Gå til innhold

forandre en variabel hos alle objectene i en class

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beklager, men jeg skjønner ikke helt hva du er ute etter.

Hva mener du med objectene i en klasse?

Mulig jeg tar feil her, men er du ute etter å forandre verdien på en variable som er den samme for alle klassene av en bestemt type?

Hvis det er det du vil så må du erklære den variablen som static (eks. static tall int;) hvis du forandrer tall i en instance så vil den også forandre seg i de andre instancene.

Endret av Giddion
Lenke til kommentar

Det jeg mener er at jeg har mange objekter. Alle objektene har en variabel. Jeg vil at variablene skal kunne være forskjellig fra objekt til objekt, men med en funksjon kan jeg sette alle variablene til det samme. Dessuten vil jeg vite hvordan man får alle objektene til å kjøre en funksjon på en gang.

Lenke til kommentar

Hvis du allerede har en liste/vector/array over objektene kan du iterere gjennom denne, for å sette både variabel og kjøre funksjonen. Hvis ikke, må du dessverre lage en. Enten en som ligger i selve objektklassen, som en statisk variabel, eller en som ligger i eierobjektet. Tungvint? Tja, er ikke så mange linjene som skal til. Legge inn et objekt i listen (bruk stl, ikke lag en egen linkedlist) i konstruktøren, fjerne objektet fra listen i destruktøren. Bruke en iterator for å gå gjennom listen når du skal sette variabel og kjøre en metode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...