Gå til innhold

Brukererfaringer for ny Pentax fast teleoptikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mange Pentaxbrukere har venta på lang teleoptikk. Nå har salget av DA* 200/28 og DA* 300/4 begynt, så jeg tenkte det kunne være greit å lage en tråd hvor brukerfaringer på disse samles.

Foreløpig har jeg bare en lenke å komme med, men stay tuned ;)

 

DA* 300/4 (Pentaxuser.co.uk)

Samme objektiv, samme forum

 

MaritimTim

Ser at Fovi (Pentax Norge) har oppdattert til på lager i dag på DA*300/4 objektivet, så då spørs det kor lenge eg klarer å holde meg. Det står nokså høgt på lista mi, men så gjekk det ikkje heilt som planlagt det med skattepengane då.. :no: .DA35/2.8ltd Macroen har og skifta status til på lager..og den ser og spennande ut.... :no: UFF det blir ein tøff vår...

Lenke til kommentar

Litt OT, men det er interessant å se at Pentax har gjort noe rart med prisen på DA 35/2.8 Ltd Macro.

 

Den er priset til ~600$ og 3800kr.

Det må sies å være en spenstig prising $/kr om du spør meg.

 

600$ * 5,1 Kr/$ = 3060 Kr

3060 Kr * 1,25 = 3825 Kr

 

Så det er ingen vits i å tenke på å kjøpe den fra USA en gang :)

 

/me love Pentax

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Apropos norske priser og skattepenger.

 

Skulle gjerne handla norsk, men Scandinavianfoto.no ga meg et samla tilbud, på å bli av med forsikringspenger, som er vanskelig å si nei til. Tilbudet var faktisk så godt at det kan bli rom for litt mer snacks enn det jeg hadde.

 

Stay tuned ;)

 

MaritimTim

Lenke til kommentar
Ser at Fovi (Pentax Norge) har oppdattert til på lager i dag på DA*300/4 objektivet, så då spørs det kor lenge eg klarer å holde meg. Det står nokså høgt på lista mi, men så gjekk det ikkje heilt som planlagt det med skattepengane då.. :no: .DA35/2.8ltd Macroen har og skifta status til på lager..og den ser og spennande ut.... :no: UFF det blir ein tøff vår...

Klarte å holde meg 1 dag :blush:...Etter nøye reknskap og fakturering av uteståand kilometer godtgjørsle og innkommande kapital frå K10D salget vart det til at eg slo til...(Men det kan bli eit lite forklaringsproblem i forhold til madammen, ho ymta frampå om nye hagemøbler tidligere denne veka..Har dere tips om billige hagemøber motas det med stor takk..)

Iallfall kom objektivet i dag, og eg må berre seie at eg er blitt forelska :love: Det var som forventa og meir enn det..Her er mine inntrykk så langt.

 

Byggmessig eit hakk over, (og vel så det) DA*50-135 vil eg påstå, kompakt og godt samanskrudd uten noko plastpreg, det er no fastoptikk, så der er mindre bevegelige komponentar, så det gjer vel sitt, men førsteinntrykket er i alle fall abslutt positivt. En detalj som eg la merke til var at der er stopp for kvar 1/4 omdreining for stativfestet, kjempebra..

Optisk her eg ikkje fått testa det alverden enno, då eg strauk til skogs for å forberede meg til årets Tiurleik etter arbeid, men etter det eg kan sjå så langt, er det godkjent på full åpning, så får eg komme tilbake med erfaringsdata etterkvart. Prøvde og å provosere fram CA, uten å få fram noko. Så dette lover bra.. :yes:

Manuell fokus, Silkemjuk og Perfekt...nedgiring på MF i motsetning til DA*50-135, og andre FA/DA objektiver som er direkte..Veldig Bra...AF er faktisk stillare enn på DA*50-135, dvs omtrent ikkje hørbar, AF-hastighet er og raskare..

 

Alt i alt er eg så langt veldig fornøgd, og så kjem eg med meir erfaringer etter kvart...

Edit: Litt småredigering

Endret av Kaffilars
Lenke til kommentar

Jeg har fått anledning til å småfilke litt med Kaffilars sitt vidunder, og kan bekrefte alt han sier fult ut.

 

Jeg tok og et par testskudd. Bare bilskilt, så det er begrensa hvor mye man kan si ut fra det. Men jeg forsøkte og 1,7 konverter. Legger et lite slør over bildet, men ikke værre enn at litt økning i kontrast langt på vei kompenserer. Detaljene er der. Det er bare å hente dem fram. Forbausende lite CA og. Så jeg er for meg at dette blir en klassiker for fuglefotografer som ønsker å bære lett.

