Gå til innhold

Kulturo: Charlton Heston er død


Anbefalte innlegg

En av mine favorittfilmer med Heston er "Planet of the Apes" Jeg synes han var veldig flink og karismatisk. Hans tilstedeværelse i filmene er enorm. En stor skuespiller har gått bort.

 

RIP

 

(PS: Ikke tro alt Michael Moore serverer dere, han er i mine øyner en svær idiot, som har fått litt for mye sendetid på TV )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke at jeg likte Moore's opptreden mot Heston, særlig ikke det kvalmende sentimentale opplegget hvor han setter etter fyren med bildet av den avdøde jenta, men en mann med Hestons rolle (våpenentusiast med makt) burde vel strengt tatt ha kunnet svare bedre for seg enn han gjorde.

 

Hadde ikke noe spesielt imot Heston, men det blir vel ingen personlig sørging heller.

Lenke til kommentar
Ikke at jeg likte Moore's opptreden mot Heston, særlig ikke det kvalmende sentimentale opplegget hvor han setter etter fyren med bildet av den avdøde jenta, men en mann med Hestons rolle (våpenentusiast med makt) burde vel strengt tatt ha kunnet svare bedre for seg enn han gjorde.

Det er kanskje ikke så lett når man lider av alzheimers?

Lenke til kommentar

Heller ikke lett når Moore ga pokker i å foreta intervjuet i tråd med vanlige normer. Mannen ble mildt sagt overrumplet. Det er en fremgangsmåte som er velkjent, men som anses som skitten og under en journalists verdighet. Men så er Moore ingen journalist, han er en amatør på det feltet. Derfor gikk det også som det gikk. Ikke akkurat "60 Minutes" nivå....

Lenke til kommentar
Heller ikke lett når Moore ga pokker i å foreta intervjuet i tråd med vanlige normer. Mannen ble mildt sagt overrumplet. Det er en fremgangsmåte som er velkjent, men som anses som skitten og under en journalists verdighet. Men så er Moore ingen journalist, han er en amatør på det feltet. Derfor gikk det også som det gikk. Ikke akkurat "60 Minutes" nivå....

Se "60 Minutes" intervjue Irans president, så skal du se at selv de mest hardbarka journalister kan bryte alt av etiske retningslinjer for å lage sensjasjonsstoff ;)

Men jada, Moore lager noe som passer litt inn under TVnorges "sjokkdok"-konsept til tider.

Lenke til kommentar
Heller ikke lett når Moore ga pokker i å foreta intervjuet i tråd med vanlige normer. Mannen ble mildt sagt overrumplet. Det er en fremgangsmåte som er velkjent, men som anses som skitten og under en journalists verdighet. Men så er Moore ingen journalist, han er en amatør på det feltet. Derfor gikk det også som det gikk. Ikke akkurat "60 Minutes" nivå....

Se "60 Minutes" intervjue Irans president, så skal du se at selv de mest hardbarka journalister kan bryte alt av etiske retningslinjer for å lage sensjasjonsstoff ;)

Men jada, Moore lager noe som passer litt inn under TVnorges "sjokkdok"-konsept til tider.

 

Har ingenting til overs for 60 Minutes. De vinkler historiene akkurat hvor de vil, selv om det kan vere helt bak mål. intervjue med Irans president er et godt eksempel.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor han skal hedres. Mannen er gal, og det beste jeg husker fra han var "from my dead hands". Hans beste rolle gjorde han i Bowling for Columbine (skrevet feil sikkert)

 

Vel med litt historie kunnskaper så vet man jo at Heston på 60-tallet var en av de mest politiske aktive skuespillerne i Hollywood med svært progresive standpunkter. Sennere har han unnskyld seg med at han var ung å naiv, men i og med at han var over 45 år på den tiden, så kan vi kanskje stille spm. om han kanskje heller senere ble surrete og gammel. Det var kanskje det som var årsaken til hans senere engasjement for tildels usympatiske saker, i tillegg ble han nok dratt inn i kulturkampen etter den seksuelle revolusjonen osv. det var lett for ham å være radikal og støtte borgerettighetene og kammeratens Sydney Portiers kamp for svartes rettigheter i Hollywood osv.

 

Men det var nok vanskeliger for verdikonservative og forøvrig svært homofobe Charlton, og støtte demokratene og de liberale i Hollywood, når kampsakene etterhvert gikk fra svartes rettigheter til homofili, og hvilket rolle religionen skulle ha. Derfor havnet han etterhvert på høyresiden, som kuriosa kan det nevnes at han i sin tid var i mot rights of arms.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...