Gå til innhold

Hva bør Norges offisielle holdning til OL i Kina være?

119 stemmer

1. 1. Hva bør Norges offisielle holdning til OL i Kina være?

• Vet ikke/bryr meg ikke/kjenner ikke saken godt nok
      22
    • Norge bør ikke boikotte noe men være med på lekene
      46
    • Norge bør boikotte kun åpningsseremonien
      22
    • Norge bør boikotte hele OL
      29

Anbefalte innlegg

Jeg er totalt og grunnleggende uenig. "Vestlige" menneskerettigheter er omtrent det eneste jeg tror fast og uten forebehold på. Ingen i verden skal være i fare for å bli fengslet uten lov og dom, uansett hvor mye dette gavner "the greater good". På de mest grunnleggende punkter går faktisk enkeltmenneskets frihet foran alt annet, og dette har universell gyldighet; det er ikke slik at kinesere "har rett til" å ha et diktatur, fordi de er vokst opp i et land med en annen kultur. Når kineserne får seg et demokrati, kan de velge et så autoritært og styrende regime de bare vil, så tilpasset den "kinesiske kultur" som de bare vil, så lenge de tar vare på grunnleggende menneskerettigheter som ytringsfrihet. Men de har aldeles ikke rett til å fjerne denne retten fra alle kinesere.

Et slik svar, forventer man enten fra religøse fundementalister. Eller, fra folk som aldri har filosofert mer enn hva de skal har til middag.

At man indoktrinere seg til noe uten grunn!?!? Det viser kun at "personen" er evneveik i "filosofisk intelligens."

Selvfølgelig er det grunnlegende prinsipper vi alle ønsker å forholder oss til.

Men, igjen og igjen, har det vist seg at det vil aldri funke for oss, Homo Sapiens.

Glad nyheten er, at dette fenomenet er reservert til en mindre grupper "populister."

Og at folk i forumet er, generelt, er smarte og åpent sinnet.

Her antar du mye.

Indoktrinerer jeg meg uten grunn? Det har jeg da aldri sagt. La oss si det sånn, at det kan godt hende at våre vestlige menneskerettigheter ikke er "radikale" nok, altså ikke beskytter enkeltmennesket nok - men det er ihvertfall helt klart at de i Kina beskytter enkeltmennesket langt mindre. Mange i Kina lider rent faktisk av denne mangelen (politiske fanger, urbefolkninger etc.), og fordi at noen eks-kinesere i Frankrike står og sier at dette er en del av den kinesiske kulture osv, betyr ikke det at det er helt greit at Kinas regjering oppfører seg slik.

Når jeg sier at enkelte ting har universell gyldighet, må det forstås på en slik måte at: om ikke DETTE har universell gyldighet, ja så kan jeg knapt nok tenke meg noe som har universell gyldighet: Det at Kina må få lov til å fortsette å undertrykke sin befolkning har det ihvertfall ikke! Men jeg trenger selvsagt ikke å forklare slikt til "personer" som ikke er evneveike i "filosofisk intelligens."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...