 

Har jeg nevnt at mandag ser ut til å bli en interesant dag? ;)

 

MaritimTim

Lenke til kommentar

Jeg har døpt tråden Brukererfaringer ..., men tar med en formell test

Pentax DA* 200/2,8 test på photozone.de

For de som ikke gidder å lese en hel test, men bare vil ha hovedtrekkene på norsk:

 

På det mekaniske har Klaus bare godord å komme med. Solid og tett. Både SDM og skruAF. Og som valig fra Pentax med Quick Shift.

 

Optisk er det og mye bra.

Forvrenging og vignetering er neglisjerbart. Oppløsning betegner han som svært god+ fra full åpning, med 5,6 som beste blender, over 5,6 setter differaksjonen inn. Omtrent samme oppløsning i kant som i senter. God kontrast. Bra på CA, men han finner en del Purple Fringe. Boke'en betegner han som svært god.

 

I konklusjonen kan det virke som han legger stor vekt på funnene av Purple Fringe. Så optisk får den karakteren fire av fem mulige. Mekanisk fem, og fire når det gjelder verdi for pengene.

 

Det bør nevnes at han har testet på en K10D. Purple Fringe oppstår som et resultat av samarbeid mellom objektiv og hus. K20D skal være mindre utsatt for PF enn tidligere hus fra Pentax, så det ville trolig gitt litt andre resultater.

 

MaritmTim

Lenke til kommentar

En til på DA* 200/2,8. Dette framstår som en test, men er vel i realiteten en grundig brukererfaring. Fyren henger forresten på www.pentaxforums.com

 

MaritimTim

 

PS: Jeg er i gang med å prøve ut DA* 300/4. Førsteinntrykket står godt så langt. Regner med å komme med mer etter hvert.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Var innom Ur og Foto i dag og forhørte meg om 35mm Macro Ltd.

 

De hadde dessverre ingen inne, men de tok en kjapp telefon til Pentax Norge slik at Pentax sin representant skal ta den med til fotomessen i Bergen neste uke (tors-fre).

 

Syns det virker som et veldig lovende objektiv. Har sett mange meget bra bilder med den, OOF-området blir kremete mykt og behagelig.

 

Litt usikker angående hastigheten objektivet.. Har lenge tenkt på 35mm f/2... Så står jo DA* 30mm på veikartet også kom 35mm Macro f/2.8

 

Heller for øyeblikket mot macro'en da det er en egenskap jeg har lyst å leke litt med, samtidig som jeg vet at jeg ikke kommer til å fotografere insekter og slikt. Men det er jo 'bare' f/2.8 da... 16-50 (dog for dyr for meg for øyeblikket) er jo like rask...

 

Noen som vet om det er SDM på denne ? (Har ikke funnet noe info om det).

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Var innom Ur og Foto i dag og forhørte meg om 35mm Macro Ltd.

 

De hadde dessverre ingen inne, men de tok en kjapp telefon til Pentax Norge slik at Pentax sin representant skal ta den med til fotomessen i Bergen neste uke (tors-fre).

 

Syns det virker som et veldig lovende objektiv. Har sett mange meget bra bilder med den, OOF-området blir kremete mykt og behagelig.

 

Litt usikker angående hastigheten objektivet.. Har lenge tenkt på 35mm f/2... Så står jo DA* 30mm på veikartet også kom 35mm Macro f/2.8

 

Heller for øyeblikket mot macro'en da det er en egenskap jeg har lyst å leke litt med, samtidig som jeg vet at jeg ikke kommer til å fotografere insekter og slikt. Men det er jo 'bare' f/2.8 da... 16-50 (dog for dyr for meg for øyeblikket) er jo like rask...

 

Noen som vet om det er SDM på denne ? (Har ikke funnet noe info om det).

 

Mvh,

Beej80

Pentax SMCP-DA 35mm f/2.8 Macro Limited har ikke SDM. Men den kommende DA* 30mm f/x kommer med SDM. Dette i likehet med den kommende DA* 55mm f/1.4

 

Men jeg synes det er en noget stiv pris på DA 35mm macro 575 USD; selv om det er en såkalt limited: http://www.adorama.com/PX3528DAM.html?sear...o&item_no=3

D-FA 100mm f/2.8 macro koster i samme sjappe 450 USD

 

PS:

Ser at DA 35mm f/2.8 har hele 9 blenderlameller; dette borger for en staselig OOF, som du nevnte å ha sett :thumbup:

http://www.digit.no/wip4/fem_pentax-objekt...d.epl?id=153874

 

Edith= PS

Endret av Napoleon XIV
Lenke til kommentar

Tja... Stiv pris for amerikanerene...

Men en meget akseptabel pris i Norge. Pentax har satt prisen her til 3800,- veiledende.

 

Man taper faktisk penger på å kjøpe den fra USA om man må betale moms (med andre ord ikke er der i person).

 

Mvh,

Beej80

BTW: Vil ikke ha 35'en fordi den utelukkende er macro, da hadde jeg kjøpt 50mm eller 100mm (eller noe fra tamron/sigma). Jeg vil ha den fordi den ser ut til å kunne være et 'relativt' rask normalobjektiv, med glimrende kvaliteter, som har den bonus av å være et macroobjektiv.

Lenke til kommentar
Tja... Stiv pris for amerikanerene...

Men en meget akseptabel pris i Norge. Pentax har satt prisen her til 3800,- veiledende.

 

Man taper faktisk penger på å kjøpe den fra USA om man må betale moms (med andre ord ikke er der i person).

 

Mvh,

Beej80

BTW: Vil ikke ha 35'en fordi den utelukkende er macro, da hadde jeg kjøpt 50mm eller 100mm (eller noe fra tamron/sigma). Jeg vil ha den fordi den ser ut til å kunne være et 'relativt' rask normalobjektiv, med glimrende kvaliteter, som har den bonus av å være et macroobjektiv.

Jo jeg er enig i at norsk pris da er høyst overkommelig og særdeles konkurransedyktig også.

Jeg skulle gjerne sett at DA 35mm limited ble litt raskere; f/2 hadde vært *deilig*. Men da hadde den ikke blitt så kompakt og såpass forholdsvis billig som den jo er.

Jeg har forresten DA 40mm f/2.8 limited som er veldig skarp og fantastisk kompakt; også den har 9 blenderlameller. Og jeg har sett lystig frem til den kommende DA* 50mm f/1.4, men jeg ser det an...

Jeg har også lyst på en ny "allround zoom"; jeg har DA 16 -45, men jeg er blitt så sær og liker meg dårlig i vidvinkelområdet. Derfor vurderer jeg å selge den for å skaffe 24-70mm eller Tamron AF 28-75.....Det rykker stadig i kjøpelysta :dribble:

Lenke til kommentar
...

Men jeg synes det er en noget stiv pris på DA 35mm macro 575 USD; selv om det er en såkalt limited: http://www.adorama.com/PX3528DAM.html?sear...o&item_no=3

D-FA 100mm f/2.8 macro koster i samme sjappe 450 USD

Det blir lett litt feil å sammenligne priser på vel etablerte objektiver og objektiver som nettopp er lansert. Jeg vil tro at markedet vil justere disse prisene sånn at det blir litt mer samsvar, når DA 35/2,8 macro Ltd har vært i salg en stund.

 

MaritimTim

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Tamron 28-75/2.8 er nok ikke et feilkjøp i så tilfellet.

 

Benjamin Kanarek har bare godord å komme med angående det objektivet...

 

Mvh,

Beej80

Jeg er ikke high fly fashionfotograf, så min erfaring veier vel ikke like tungt ;) Men, jeg har hatt dette. Optisk så er det god knall. Bra oppløsning og kontrast allerede ved full åpning. God boke til å være en zoom. I det hele tatt et kremobjektiv i forhold til prisen. Brukbar byggekvalitet også. Eneste minus er at jeg savna mer vidvinkel.

 

MaritmTim

Lenke til kommentar

Hehehe...

Benjikan kan være en smule drøy til tider... Vanskelig å få 'rett-frem-svar' hvertfall. Men det var da bare et eksempel.

Han tar mye bra bilder, om enn ikke i min sjanger.

 

Napoleon liker jo ikke vidvinkel så da må dette være drømmen da ;)

 

Jeg tror Pentax har satt en stiv pris i USA for å kompensere for den lave $. Prisen i Norge er i området evt. litt lavere enn hva jeg hadde forventet... (Snakker om 35mm ltd nå).

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
...

Jeg har også lyst på en ny "allround zoom"; jeg har DA 16 -45, men jeg er blitt så sær og liker meg dårlig i vidvinkelområdet. Derfor vurderer jeg å selge den for å skaffe 24-70mm eller Tamron AF 28-75.....Det rykker stadig i kjøpelysta :dribble:

DA 17-70mm f/4 SDM skal komme en gang ttil sommeren (det er i det minste planen), blir interessant å se hvordan den yter, og prises, og da får du litt mer tele enn det du har i dag (samt SDM).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...