDown. Merk, inneholder formen bildebokser/tekstbokser og liknende, må formens KeyPreview-egenskap settes til Sann: ' Bokmålsstøtte (bruk AscW("[bokstav]" til å finne verdiene) Const vbKeyÆ = 198 Const vbKeyØ = 216 Const vbKeyÅ = 197 Private Sub Form_KeyDown(KeyCode As Integer, Shift As Integer) ' Sjekk tastetrykk Select Case KeyCode Case vbKeyA To vbKeyZ ' Din kode her ' If IsCorrect(Chr(KeyCode)) Then ' lblWord.Caption = lblWord.Caption + Chr(KeyCode) ' Else ' '... ' End If End Select End Sub Endret 6. april 2008 av aadnk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå