anerz Skrevet 1. mars 2003 Del Skrevet 1. mars 2003 Hei! Er nybegynner innen linux, og leter en opsjon og tilføye ls kommandoen slik at jeg får ut filer som kun har tall først i navnet , og en for å få ut filer som har tall som en del av filnavnet. Har sett i man ls men finner ikke noe der.... Lenke til kommentar
bjarneo Skrevet 1. mars 2003 Del Skrevet 1. mars 2003 Hm, altså, jeg er ikke helt sikker på mulighetene for å liste opp filnavn som inneholder samtlige tall, men du kan jo foreksempel bruke følgende: ls -lk *2* Dette gir deg ei ordna liste (alfabetisk) over alle filer som inneholder tallet 2. Filstørrelsen vil her bli vist i kB. Det er sikkert muligheter for å liste ut alle filnavn med tall, men det aner meg at du må mekke et script i så fall. Lenke til kommentar
Stim Skrevet 1. mars 2003 Del Skrevet 1. mars 2003 hei Den du leter etter er "ls [0-9]*" eventuelt ls -l [0-9]* Lenke til kommentar
iDude Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Hei! Er nybegynner innen linux, og leter en opsjon og tilføye ls kommandoen slik at jeg får ut filer som kun har tall først i navnet , og en for å få ut filer som har tall som en del av filnavnet. Har sett i man ls men finner ikke noe der.... Dette burde gjøre det du vil: ls [0-9]* ls *[0-9]* Men her blir det overlapp, dvs at filer som begynner med tall også vil bli listet i den andre kommandoen. For å se filer som har tall i seg, men IKKE begynner med tall kan du skrive ls [^0-9]*[0-9]* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå